پژوهشگر مسائل سیاسی اظهار داشت: دیدار اخیر "اوباما" و "رائول کاسترو" به طور اتفاقی با مذاکرات هسته‌ای ایران هم‌زمان شده است و این طور نبوده که عمدا این دو اتفاق با هم مقارن شده باشد.

"محمدصادق کوشکی" پژوهشگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، سیاست گسترش نفوذ سیطره ایالات متحده در آمریکای لاتین و کنارگذاشته‌شدن سیاست‌های "فیدل کاسترو" در کوبا به دلیل مشکلات اقتصادی را دو عامل مهم در نزدیکی و رفع تنش فی‌مابین آمریکا و کوبا دانست.

کوشکی گفت: آمریکا و کوبا راه طولانی برای رفع تنش‌های فی‌مابین دارند و اینگونه نیست که طی دیدارهای گذشته مشکلات حل شده باشد. دیدار اخیر "اوباما" و "رائول کاسترو" به طور اتفاقی با مذاکرات هسته‌ای ایران هم‌زمان شده است و این طور نبوده که عمدا این دو اتفاق با هم مقارن شده باشد.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی، دولت جدید کوبا را به این نتیجه رسانده که سیاست‌های دوران "فیدل کاسترو" را به تدریج کنار بگذارد، تصریح کرد: وجود یک کشور مقاوم به نام کوبا در حوزه نفوذ ایالات متحده، اصلا برای آمریکایی‌ها خوشایند نیست و آمریکایی‌ها مایلند این‌گونه ابراز کنند که سرانجام کوبا پس از گذشت بیش از 6 دهه مقاومت، تسلیم شده است و پذیرفته که در حوزه نفوذ آمریکا قرار بگیرد.

کوشکی با رد وجود شباهت میان مذاکرات ایران و کوبا با آمریکا گفت: کوبا کشوری کوچک با منابع اندک است. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بر‌هم خوردن نظام دوقطبی در جهان، کوبا با مشکلات بنیادین رو‌به‌رو شد اما ایران کشوری بزرگ با منابع غنی است و از ابتدای انقلاب اسلامی شعار "نه شرقی نه غربی" را سر داده و به خدا و توانایی‌های بومی خود اتکا دارد و از این جهت شباهتی میان ایران و کوبا وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار