بعیدی‌نژاد در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

ناگفته‌هایی از مذاکرات/ فکت شیت در همان لحظه صدور تکذیب شد/ محدودیت‌ها به هیچ وجه به توان هسته‌ای کشورمان ضربه نخواهد زد

مدیرکل امور سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: موارد منتشر شده در فکت شیت آمریکا به هیچ عنوان مورد توافق ما نیست بلکه آن تنها روایتی است که هیئت مذاکره کننده آمریکا از مذاکرات دارد همانطور که ما نیز روایت متفاوتی داریم.

فکت شیت منتشر شده از سوی آمریکا به هیچ عنوان مورد توافق نخواهد بود
«حمید بعیدی نژاد» در پاسخ به خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه واکنش شما نسبت به اظهارات «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که پای تک تک موارد فکت شیتی که منتشر کردیم نیستیم گفت: این فکت شیت منتشر شده از سوی آمریکاست و طبیعی است که آنها پای چیزی که خودشان ارائه کرده‌اند بایستند.

وی ادامه داد: موارد منتشر شده در فکت شیت آمریکا به هیچ عنوان مورد توافق ما نیست بلکه آن، تنها روایتی است که هیئت مذاکره کننده آمریکا از مذاکرات دارد همانطور که ما نیز روایت متفاوتی داریم و در اظهارات مسئولین کاملا این روایت تبیین شده است.

بعیدی نژاد در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه ایران تاکنون روند آزادسازی دارایی‌های ایران به خوبی انجام شده است گفت: روند آزادسازی که در تفاهم ژنو مدنظر بوده به طور کامل اجرایی شده و اکنون نیز در حال اجراست و تا 11تیر ماه این تفاهم کماکان اجرایی خواهد بود، همچنین روند اجرایی شدن تفاهم نامه ژنو نیز به خوبی پیش رفته است.

یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر چگونگی برخورد با منتقدین اظهار داشت: برگزاری جلساتی مانند امروز نمونه بارز یک نقد سالم بود که ما از آن استقبال می‌کنیم و آشنایی با زوایای مختلف مذاکرات یکی از حقوق مسلم برای دانشجویان و فرهیختگان و مردم عزیزمان است و ما از روزی که از مذاکرات بازگشتیم تماما در خدمت فرهیختگان مقامات و مسئولین بوده و در تلاشیم تا دغدغه‌های آنان را بشنویم تا بتوانیم به نگرانی‌های آنها پاسخ دهیم.

وی با اشاره به اینکه قرار است مذاکرات در ادامه در سطح معاونین و کارشناسان برگزار شود گفت: زمان و مکان دور بعدی مذاکرات اکنون در حال برنامه ریزی است و در صورت نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه با اشاره به فکت شیت ایرانی که رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به آن اشاره کردند افزود: مبانی این فکت شیت تهیه شده و در دسترس است و به هر نحوی که مسئولین عالی رتبه نظام ضرورت بدانند، قابل انتشار خواهد بود اما در کنار آن وزیر امور خارجه کشورمان به همراه رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که اظهارات تیم هسته‌ای که به صورت رسمی اعلام می‌شود همان محتوای فکت شیت ایرانی است.

بعیدی نژاد اضافه کرد: اگر در کشور احساس شود انتشار فکت شیت ایرانی می‌تواند در روند مذاکرات هسته‌ای تاثیرگذار باشد اقدام به انتشار آن خواهند کرد.

یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: تحریم‌های ثانویه در برای تحریم‌های اولیه قرار دارد و آن چیزی که در مذاکرات مورد بحث ما قرار دارد تحریم‌های ثانویه است، تحریم‌های اولیه، تحریم‌هایی است که دولت آمریکا علیه موسسات و شرکت‌های آمریکایی در تبادلاتشان با ایران قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: ما اکنون در مرحله‌ای نیستیم که بتوانیم وارد تحریم‌های دوجانبه آمریکا علیه ایران بشویم چرا که این موضوع نیاز به مذاکرات دوجانبه‌ای دارد که به هیچ عنوان در برنامه ما نیست و ما به هیچ عنوان به دنبال پیگیری مسائل دو جانبه خود با آمریکا نیستیم و این موضوع برای ما چیز آشناییست چرا که پس از مسئله گروگانگیری و مسائل دیگر تحریم‌های متعددی را علیه کشورمان روا داشتند.

مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه در پایان خاطر نشان کرد: مشکلات کشور مان به هیچ عنوان و منبعث از تحریم‌ها نبوده و این تحریم‌ها را ظالمانه می‌دانیم همچنین قصد ما در مذاکرات حل و فصل تحریم‌ها به صورت دو جانبه نیست و ما در قالب 1+5 با آنها مذاکره می‌کنیم.

بعیدی نژاد در خصوص بازرسی از صنایع دفاعی کشور گفت: این امر موضوعی کاملا غیر واقعی است بحث توان موشکی ایران همیشه از طرف مقابل دنبال می‌شد و آن‌ها اصرار داشتند اصولی در خصوص توان موشکی ایران در نظر گرفته شود.

یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: در این روند ما تصریح کردیم اگر قرار بود ایران قطع نامه‌های شورای امنیت را اجرا کند ما در حال حاضر پشت میز مذاکرات نبودیم به همین سبب ما به هیچ وجه امر بازرسی از صنایع دفاعی را نپذیرفتیم و در شرایط فعلی اعضای 1+5 کاملا واقفند اگر دنبال پیگیری این سیاست‌ها باشند هیچ توافقی صورت نخواهد پذیرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان تولید ایران در شرایط فعلی برای مصارف صلح آمیز هسته‌ای کافی خواهد بود یا خیر؟گفت: ما برای اینکه بتوانیم سوخت راکتور هسته‌ای را تامین کنیم به چندسال تلاش مضاعف نیاز داریم ایران باید در کنار برنامه موضوع غنی سازی تحقیق و توسعه ماشین‌های خود را نیز در دستور خود قرار دهد و این موضوع نیز در مذاکرات مورد توافق طرفین قرار گرفت.

مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه با بیان اینکه ایران باید کارایی و وضعیت غنی سازی خود را بالا ببرد گفت: در چند سال آینده ایران در موضعی قرار خواهد گرفت که سوخت هسته‌ای را در حد صنعتی تولید کنند.

بعیدی نژاد ادامه داد: فکت شیت منتشر شده از سوی آمریکا در همان لحظه صدور،  تکذیب شد چرا که بیانگر موارد مورد تفاهم نیست و این موضوع صراحتا از سوی وزیر امور خارجه کشورمان و دیگر اعضای تیم  هسته‌ای به تکذیب رسید.

یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: برنامه هسته‌ای کشورمان مانند گذشته ادامه پیدا خواهد کرد و محدودیت‌ها به هیچ وجه به توان هسته‌ای کشورمان ضربه نخواهد زد در یک زمانی 5 عضو شورای امنیت خواهان برچیده شدن کامل غنی سازی در ایران بودند اما اکنون آنها پذیرفته‌اند که غنی سازی در ایران ادامه پیدا خواهد کرد و تحریم‌ها برداشته خواهد شد که این دستاورد بزرگی است.

وی در تشریح فرق تفاهم نامه با توافق نامه گفت: توافق نامه باید به تصویب مجلس طرفین برسد چراکه توافق معنای حقوقی دارد و تفاهم نامه سوئیس به معنی توافق نخواهد بود؛ همچنین برخی ادعا دارند که ایران برای اینکه این توافق به تصویب مجلس نرسد از واژه تفاهم استفاده کرده که این تعبیری غلط است چون ما خوشبختانه در کشور هیچ نگرانی بابت اینکه تفاهم نامه به مجلس شورای اسلامی برود نداریم.

مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه با اشاره به اینکه توافق نامه ژنو مورد تصویب مجلس بوده و با نظر مقامات عالی نظام صورت گرفته است گفت: زمانیکه به توافق جامع برسیم مطمئنا مجلس نیز همدلانه برای اجرای این توافق نامه تلاش خواهد کرد.

بعیدی نژاد با اشاره به ناگفته‌هایی از مذاکرات افزود: ما ساعت‌های طولانی را در مذاکرت سپری کردیم و در آن صحنه‌هایی را دیدیم که شاید خاطرات آن را نتوانیم تا آخر عمر فراموش کنیم و بعضی از آنها نیز قابل گفتن نیست؛ اما بدانید کشور ما از فراز و نشیب‌های بسیاری عبور کرده و امروز با توجه به موج اسلام هراسی و آن چیزی که به عنوان تروریست به ایران نسبت می‌دادند دیگر در مذاکرات وجود ندارد و آنها می‌دانند که به حقوق ایران احترام گذاشته و مبتنی با همان احترام وارد مذاکرات شوند.

یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: مذاکرات فراز و نشیب‌های زیادی دارد و گاهی عصبانیت ما به حدی است که ممکن است مذاکرات را قطع کنیم و فکر کنیم که چگونه می‌توانیم مذاکرات را ادامه دهیم و این امری طبیعی در این جریان است اما فارغ از تمام اینها تلاش می‌کنیم تا متانت خود را حفظ کرده و اختلافات را در یک جو خردورزی حل کنیم.

وی تصریح کرد: اگر یک تحریم بخواهد لغو شود باید مرجع آن نیز اقدام به لغو آن کند و می‌دانید کنگره آمریکا هیچ گاه این کار را نخواهد کرد اما جایگزینی برای آن وجود دارد و آن این است که براساس قوانین آمریکا رئیس جمهور این کشور می‌تواند اجرای مصوبات را مانند تحریم لغو کند که در این تفاهم نامه دولت آمریکا پذیرفته تمام این تحریم‌ها را به این نحو لغو کند.

مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه گفت: اگر مذاکرات به هر دلیلی به نتیجه نرسد این مشکل ما نخواهد بود چراکه 1+5 باید نگران باشد که این فرصت را از دست خواهد داد و ایران برنامه هسته‌ای خود را جلو خواهد برد، همچنین اگر فرصت دیگری دست دهد آنها در مذاکره با ایرانی روبرو خواهند شد که برنامه هسته‌ای پیشرفته تری نسبت به گذشته دارد.

بعیدی نژاد در پایان با اشاره به دور بعدی مذاکرات خاطرنشان کرد: تاریخ و مکان دور بعدی مذاکرات در حال هماهنگی است و تا 10روز آینده اعلام خواهد شد.

گفتنی است؛ با توجه به اینکه این مراسم در محیطی دانشگاهی برگزار شده بود و انتظار می‌رفت که حاشیه‌های خاص خود را داشته باشد اما در کمال ناباوری دیدیم که دانشجویان هیچ شعاری سر نداده و حتی پلاکاردهایی که در چنین مراسم‌هایی مرسوم است را در دست نداشتند و در پایان مجری برنامه نیز از حاضرین درخواست کرد تا به پاس زحمات تیم هسته‌ای کشورمان ایستاده و به مدت یک دقیقه به تشویق بپردازند.

انتهای پیام/
برچسب ها: فکت شیت ، آمریکا ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار