معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: حمام تاریخی یعقوبیه یادگاری از دوران قاجاریه است که یکی از آثار باستانی کشورمان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ حمام یعقوبیه مربوط به دوره قاجاریه است که با دو ورودی در بخش زنانه و مردانه و مساحت تقریبی 308 مترمربع در شهر اردبیل، خیابان دستغیب، محله یعقوبیه، روبه‌روی پل یعقوبیه واقع شده است.

مرمت حمام تاریخی یعقوبیه تا تابستان تکمیل می‌شود

عالیقدر معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از تکمیل عملیات مرمت و اجرای تأسیسات الکترونیکی و موتورخانه‌ای حمام تاریخی یعقوبیه اردبیل خبر داد.

وی افزود: در حال حاضر عملیات تکمیل تأسیسات الکتریکی، مکانیکی و تجهیز موتورخانه حمام قاجاری یعقوبیه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا پایان تیرماه سال‌جاری به پایان برسد.

عالیقدر، از اقدامات مرمتی انجام شده در این حمام تاریخی به سفت‌کاری بنا شامل دیوارها، قوس‌ها، گنبدها و مرمت نمای بیرونی حمام اشاره کرد و گفت: همچنین ایزولاسیون پشت بام و نازک‌کاری بخش جزئی داخل حمام در گذشته انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به طراحی درب ورودی این حمام به سمت جنوب غربی تصریح کرد: درب ورودی حمام به علت نیاز به انرژی گرمایی و با توجه به اقلیم بسیار سرد استان در جهت دریافت بیشترین انرژی گرمایی قرار گرفته است.

عالیقدر با بیان اینکه فضای ورودی به شکل مستطیل با تزئینات کاربندی طراحی شده که سقف آن نیز به شکل طاق کلمبو است، بیان کرد: نورگیری فضا نیز از درب ورودی صورت می‌گیرد که در حدود یک متر پایین‌تر از سطح زمین واقع شده است.

ثبت ملی حمام یعقوبیه در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: حمام تاریخی یعقوبیه به شماره 10348 در تاریخ اول مهر ماه 82 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.