رسانه‌های محلی ژاپن گزارش می‌دهند: آژانس پژوهش‌های هوا فضای ژاپن رسما پروژه موشک حامل جدید را، که انتظار می‌رود تا سال 2020 آماده بهره برداری شود و جایگزین موشک فعلی H-ZA گردد، معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، این موشک جدید با نام اولیه H3 (اچ3) است که به عنوان قدرتمندترین موشک در تاریخ فضایی ژاپن بشمار می‌رود. 

ارتفاع این موشک 63 مترخواهد بود، که نسبت به موشک H-ZA که ژاپن در حال حاضر آن را برای پرتاب ماهواره‌ها به فضا به کار می‌برد؛‌10 متر بزرگتر است و ظرفیت بارگیری این موشک جدید 1.5 برابر افزایش می‌یابد و از 4.6 تن به 7 تن می‌رسد. 

طراحان همچنین امیدوارند موشک H3 اجازه دهد هزینه‌ها برای پرتاب‌های موشکی و در نتیجه افزایش قابلیت رقابت  توکیو در بازار بین‌المللی پرتاب‌های ماهواره‌ای تجاری، دو برابر کاهش یابد. 

در حال حاضر پرتاب موشک H-ZA برای ژاپن10 میلیارد ین (83 میلیون دلار) هزینه دارد و پیش‌بینی می‌شود پرتاب موشک نسل جدید این کشور 5 میلیارد ین (41میلیون دلار) هزینه داشته باشد. 

از سال 2001 و تنها یکی از این پرتابها ناموفق بود که این موشک قابل اعتمادترین موشک در جهان شناخته می‌شود. 

با این حال هزینه بالای پرتاب‌ها هنوز به برنامه‌ فضایی کوچک ژاپن اجازه نمی‌دهد فعالیت‌های تجاری فعال در پرتاب‌های ماهواره‌های خارجی داشته باشد. 

بنابراین گزارش، حدود 80 درصد از این پرتاب‌ها را روسیه و اتحادیه اروپا انجام می‌دهند، اما در جاکسا امیدوارند ژاپن با این موشک جدید به این باشگاه نخبگان بپیوندد. 




انتهای پیام/ 

برچسب ها: موشک ، ماهواره ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار