ذخایر آب در پشت سدهای بزرگ استان بین 5 تا 20 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛در آخرین بررسی ها،استان زنجان جزو 13 استان است که با تنش آبی مواجه است وبرای اینکه بتوانیم این ماده حیاتی را به نسل‌های بعدی برسانیم، باید نسبت به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت : سطح آبهای زیرزمینی به شدت کاهش یافته است و ادامه روند کنونی برداشت از این منابع، منابع آبی استان را با بحران جدی مواجه می کند.

وی درخصوص میزان بارندگی در سال آبی 94-93 نسبت به بارندگی مشابه سال آبی گذشته،6 درصدکاهش یافته است ادامه داد : آمارهای بدست آمده از ایستگاههای مبناء ، میزان بارندگی در132روز اول سال آبی 94-93 ، نسبت به بارندگی مشابه سال آبی 93-92، 6درصد کاهش و نسبت به بارندگی مشابه دوره آماری دراز مدت حدود8 درصد افزایش را نشان می دهد.

حمید نیا میزان بارندگی در132 روز اول سال آبی94 -93 رامحدوده استان حدود 134 میلیمتر اعلام کرد وگفت : با توجه به سابقه آماری این میزان بارندگی در سال آبی93- 92بطور میانگین حدود 143 میلیمتربوده و این رقم برای متوسط آماری حدود 124 میلیمتر می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان اضافه کرد:میزان آب پشت سدهای بزرگ استان ومقایسه آن بامدت مشابه سال گذشته تا ماه93 به ترتیب سدتهم 20درصدکاهش ،سدگلابر5درصد وسدکینه ورس ابهر6درصدافزایش یافته است.

حمیدنیا اظهار کرد: به مالکان چاه های غیر مجاز ابلاغ می شود که از کاشت محصولات کشاورزی و باغی در سال زراعی 94 خودداری کنند، در غیر این صورت با متخلفان مطابق مقررات توزیع عادلانه آب و سایر قوانین مربوطه برخورد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: چاه های غیر مجاز آنها پر و مسلوب المنفعه خواهد شد و در خصوص خسارات وارده این شرکت هیچ مسوولیتی نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع مشمول آن دسته از کشاورزانی که بیش از مجوز صادر شده از چاه های آب برداشت می کنند نیز می شود.

وی فرهنگ سازی مصرف بهینه آب را مهم و ضروری دانست و عنوان کرد : این شرکت برنامه هایی در راستای ترویج این امر مهم تحت عناوین اجرای طرح داناب و لاک پشت آب بان (ماندنی) و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما و رسانه های گروهی در طی سال گذشته انجام داده که در سطح استانی و ملی موثر بوده است.

معاون بهره برداری آب و فاضلاب استان زنجان نیز در این زمینه گفت :خشکسالی سالهای اخیر ، باعث وضعیت کاهش دبی چاه های شده است.

وی افزود :از سال 1387 برای جبران کمبود آب،از آب ذخیره پشت سد تهم برای مصارف خانگی استفاده می شود که ذخیره آب ذخیره ای در سد تهم 20 میلیون متر مکعب بوده که در برآوردهای جدید به 14 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد :آب ذخیره پشت سد تهم به زیر 40 درصدی رسیده که با این روند در سال 1395 ما ذخیره پشت سد تهم نخواهیم داشت.

نادر خانی ادامه داد:مصرف سرانه آب برای هر نفر 150 لیتر در شبانه روز می باشد که اکنون در زنجان به 209 لیتر در شبانه روز رسیده است.

معاون بهره برداری آب و فاضلاب استان زنجان خاطر نشان کرد:دلیل دیگر بالا رفتن مصرف آب در استان افزایش جمعیت از سال 1357 از 35 میلیون نفر به بالای 75 میلیون نفر می باشد.

معاون بهره برداری آب منطقه ای استان زنجان نیز با اشاره به کاهش بارندگی ها طی امسال نسبت به سال زراعی سال گذشته گفت: میزان بارندگی در استان 207 میلی متر است که نسبت به سال گذشته 9 در صد کاهش داشته است .

گرانمایه با اشاره به اینکه این امر موجب کاهش ذخایر آب پشت سدها در استان شده افزود:سد تهم با ورودی 5/83میلی متر 20 در صد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش را نشان می دهد.

وی ادامه داد سد گلابر باورودی 6/71 نسبت به سال گذشته 26 در صد کاهش و سد کینه ورس با ورودی اب 2/77 میلی متر 27 درصد کاهش و سد تالوار با ورودی اب 8/96 میلی مترشاهد کاهش 10 درصدی نسبت به سال گذشته هستیم

 انتهای پیام/س


برچسب ها: کاهش ، آب ، سد ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.