دیابت یک بیماری مزمن است که جنبه های مختلفی دارد و بسیاری از ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و همه اندام های فرد مبتلا را ممکن است درگیر خود کند که یکی از این عوارض مشکلات زناشویی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: ماهیت دیابت یک بیماری پیش رونده است و قند خون در این بیماری سیر بالارونده دارد و در مواردی که بعضی از عوارض دیابت با تاخیر شناسایی می‌‌شود موجب بروز مشکلاتی از قبیل ناتوانی جنسی می شود.

دکتر سحر غره در مورد ضرورت پیشگیری از دیابت به عنوان بیماری غیرواگیر گفت: تقویت اطلاع رسانی پیشگیرانه از دیابت به عنوان بیماری غیرواگیر پرخطر ضروری است.

وی مشکلات حاصل از قند خون کنترل نشده را منجر به پایداری عوارض ناخواسته دانست که ممکن است بسیاری از بیماران دیابتی را تهدید نماید و این بیماران به دلیل نداشتن اطلاعات ممکن است قربانی سودجویی سوداگران برای فروش داروها با تجهیزات یا روش های نامناسب در زمینه ی درمان ناتوانی های جنسی شوند.

غره افزود: دیابت با دامنه عوارض بیماری های مختلف و معلولیت در بدن یکی از تهدیدهای سلامت محسوب می شود و هر ساله قربانی و هزینه های سربار درمانی زیادی را تحمیل می کند.

دکتر پروین لایق، فوق تخصص غدد نیز با بیان اینکه دیابت نوع دو شایع ترین نوع دیابت در استان خراسان رضوی است اظهار داشت: اين نوع ديابت، مهم‌ترين نوع است. که ابتدا انسولين به اندازه كافي در بدن فرد ترشح مي‌شود اما به عللي، متوقف می شود. اختلال در پاسخ هورموني و مقاومت به انسولين عامل اصلي ايجاد هايپرگليسمي يا افزايش قند خون است.

وی افزود: در افراد بالاي 30 سال، افرادي كه استعداد چاقي دارند، افرادي كه در خانواده درجه اول آنان ديابتي وجود داشته است، خانم‌هاي باردار، افراد با فشار خون بالا ، چربي خون زیاد، زمینه ابتلا به ديابت نوع دو مبتلا بیشتر است.

وی تشنگي فراوان، تكرر ادرار، عصبي و بي‌حوصله بودن،، اختلال در بينايي، بي‌حسي و يا مورمور شدن انگشتان، ايجاد زخم و دير بهبود يافتن زخم‌ها را مهم‌ترين علائم ديابت نوع دو دانست.

لایق گفت: ديابت نوع دو اكثراً در ارتباط با درمان يك بيماري ديگر و يا هنگام يك آزمايش تصادفي تشخيص داده مي‌شود.

وی بیان داشت: درمان ديابت نوع دو برنامه غذايي صحيح و فعاليت جسمي‌ و در بعضي موارد، داروي خوراكي و يا تزريق انسولين است.

وی در خصوص دیگر انواع ديابت گفت: دیگر انواع دیابت شامل ديابت نوع 1، ديابت نوع 2، ديابت حاملگي، ديابت همراه با بيماري‌هاي ديگر وجود است.

لایق در مورد ديابت نوع یک اظهار داشت: يك فرد زماني مبتلا به اين نوع ديابت مي‌شود كه سلول‌هاي لوزاالمعده ديگر هيچ انسوليني ترشح نكنند. اكثر مبتلايان به ديابت نوع یک را كودكان و نوجوانان و افراد زير 30 سال تشكيل مي‌دهند.

وی در خصوص ديابت حاملگي اظهار داشت: برخی خانم‌هاي باردار، به خصوص در اواخر دوران حاملگي، به ديابت مبتلا مي‌شوند. اگر چه بعد از زايمان و به دنيا آمدن نوزاد، ديابت از بين مي‌رود اما ممكن است در بارداري بعدي، مجدداً ظاهر گردد.

لایق گفت: همچنین ممکن است در برخي افراد مبتلا به بعضي از بيماري‌ها مانند تالاسمي، بيماري‌هاي لوزالمعده، بيماري‌هاي غدد درون‌ ريز نيز ديابت بروز كند.

مدارا تنها راهکار درمان دیابت

یک متخصص غدد و متابولیسم گفت: مهم ترین تفاوت دیابت با بیماری های دیگر این است که فرد دچار به بیماری دیابت ناچار است تا آخر عمر با این بیماری سرکند.

دکتر فرهاد رجب پور صنعتی افزود: پدیداری برخی عوارض در دیابت نوع دو اجتناب ناپذیر است و بسته به شرایط بیمار علی رغم مراقبت هایی که به عمل می آورد در همان سال های نخست ابتلا ممکن است به چشم بخورد. در این شرایط مسئله ژنتیک مطرح است و گاه عکس این هم دیده می شود و افراد پس از سال ها گرفتار عوارض می شوند.

رجب پور تصریح کرد: ناتوانایی جنسی یکی از عوارض دیابت است که به خاطر شرایط فرهنگی جامعه و عدم اظهار بیمار نسبت به عوارض دیگر دیابت دیرتر تشخیص داده شود.

رجب پور گفت: دیابت ممکن است کاهش میل جنسی ، اختلالات نغوظ در مردان، انزال زودرس ، انزال دیررس که شیوع بالای 35 درصد مردان دیابتی دارد و با بالا رفتن سن تا 50 درصد ممکن است مشاهده شود.

وی افزود: در افراد دیابتی ناتوانایی های جنسی ممکن است ده سال زودتر رخ دهد و کنترل قند خون نامناسب، بالا بودن فشار خون و استعمال دخانیات موجب بروز عوارض منفی روی میل جنسی و توانایی های فرد خواهد می شود. ماهیت بیماری دیابت و بالا بودن فشار خون فرد را مستعد این عارضه می کند.

رجب پور اظهار داشت: دیابت جدار داخلی این عروق را درگیر نموده و با ضخیم کردن آنها منجر به التهابات عروقی و کاهش حس در عوامل عروقی و عصبی دو عامل عمده بروز ناتوانی جنسی است.

وی افزود: از لحاظ درمان مشکلات جنسی دیابت به شکل قرص ، دارو و آمپولی برای بهبودی کامل نمی توانیم توصیه کنیم . در واقع درمان ترکیبی از درمان دارویی ، کنترل قند خون ، کنترل فشار خون و مشاوره های رونشناسی است.

رجب پور گفت: نکته قابل توجه این است که همه افراد دیابتی که دچار مشکلات جنسی هستند به خاطر درگیری عروقی شان ممکن است دچار اختلالات قلبی و عروقی شده و لذا انجام آزمایش های قلب و عروق برای دیابتی ها ضروری است.

وی در خصوص تاثیر دیابت بر ناباروری مردان دیابتی اظهار داشت: پژوهش ها نشان داده است که به صورت نسبی تعداد و کیفیت اسپرم‌های مردان دیابتی به نسبت افراد سالم متفاوت است. البته به این معنا نیست که یک فرد دیابتی توانایی باروری نداشته باشد.

وی گفت: خانم های دیابتی در صورت کنترل نشدن بیماری کاهش میل جنسی، نرسیدن به ارگاسم ، عفونت های مجرای ادراری و عفونت‌های باکتریایی و قارچی مشکلات دفع ادرار می شوند.

رجب پور افزود: خانم ها برای باروری اگر دچار افزایش وزن و دیابت باشند ممکن میزان باروری آنها نسبت به افراد سالم کمتر باشد. همچنین ممکن است این بانوان دوره های قاعدگی بدون تخمک گذاری داشته باشند. اما با کنترل قند خون و مراقبت های پزشکی می توانند باردار شده و فرزندان سالم به دنیا بیاورند.

رجب پور خاطرنشان کرد: برای بارداری بانوان دیابتی به نسبت افراد عادی باید کنترل منظم تری داشته باشند به این دلیل که ممکن است روی جنین تاثیر نامطلوب بگذارد. اگر یک خانم در دوران بارداری قند خون اش را کنترل کند مانند یک فرد طبیعی می تواند زایمان طبیعی و بدون عارضه داشته باشد.

