صعود آهسته نفت از پله های قیمت

وفور عرضه عاملي است که از ژوئن گذشته تا کنون موجب کاهش تقريبا ۵۰ درصدي بهاي نفت در بازارهاي بين المللي شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، در پي کاهش بهاي نفت تحت تاثير نگراني‌هاي ناشي از وفور عرضه نفت توسط آمريکا و عربستان سعودي به بازار، سرمايه گذاران روز چهارشنبه اقدام به خريد گسترده نفت با قيمت ارزان کردند و همين مسئله زمينه ساز ازسرگيري رشد بهاي نفت در بازار آسيا در روز پنجشنبه شد.

به اين ترتيب در معاملات روز پنجشنبه بازار نفت آسيا هر بشکه نفت خام شيرين سبک براي تحويل در ماه مه با ۴۷ سنت افزايش،۵۰ دلار و ۸۹ سنت فروخته شد و هر بشکه نفت نفت برنت درياي شمال براي تحويل در ماه مه نيز با ۵۱ درصد افزايش، ۵۶ دلار داد و ستد شد.

کارشناسان و تحليلگران بازار معتقدند از سرگيري رشد بهاي نفت در بازار آسيا تحت تاثير خريد گسترده نفت ازران قيمت در روز چهارشنبه، پديده‌اي کوتاه مدت خواهد بود و گرايش کلي بازار کاهش بهاي طلاي سياه تحت تاثير وفور عرضه توسط آمريکا و عربستان خواهد بود.

فعالان و سرمايه گذاران بازار نفت در حال حاضر بيش از هر چيز نگران وفور عرضه به بازار هستند. 

وفور عرضه عاملي است که از ژوئن گذشته تاکنون موجب کاهش تقريبا پنجاه درصدي بهاي نفت در بازارهاي بين المللي شده است. 

در اين شرايط حتي عربستان سعودي نيز براي کمک به ازسرگيري رشد قيمت‌ها در بازار نفت وارد عرصه شده و علي النعيمي وزير نفت اين کشور براي کمک به بازگشت ثبات به بازار از آمادگي رياض براي از سرگيري گفتگو با برخي کشورها از جمله روسيه و مکزيک درخصوص توليد و عرضه نفت خبر داده است. 

علي النعيمي خاطرنشان کرد:رياض پيوسته آماده است براي بازگشت ثبات به بازار نفت و بهبود وضع قيمت‌ها به شيوه اي منطقي و مناسب با ديگر کشورهاي اصلي توليد کننده و صادر کننده نفت همکاري نمايد.

وزير نفت عربستان همچنين تصريح کرد: توليد روزانه نفت کشورش ۱۰ ميليون بشکه  باقي خواهد ماند. 

فعالان بازار نفت رويکرد عربستان سعودي را که از اعضاي کليدي اوپک است، به دقت تحت نظر دارند چرا که نوامبر گذشته نيز عربستان با خودداري از کاهش سقف توليد خود، موجب تسريع سقوط بهاي نفت در بازارهاي جهاني شد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، نفت ، آسیا ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار