به گزارش
خبرنگار احزاب و تشکلهای باشگاه خبرنگاران، "حجت الاسلام ابوالحسن نواب" در نشست «بررسی جریانهای تقریبی و مراکز تقریبی در جهان» در دانشگاه مذاهب اسلامی، تندرویهای عربستان سعودی در منطقه را باعث فروپاشی تقریب میان شیعه و سنی عنوان و تاکید کرد: آتش فتنه دیر یا زود خاموش خواهد شد و گفتگوی شیعه و سنی شروع میشود و باید طرفدار جدی تقریب و وحدت باشیم.
"حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن" نواب رئیس دانشگاه مذاهب و ادیان قم، با اشاره به فعالیتهای تقریبی در جهان گفت: به جز مراکزی که در زمان آیتالله بروجردی و جمهوری اسلامی ایران بوجود آمده، در اهل سنت چیزی به عنوان تقریب وجود ندارد.
وی افزود: بحث تقریبی که در جهان مطرح شده به واسطه اشخاص بزرگی بوده است که در مراکز مهم فعالیت داشتهاند که وجود "شیخ شلتوت" به عنوان شیخ الازهر نمونه آن است و طبعا به واسطه وجود وی الازهر از تقریب حمایت کرده و فکر تقریبی در آن حاکم شد.
حجت الاسلام نواب با تاکید بر اینکه برای بررسی تقریب، میبایست به شخصیت "سید جمال الدین اسدآبادی" پرداخت، اظهار داشت: سید جمال در طول عمر خود به واسطه نفوذ مردمی و حکومتی به عنوان شخصیت بنیانگذار تقریب مطرح شده است.
وی شروع اختلافات میان شیعه و سنی را از زمان تشکیل حکومت صفویه و حکومت عثمانی دانست و گفت: وقتی صفویه اعلام حکومت کرد اختلافات آغاز شد و سید جمال که ایرانی یا افغانی بوده و درس خوانده نجف قبل از 200 سال مسئله تقریب و بیداری اسلامی را مطرح کرد و چراغ بیداری اسلامی را در هند، مصر، پاریس، ترکیه و لندن روشن کرد و البته در طول این دوران به تربیت شاگردان ممتازی پرداخت که در مصر میتوان به محمد عبده اشاره کرد و این جریان به وجود آورد.
رئیس دانشگاه مذاهب و ادیان قم با اشاره به اینکه تمام عمل "سید جمال الدین اسد آبادی"، بر تقریب متمرکز بوده است، اظهار داشت: علل انحطاط مسلمین از بحثهای کلیدی سید جمال بوده است که اختلاف امت اسلامی، غرب زدگی، دوری از احکام اسلام و رشد خرافات، چهار عامل اساسی انحطاط مسلمین به شمار میرود و از این رو اختلافات را ریشه اکثر بدبختیها می دانست، لذا ملیت خود را پنهان کرد و محمد عبده را تربیت کرد و از آن طریق نسل جدیدی شامل "سید قطب"، "محمد قطب"، "حسن البنا"،" محمد غزالی"، خانم غزالی و.. را تربیت کرد که حسن البنا عضو شورای مرکزی تقریبی بود که" آیت الله العظمی بروجردی" آن را در مصر پایه گذاری کرد.
وی به وجود دو جریان عمده سلفی اشاره کرد و گفت: سلفیها به دو جریان تقریبی و غیر تقریبی تقسیم میشوند که کسانیکه به دنبال اسلام ناب محمدی هستند مانند حضرت امام خمینی(ره) و غیر تقریبیها هم که شناخته شدهاند ولی در این میان حتی امام(ره) هم معتقد بودند که پیرایههایی را به اسلام بستهاند و بستهایم چرا که وقتی خدواند میفرمایند "وما ارسلناک الا رحمة للعالمین" یعنی اسلام ناب محمدی و نه این اسلامی که شعارش شمشیر و گردن زدن شده باشد.
نواب در ادامه به تشریح جریانهای تقریبی که توسط سید جمال الدین در کشورهای لبنان و سوریه و عراق و اصفهان پرداخت و گفت: مرحوم "سید محمد باقر درچهای" در اصفهان، استاد آیت الله بروجردی بودند و ایشان شخصیتی بود که پایههای تقریب را در افکار آیت الله بروجردی ایجاد کرد.
وی افزود: اشخاص بزرگی که در کشورهای اسلامی و بویژه مصر و سوریه و لبنان بودند باعث شدند تا کارکرد تقریبی خود را حاکم کنند و باعث شدهاند تا فقه شیعه در الازهر غریب نباشد و فارغ التحصیلان الازهر حالت تنفر نسبت به شیعه نداشته باشند حتی حسن البنا عضو شورای تقریب آیت الله العظمی بروجردی بود.
رئیس دانشگاه مذاهب و ادیان، درباره جریانهایی که برای مقابله با تقریب به وجود آمدهاند، خاطرنشان ساخت: با روی کار آمدن جریان وهابیت در عربستان سعودی و پول کلانی که از نفت به دست میآید اقلیت 10، 12 میلیون وهابی توانستهاند با قدرت پول، خودشان را در جهان به گونهای وحشتناک مطرح کنند و اشغال افغانستان توسط شوروی یکی از بهانههای بزرگی بود که توانست عربستان را مطرح کند و آنها القاعده را بنیان گذارند.
وی سقوط صدام حسین را از عوامل مهم فروریختن بحث تقریب دانست و با تاکید بر اینکه با سقوط صدام، عربستان خیلی احساس خطر کرد، دلیل این امر را حکومت شیعه ایجاد شده در عراق عنوان کرد و اضافه کرد: نتیجه دموکراسی در عراق سرکار آمدن حکومت شیعی بود، عربستان به این نتیجه رسید که باید شعبهای از القاعده را در عراق نیز مطرح کند.
حجت الاسلام نواب با اشاره به اینکه هم اکنون در سیاه ترین روز روزگار قرار داریم، گفت: امروز بدون هیچگونه روپوشی باید اعلام کنیم که تقریب سیدجمال، محمد قطب، سید قطب، حسن بنا و تمام روشنفکران عرب بهطور کامل فرو ریخته است، الان تقریبی در جهان نمانده است، "شیخ قرضاوی" که از پیشگامان تقریب بود الان کاملاًعوض شده، جریان اخوان المسلمین یک جریان تقریبی بود، جریان اخوان تآثیرگذارترین جریان در جهان اسلام بود، در ترکیه همه جریانات اخوانی هستند، عربستان، کویت، اردن، عراق و ... اخوانی هستند. اخوان درست، تقریبی است اما چه شد که موج تندروی همه را گرفت و الان وضع اختلاف شیعه و سنی به روزی رسیده است که ما میبینیم.
وی با طرح این سؤال که آیا باید ناامید و خسته شد یا تلاش را چندین برابر کرد، حضور جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشوری با عقلانیت و خواستار تقریب، اظهار داشت: به نظر من آتش فتنه دیر یا زود خاموش خواهد شد و گفتوگوی شیعه و سنی بار دیگر شروع میشود و باید طرفدار جدی تقریب و وحدت باشیم.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به مراکز تقریبی در جهان اسلام، گفت: به غیر از آنهایی که جمهوری اسلامی ایجاد کرده است هیچ مرکز تقریبی در جهان نداریم، تندرویهایی که در خاورمیانه با محوریت عربستان شروع شد، شرایط را به سیاهترین روز روزگار رسانده است، باید تلاش کنیم دوباره به خط تقریب برگردیم.
حجت الاسلام نواب در پاسخ به سوالی درباره پیرایههایی که شیعیان به اسلام اضافه کردهاند، گفت: قمهزنی روشنترین آن است، افراط هایی که در عزاداریها میکنیم، برخی شعرهایی که در عاشورا میخوانیم، نماز مستحبی که نمیخوانیم و ترک کردیم، در جماعتهایمان نافله نیست، مستحباتی که اسلام و قرآن گفتهاند و ما آنها را کمرنگ کردهایم، فاصلهمان را با اسلام زیاد کردیم. ما همزمان در دو جبهه خرافات و هم در جبهه مبارزه با وهابیت باید عمل کنیم، باید مفهوم شرک و توحید را کاملاً تبیین کنیم.
وی افزود: ما بیشترین سلاح را به سنیهای کردستان در زمانی که کرکوک و اربیل در خطر بود، دادیم. ما با سنیها مشکلی نداریم، عربستان ما را «لولو» کرده است تا سنیها از این لولو بترسند، ما شاهد هستیم که با این اقدامات دیگر اتحادیه عرب هم فروپاشیده است و در مقابل ثابت و روشن شده است که ما با هیچ سنی در دنیا مشکل نداریم و با حضور عراق، یمن و سوریه جبهه ایستادگی در میان کشورهای عربی در حال شکل گیری است که روشن است این جبهه برای حفظ محور مقاومت خواهد بود.
نواب حمایت ایران از بشار اسد را در جهت حفظ محور مقاومت دانست و تاکید کرد: اگر میخواهید داعش به قدرت نرسد باید قدرت دست همین خانوادهای باشد که توانستند با گروهها و فرقههای مختلف کار کنند و با تنوع قومیتی در سوریه این خانواده بهتر میتوانند آن جا را حفظ کنند چرا که این خانواده به شکل مثالی توانستهاند این حکومت را حفظ کنند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اینکه در جهان عرب مبنای ما، مخالفت با اسرائیل است، گفت: ما طرفدار ریختن اسرائیلیها به دریا نیستیم ما میگوییم مردم فلسطین در کشوری که هستند باشند ولی حق رأی داشته باشند، نظامی را برای کشور انتخاب کنند و یهودیها، مسلمانان و مسیحیان آنجا زندگی کنند.
وی با اشاره به سفر وزیر امورخارجه کشورمان به پاکستان و انصراف این کشور از همراهی با نظامیان سعودی در جنگ علیه یمن، خاطرنشان کرد: پاکستانیها فقیر و مشکلدار هستند، اما پارلمان آنها مردانه گفت که جنگ یمن باید خاتمه پیدا کند، مردم شریفی هستند که با پول خریده نمیشوند، 1 میلیارد از جمعیت جهان اسلام از شدت فقر، نفسی ندارند که حرف بزنند اما این 10، 12 میلیون وهابی با پول نفت، صدایشان را به بالاترین صدا رساندهاند. پول اصلی ایجاد تنشها را قطر و عربستان میدهند.
نواب با بیان اینکه ما بین طالبان شیعه و طالبان سنی گیر افتادهایم، عنوان کرد: جریان شیرازی در شیعه، همان جریان طالبان است و می بایست با تعاملات بیشتر با نهادهای مختلف تقریبی و آموزشی در جهان اسلام به دنبال تبیین و روشن سازی ماهیت اصلی این گروهها باشیم.
انتهای پیام/