فیلم‌ساز كردستانی با اشاره به نقاط قوت برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری، خواستار توجه به مخاطب پروری در برگزاری جشنواره فیلم و عكس ژیار شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران ،حمید قوامی در آستانه برگزاری نهمین جشنواره فرهنگ بومی فیلم و عكس ژیار در شهرستان بانه گفت: فیلم‌سازان و عكاسان بدون كمترین توقع مالی از هیچ ارگان و سازمانی و بیشتر با هزینه‌های شخصی آثاری چون فیلم و عكس را تولید می‌كنند و تنها آرزو و توقع هنرمندان این عرصه این است كه مردم منطقه خوشان آثارشان را ببینند.
 
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره فیلم و عكس ژیار اولین امكان برای عرضه و نمایش آثار هنرمندان است و لازم است مردمی كه زاییده فرهنگ آن منطقه هستند از دیدن این آثار بدون كمترین هزینه استقبال كنند.
 
این فیلم‌ساز كردستانی، برگزاری جشنواره‌ها را تنها امكان ارائه آثار برای عامه مردم برشمرد و افزود:  باوجود اینكه استان كردستان از قطب‌های فیلم‌سازی است وقفه سه ساله در برگزاری جشنواره ژیار جای تأمل دارد.
 
قوامی، خواستار حمایت سازمان‌ها و صدا و سیما از فیلم‌های فیلم‌سازان منطقه شد و اظهار داشت: كمترین كاری كه می‌توان برای حمایت از هنرمندان این عرصه كرد نمایش و اكران آثار آنها برای همشهریانشان است.
 
وی در پاسخ به این سؤال كه آیا جشنواره ژیار می‌تواند محلی برای محك آثار فیلم‌سازان باشد، گفت: هنرمند تا زمانی كه دیده نشود و مورد قضاوت قرار نگیرد نمی‌تواند آثار خوبی تولید و عرضه كند و مطمئناً جشنواره ژیار نیز این ظرفیت را دارد كه محل آزمون و خطای هنرمندان و فیلم‌سازان باشد.
 
وی در خصوص نقش جشنواره فیلم ژیار در توسعه ساخت فیلم كوتاه گفت: كسانی كه برای دیدن آثار می‌آیند می‌توانند از كارهای عرضه شده ایده بگیرند و با مخاطب پروری در این جشنواره به سمت ارائه و عرضه كارهای باكیفیت‌تر گام برداشت.
 
این فیلم‌ساز، وجود نقاط ضعف و كم و كاستی‌های جشنواره را نیز یادآوری كرد و افزود: همان‌گونه كه جشنواره دارای جنبه‌های مثبت است، وجود كم و كاستی‌ها می‌تواند به فیلم‌سازان لطمه بزند و مخاطبان را از جشنواره دلزده كند.
 
قوامی تأكید كرد: ارائه آثار در جشنواره فقط صرف مسابقه نباشد و كارهایی نیز برای بخش‌های جنبی جشنواره در نظر گرفته و عرضه شود تا علاقه‌مندانی كه برای دیدن آثار می‌آیند بتوانند از تجربه‌های موفق فیلم‌سازان ایده بگیرند.
 
وی در بخش پایانی با اشاره به مسائل و مشكلات هنرمندان این عرصه بیان كرد: مشكلات مالی از جمله مسائلی است كه همه هنرمندان همواره با آن مواجه هستند و صنعت سینما نیز با توجه هزینه‌بر بودنش از این قاعده مستنثی نیست و فیلم‌سازان به‌تنهایی از عهده هزینه‌ها ساخت و تولید فیلم‌هایشان برنمی‌آیند.
 
قوامی خاطرنشان كرد: البته ذكر این نكته حائز اهمیت است كه حمایت‌های مالی نبایداز استقلال فكری فیلم‌سازان كم كند و سبب غالب شدن تفكر و اندیشه خلاف استقلال رأی فیلم‌ساز شود.
 
شایان ذكر است نهمین جشنواره فرهنگ بومی ژیار 19 الی 21 اردیبهشت‌ماه با همكاری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كردستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری شهرستان بانه و انجمن سینمای جوانان دفتر سنندج در شهرستان بانه برگزار خواهد شد. در این جشنواره فیلم‌سازان و عكاسانی از استان‌های آذربایجان غربی، لرستان، كرمانشاه، ایلام و كردستان حضور خواهند داشت.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار