دانشمندان می‌گویند اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها به دلیل افزایش میزان دی اکسید کربن پس از فوران‌های شدید آتشفشانی، عامل انقراض بیشترین تعداد گونه‌های جانوری و گیاهی در دویست و پنجاه و دو میلیون سال پیش بوده است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران؛ به گفته دانشمندان، بیش از نود درصد از گونه‌های جانوری در دریا‌ها و بیش از دو سوم گونه‌های جانوری در خشکی در آن زمان از بین رفتند. 

پژوهشگران بر این باورند پس از وقوع فوران‌های آتشفشانی بیشمار در زمین و افزایش میزان دی اکسید کربن در اتمسفر، آب اقیانوس‌ها و دریا‌ها با جذب این ماده، به شدت اسیدی شد و این مسئله عواقب فاجعه باری بر حیات گونه‌های جانوری و گیاهی در کره زمین داشت. 

متیو کلارکسون از پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ می‌گوید «دانشمندان از مدت‌ها قبل فرضیه اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها و انقراض نسل تعداد زیادی از گونه‌های جانوری و گیاهی را مطرح کرده بودند ولی تاکنون هیچ مدرکی برای اثبات این فرضیه در دست نداشتند؛ این را نباید از نظر دور داشت که امروزه با توجه به اینکه می‌توانیم افزایش اسیدیته آب اقیانوس‌ها در اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های بشری را پیش بینی کنیم، نتایج تحقیقات اخیر در مورد علل انقراض نسل گونه‌های جانوری و گیاهی در میلیون‌ها سال قبل، می‌تواند دورنمای نگران کننده‌ای را برای ما ترسیم کند.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار