کاهش ارسال پیامک از تلفن همراه برای تبریک سال نو و افزایش استفاده کاربران از شبکه‌های پیام رسان داخلی و خارجی رایگان در سال جدید موجب نگرانی کاهش درآمد اپراتورها شده است.

سایه تهدید شبکه‌های اجتماعی بر اپراتورها/ آیا اپراتورها از خبر رایگان بودن شبکه‌های اجتماعی پیام رسان می‌گذرند؟
به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  در سال‌های گذشته با فرا رسیدن عید نوروز پیدا کردن قالب‌های  زیبا برای ثبت تبریک سال نو از یک ماه قبل از عید آغاز می‌شد تا لحظه سال تحویل کارت‌های تبریک به دست دوستان و بستگان برسد. 
 
اما با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن شبکه‌های تلفن همراه طی سال‌های گذشته ارسال پیامک تبریک سال نو، جایگزین کارت پستال‌های تبریک شده و تقریبا کارت پستال‌ها هم به فراموشی سپرده شدند. 
 
در چند سال اخیر، با نزدیک شدن به ایام سال نو و حتی چند روز پس از آن ارسال پیامک‌های تبریک آغاز و تقریبا به اوج خود می‌رسد؛ به طوری که افزایش آمار ارسال پیامک‌ها با  اوج درآمد  اپراتورها همراه بود.

به  همین منظور مجلس اواخر سال گذشته در قالب مصوبه‌ای اعلام کرد که از آغاز سال 1394 اپراتورها ملزم خواهند بود به ازای ارسال هر پیامک مبلغ 10ریال را به خزانه دولت واریز کنند. 

اما در سال 93،‌ با گسترش شبکه‌های ارتباطی موبایل و گسترش شبکه‌های پیام رسان داخلی و خارجی، بخش قابل توجهی از پیام‌های تبریک سال 94 به این شبکه‌ها اختصاص یافت. 
 
آمار ارسال پیامک‌های تبریک نوروزی که هر سال در ایام نوروز عید اعلام می‌شد، در سال جاری پس از 14روز اعلام شد و این آ‌مار، کاهش یک میلیاردی آمار پیامک نوروزی را نسبت به سال 93 نشان می‌داد. 

بر اساس آمارها در سال 94 مشترکان همراه اول 10میلیارد و 251 میلیون پیامک ارسال کردند و مشترکان اپراتور دوم به هشت میلیارد و 640 میلیون رسید و سهم اپراتور سوم (رایتل) بسیار  اندک بوده و تنها 71میلیون پیامک در میان کاربران این اپراتور رد و بدل شد. 
 
وزیر ارتباطات درخصوص صحت این آمارها می‌گوید:‌اگر اپراتورها آمار را به اشتباه ارسال کنند در ازای آن ملزم به پرداخت مبلغی به دولت هستند؛چرا که به ازای ارسال هر پیامک از سوی اپراتورها مبلغی نیز به عنوان سهم دولت در نظر گرفته می‌شود که اگر اپراتورها آمار اشتباهی در این زمینه منتشر کنند به ازای آن ملزم به پرداخت سهم دولت خواهند بود. 
 
از سوی دیگر به گفته علی اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی لازم است که سالانه 1.3 میلیارد افزایش در تعداد پیامک‌ها داشته باشیم، اما تعداد پیامک‌های امسال 203 میلیارد کاهش داشته است که به نظر می‌رسد بخش مهمی از این موضوع به فعالیت شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی برمی‌گردد که لازم است از این پس برنامه‌ ریزی‌های کافی صورت گیرد تا شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی نیز مدیریت شوند تا ضربه‌ای به درآمد اپراتورها وارد نکنند. 
 
گفتنی است؛ شاید کاهش درآمد اپراتورها و استقبال شهروندان شبکه‌های پیام رسان داخلی و خارجی رایگان موجب افزایش نگرانی درخصوص در آمد اپراتورها شده است و باید منتظر ماند در این خصوص چه برنامه‌ریزی‌هایی صورت می‌گیرد. 

گزارش:هنگامه فروغی 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار