در حالی که قریب به بیست روز از جنگ "یمن" می‌گذرد، عربستان با جنگنده‌های آمریکایی خود "یمن" را بمباران می‌کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ قریب بیست روز است که از تجاوز عربستان سعودی به "یمن" می‌گذرد که ارتش عربستان با جنگنده‌های بلوک غرب مردم بی‌گناه "یمن" را به خاک و خون می‌کشد.

عربستان بزرگ‌ترین انبارداران تسلیحاتی غرب در منطقه غرب آسیا 

بر اساس آمار "گلوبال فایرپاور (Global Fire Power)" عربستان سعودی با دارا بودن صدها فروند هواپیما از جمله جنگنده Fighter، هواپیمای‎ترابری Transport Aircraft، هلیکوپتر و هواپیمای تمرینی Trainer Aircraft یکی از بزرگ‌ترین انبارداران تسلیحاتی غرب در منطقه غرب آسیا است.

جنگنده‌های مهم عربستان سعودی از جمله "جنگنده اف – "15، استریک ایگل و کلاس سی (F-15 E, C Strike Eagle)" ساخت آمریکا، "تایفون یوروفایتر (EuroFighter Typhoon)" بیش از 200 فروند و "پاناویا تورنادو (Panavia Tornado Ios)" بوده که شاید مهم‌ترین حضور آن‌ها در جنگ خلیج فارس بوده است (بیشتر بخوانید).

عربستان با کدام جنگنده آمریکایی،

با وجود این تسلیحات نظامی انبوه اما از این توان جهت نابودی زیرساخت "یمن" استفاده می‌کند. یکی از تجهیزات نظامی هوایی که عربستان به صورت عمده یمنی استفاده می‌کند، جنگنده F-15 است که در ذیل به خصوصیات آن می‌پردازیم.


عربستان با کدام جنگنده آمریکایی،



*** خصوصیات جنگنده F-15

سایت "آرشیو تودی (Archive Today)" درباره این جنگنده نوشت: جنگنده F-15 با خصوصیات چند نقشی با مأموریت‌های هوا به زمین (Air – to – Ground, Air – to – Surface) و هوا به هوا (Air to Air) را داشته و قابلیت پرواز در هر شرایطی اعم از آب و هوا و ارتفاع پایین و پرواز در شب را دارد.



عربستان با کدام جنگنده آمریکایی،


*** جنگنده چند قابلیتی F-15 / موشک‌های سایدوایندر

این سایت درباره خصوصیات جنگنده F-15 یادآور شد: جنگنده F-15 با قابلیت هدف قرار دادن کیس‌های سطحی، تراست 25 تا 29 هزار پوند (17 هزار و 10 کیلوگرم، شایان ذکر است که هر پوند 453.26 گرم است)، دارای سه تانکر سوخت، سرعت 2.5 ماخ، برد 2 هزار و 400 مایل (3 هزار و 840 کیلومتر؛ گفتنی است هر مایل 1.6 کیلومتر است)، دارای اسلحه چند کارکردی  20 میلیمتری با 500 گلوله مهمات، 4 موشک "ای ام 9 سایدوایندر (AIM-9 SideWinder)" و "ای ام 120 ام ام (AIM 120 Advanced Medium Range Air to Air Missile)" و قیمت معادل 31 میلیارد و 100 میلیون دلار (البته مدل‌های پیشرفته‌تر قیمت‌های بالاتری دارند) است.



سایت "میلیتاری تودی (Military – Today)" با اشاره به ویژگی‌های جنگنده F-15 درباره امکانات آن نوشت: این جنگنده از چند مرحله ارتقا یافته و دارای قابلیت رادارهای ای پی جی 70 (APG-70) و موشک ای ام 120 امرام (AIM 120 AMRAAM) بوده و تجهیزات الکترونیکی و سیستم‌های اطلاعاتی تاکتیکی آن بهبود یافته است.


عربستان با کدام جنگنده آمریکایی،

                                                                        جدول 1-ویژگی های جنگنده F-15 (نقل از  Military – Today)

Entered service  1976
Crew1 men
Dimensions and weight
Length19.43 m
Wing span13.05 m
Height5.63 m
Weight (empty)12.79 t
Weight (maximum take off)?
Engines and performance
Engines2 x Pratt & Whitney F100-P-220 turbofans
Traction (dry / with afterburning)2 x 65.26 / 106.0 kN
Maximum speed2 655 km/h
Service ceiling18.3 km
Combat radius1 967 km
Armament
  Cannon1 x M61 20-mm cannon with 940 rounds
MissilesAIM-120 AMRAAM, AIM-7 Sparrow, AIM-9M
Bombsare carried by it's attack versions






























این سایت درباره ویژگی‌های جنگنده F-15 نوشت: این جنگنده با 12 خدمه هزار و 655 کیلومتر بر ساعت و دارای موشک‌های سطح به سطح هواپایه است.

سایت گلوبال سیکیوریتی (Global security) با اشاره به ویژگی‌های جنگنده F-15 نوشت: این جنگنده با خدمه 1 یا 2 نفره یک هواپیمای جنگی برد بلند که در شرایط آب و هوایی مختلف می‌تواند فعالیت کند و دارای سامانه مراقبت پیشگیری و مجهز به موشک‌های ای ام 7 (AIM-7) است.

عربستان با کدام جنگنده آمریکایی،

به نظر می‌رسد عربستان سعودی با ارتش اجاره‌ای خود و با جنگنده‌های آمریکایی قصد از بین بردن دموکراسی و نابودی زیرساخت‌های یمن را دارد. هر چند تلاش ‌های گسترده عربستان تاکنون فقط کودکان بیگناه و زنان را به کام مرگ کشانده و ثمر دیگری برای عربستان نداشته است.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار