رئیس مجلس شورای اسلامی که در جمع همسران نمایتدگان مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، توهین به زائران ایرانی در جده را برای کشوری که مدعی اسلامیت است فضاحت دانست.

همسران نمایندگان باید با همت و اراده پیگیر آرمان‌های انقلاب باشندبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز چهارشنبه 19 فروردین در آستانه ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن در جمع همسران نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در تالار مدرس برگزار شد، گفت: در آستانه میلاد دخت پیامبر (ص)، فاطمه‌زهرا (س) هستیم که به این مناسبت هم در نظام ما روز زن و مادر را به این روز قرار دادند که البته حسن سلیقه نیز به خرج داده‌اند چرا که بهترین را انتخاب کردند.

وی خطاب به همسران نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: البته شما به منزل خودتان تشریف آورده‌اید، در خانه ملت که متعلق به شماست.

رئیس مجلس با اشاره به ساختمان مجلس مشروطه گفت: این ساختمان یادآور یک دوره طولانی از حرکت سیاسی مترقی در کشور ماست شاید حدود صد سال تاریخ پارلمانی در ایران قدمت دارد و در این ساختمان بود که مرحوم مدرس در مقابل بسیاری از اقداماتی که دنبال این بودند با قراردادهایی که کشور را وابسته کنند همچون قرارداد وثوق‌الدوله ایستادگی کرد.

وی افزود: در این ساختمان بود که مرحوم مدرس در مقابل رضا شاه دیکتاتور ایستادگی کرد، این ساختمان سخن‌های زیادی از تاریخ ایران را دربر دارد و شما امروز همسران نمایندگان مجلس صاحبان چنین جایگاهی هستید که باید با همت و اراده برای تحقق آرمان‌های انقلاب پیگیر باشید که انشاءالله اینطور هم هست.

لاریجانی با اشاره به ولادت حضرت امام صادق(ع) بیان داشت: امام صادق(ع) در رابطه با فاطمه‌زهرا فرمودند فاطمه زهرا حجت است برای اینکه مردم از درک وجود او عاجز هستند و نمی‌توانند وجود حضرت زهرا را درک کنند چرا که آنقدر این وجود بزرگ و متعالی است که نمی‌توان شخصیت وی را درک کرد؛ همچنین روایتی از امام حسن عسگری داریم که می‌فرمایند حضرت فاطمه‌ (س) نه تنها حجت الهی بر تمام مومنان بود بلکه حجت بر امامان و اهل بیت بودند، یعنی امامان حجت بر ما هستند و فاطمه (س) حجت بر امامان هستند؛ یعنی علاوه بر اینکه ایشان حجت بر همه مومنان هستند حجت بر ائمه نیز هستند.

رئیس قوه مقننه افزود: همچنین امام صادق(ع) فرموده‌اند «اگر کسی به مقام و منزلت فاطمه زهرا(س) معرفت پیدا کند لیله‌القدر را درک کرده است»، این مقام و جایگاه ساده‌ای نیست.

وی تصریح کرد:‌ از رسول خدا پرسیدند که مگر فاطمه(س) از نوع آدمیان نیست، پیامبر فرمودند «فاطمه انسان حوری است، یعنی هم وجه حوری بودنش و هم وجه انسانی بودن»، از رسول خدا مجددا پرسیدند که چگونه می‌تواند هم وجه حوری بودن داشته باشد و هم انسانیت، ایشان فرمودند «خداوند او را از نور خود خلق کرده قبل از اینکه آدم را خلق کند آن زمان زمان ارواح  بود، وقتی آدم را خلق کرد این نور وجودی بود که به او حیثیت داد» که این نکته بسیار مهمی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقام زن تأثیر وجودی حضرت فاطمه(س) است، گاهی می‌بینیم در صحنه‌هایی که راجع به آزادی و حقوق زن صحبت می‌شود خیلی مطلب را نازل می‌کنند، اگر راجع به زن در مکتب اسلام بخواهیم صحبت کنیم باید به این حیثیت توجه کنیم که نماد زن فاطمه زهرا(س) است و خیلی نباید درون مکتب‌های فمنیستی امروزی که در دنیا دایر است در مکتب‌های اسلامی جستجو کنیم.

لاریجانی اضافه کرد: ما امروز در دوران مدرنیته زندگی می‌کنیم و با شرایطی که با آن مواجه هستیم اگر مکتبی فکر نکنیم و به تفکرات خود رجوع نکنیم دچار سرگردانی و حیرت می‌شویم.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: پیامبر اکرم در روزهای آخر عمر کرارا به این نکته تأکید کرد که دو چیز را نزد شما باقی می‌گذارم یکی کتاب خدا و دیگری عترت؛ اگر کسی به این دو تمسک کند سعادتمند می‌شود و اگر دوری کند رذالت را برخواهد گزید و این عترت همان پنج تن هستند که حضرت زهرا رکن آن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حقیقت دین در یک حب و بغض خلاصه می‌شوند، حب خداوند و دشمنی با خداوند؛ بیان داشت: از پیامبر اکرم(ص) نقد شده است که کسانی که حب به فاطمه دارند یعنی حب به پیامبر(ص) دارند و کسانی که حب پیامبر را دارند یعنی حب به خداوند دارند؛ خلاف این موضوع نیز صادق است یعنی دشمنی با فاطمه (س) دشمنی با پیامبر و خداوند خواهد بود.