وی گفت: نکته مهم در درمان مشکلات زناشویی حاصل از دیابت این است که زن و شوهر باید با هم تلاش کنند برای بهبود این عارضه و نگهداری زندگی خود زیرا درمان این عارضه به تنهایی امکان پذیر نیست و نیازمند همکاری مشترک زن و شوهر دارد.

رجب پور در مورد اینکه آیا می توان با یک فرد دیابتی ازدواج کرد اظهار داشت: ما هرگز نمی گوییم که به خاطر دیابت هیچ مشکلی زندگی آینده یک فرد را تهدید نمی کند و همچنین خانواده ها را از ازدواج با افراد دیابتی منع نمی کنیم. زیرا یک فرد دیابتی می تواند یک زندگی عادی زناشویی داشته باشد البته این منوط به مهار قند خون و سایر عوامل خطرزا و در واقع اتخاذ یک روش و سبک زندگی سالم است. اثرات روانی که مشکلات زناشویی ایجاد می کند ممکن است از آثار روانی عوارض دیگر دیابت به مراتب بیشتر باشد.

رجب پور گفت: مصرف برخی دارو ها برای درمان مشکلات جنسی ممکن است عوارض داشته باشد و ممکن است در بیمار دیابتی منجر به مشکلات قلبی و عروقی و فشار خون خطرناک شود. موثرترین درمان رفع مشکلات زناشویی کنترل قند فشار و چربی خون و مشاوره های روانشناسی است . کاهش استرس و مدیریت تنش با تکنیک های روانشناسی بسیار می تواند کارساز باشد.

دیدگاه روانشناسی تاثیر دیابت بر مشکلات جنسی

سمیه مجتهد کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در این خصوص اظهار داشت: چشم هایتان را ببندید و تصور کنید که دست همسرتان را گرفته اید و قرار است که هر دو یک نقاشی واحد را بکشید . در روابط زوجی باید فرد دیگری با شخصیت متفاوت و ویژگی های مختلف را در نظر بگیریم. در روابط باید در نیازها و ویژگی های متفاوت به وحدت برسیم. اگر ما بتوانیم در بخش روانشناسی کنترل دیابت کامیاب باشیم نیمی از فرآیند مهار بیماری را با موفقیت پیموده ایم. دیابت تنها بیماری نیست که بر عملکرد جنسی افراد تاثیر می گذارد.

وی افزود: بسیار مشاهده شده که فرد دیابتی از رابطه سست و ناپایدار با همسرش شکایت دارد. برای غنی سازی روابط زناشویی باید برخورد مثبت و توام با احترام به دور از اجبار و خشونت را در پیش گرفت. این برخورد باید دوجانبه همراه با درک و همراهی دو طرفه، درک همه جانیه و گفت و گو در مورد موضوع باشد.

وی افزود: حقوق جنسی جزو حقوق زوجین در روابط زناشویی است . با کم اهمیت شمردن این حقوق به زندگی خودمان خیانت می کنیم.

مجتهد اظهار داشت: سلامت جسمی و رضایت دوجانبه عامل اصلی کامیابی در زندگی زناشویی است زیرا هدف از بهبود رابطه جنسی ایجاد صمیمیت و بالا بردن تعامل در زندگی است. صمیمیت به معنای رضایتمندی همه جانبه بین زن و شوهر است. رابطه های آسیب زننده ، سرزنش جنسی و سرکوب های احساسی همسران صمیمیت را از بین می برد.

وی تصریح کرد: هر فردی با این مشکلات جنسی می تواند عملکرد جنسی رضایت بخش را داشته باشد.

وی گفت: توقعات غیر واقع گرایانه از طریق فیلم ها و تصاویر در رسانه ها غربی یا شبکه های مجازی منجر به فروپاشی خانواده ها می شود.

این روانشناس بالینی اظهار داشت: روش‌های ایجاد صمیمیت و پشتیبانی عاطفی زوج‌ها و مراتب مختلف ایجاد این روابط پایداری را به شرکت کنندگان آموخت.

شایان ذکر است مراجعه بیماران مبتلا به دیابت برای بررسی و درمان مشکلات جنسی خود با درمانگران مرتبط با خانواده و سلامت جنسی و دریافت راهنمایی های مورد نیاز ضروری است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.