رئیس قوه مقننه گفت: لذا مسئله اول این است که حب اهل بیت داشته باشیم و این موضوع گره گشاست. در زندگی فردی و اجتماعی گره‌هایی داریم که راهگشای آن در توسل به اهل بیت است و اگر می‌خواهیم فرزندان صالح و خانواده‌ای آرام و سعادتمند در زندگی فردی و اجتماعی داشته باشیم باید محب حضرت زهرا(س) باشیم.

وی تصریح کرد: در مکتب فاطمی ما باید رابطه خود را با خدا رو راست کنیم، اگر امروز پیچیدگی در امت اسلام وجود دارد برای این است که رابطه با خدا اصلاح نشده و خیلی از آدم‌ها اینطور هستند و می‌خواهند دنیایشان را آباد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: ما هم می‌خواهیم جمهوری اسلامی ایران آباد شود اما برای آبادی جمهوری اسلامی باید نگاهی به آخرت خود داشته باشیم و قدم‌هایمان را برای خدا برداریم و اگر می‌خواهیم سلامت و آینده خوبی داشته باشیم باید درون خود را درست کنیم. 

رئیس قوه مقننه گفـت: نکته سوم در مکتب فاطمی این است که ما نسبت به سایر مومنین باید دوستی داشته باشیم و این طریق فاطمه زهرا(س) است که پیامبر اکرم می‌فرماید باتقواترین مردم نزد من کسی است که از جدال دوری کند حتی اگر حق با او باشد، اما می‌بینیم که امروز بسیاری از جدال‌هایی که در کشور وجود دارد که حتی حق هم در آن نیست اما جدال می‌کنند.

وی بیان داشت: اگر مقام معظم رهبری امسال را سال اخوت و برادری نامیده‌اند، باید همیشه و هر روز اینطور باشد و از جدال پرهیز کرد نه اینکه آن را دامن زد و این موضوع در خانواده و در جامعه نیز مصداق دارد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که ایا مشکلات جامعه ما به این مسائل برنمی‌گردد؟؛ تاکید کرد: این اوقات تلخی‌ها مشکل جامعه ماست و این موضوع شایسته جامعه اسلامی نیست.

رئیس قوه مقننه بیان داشت: امام صادق می‌فرمایند خداوند آنانی را که دین خود را وسیله جدال قرار می‌دهند لعنت می‌کنند اما اکنون شاهد اختلافات در جامعه امت اسلامی هستیم؛ این  وضعی که سعودی‌ها در یمن راه انداخته‌اند آیا دشمنی با خدا نیست.

وی با تاکید بر اینکه امت اسلامی باید «ید واحده» باشند، افزود: این تکفیری‌ها می‌گویند فلانی کافر است و دعوا و اختلاف بین امت اسلامی راه می‌اندازند؛ آیا غیر از این نیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه جده، گفت: این‌ها نکاتی است که در مکتب فاطمی و در جامعه اسلامی به آن توجه نکرده‌اند؛ حال ببینید به چه مسائلی گرفتار شده‌اند، این برای کشوری که مدعی اسلامیت است فضاحت نیست که یک زائر جوانی که به آنجا می‌رود را اینطور مورد توهین قرار می‌دهند.

رئیس قوه مقننه گفت: پیامبر اکرم می‌فرمایند باید جامعه اسلامی مانند یک تن باشد و هر عضوی که به درد آمد بقیه عضوها نیز به درد آیند؛ اما می‌بینیم اکنون این وضع در سوریه و یمن درست شده و آنها در آنجا جنگ به راه انداختند و حتی در جامعه خودمان نیز اینطور شده است.

وی اظهار داشت: حتی گاهی در جامعه اختلافات سیاسی بالا می‌گیرد و یادمان می‌رود که هم‌کیش و هم مسلک هستیم و به همین دلیل بود که کشورهای غربی بعد از جنگ جهانی موفق شدند، کشورهای اسلامی را تکه تکه کنند و بعد به جای اینکه این کشورهای تکه تکه شده همدیگر را پیدا کنند به جان هم افتادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لذا این مسئله تا زمانی که حل نشود معضلات کل جامعه اسلامی هم حل نخواهد شد.

رئیس قوه مقننه بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند پیشینیان شما دچار اختلاف شدند و سپس نابود شدند، در جغرافیای سیاسی عالم اسلام ما اختلافات زیادی می‌بینیم در جامعه خودمان هم بر همین اساس بود که امام راحل در شروع جمهوری اسلامی اساس جمهوری اسلامی را وحدت شیعه و سنی قرار داد.

وی گفت: نکته پنجم در مکتب فاطمی خدمتگزاری به مردم است و همه کسانی که می‌خواهند به کشور خدمت کنند باید بدانند این از راه خدمت به مردم امکانپذیر خواهد بود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به همسران نمایندگان گفت: شاید شما هم در زندگی شخصی خود مشکلاتی پیدا کنید زیرا نمایندگان مجلس روزها که در پارلمان و یا در کمیسیون‌های تخصصی هستند و همان یک هفته تعطیلی و یا پنجشنبه و جمعه که تعطیل هستند به حوزه‌های انتخابی خود می‌روند تا در جریان مشکلات مردم قرار بگیرند و مسلما بر شما سخت خواهد گذشت اما این را قدر بدانید.

رئیس قوه مقننه افزود: نمایندگان مجلس ارتباط میان مردم با حاکمیت هستند زیرا مشکلات طبقه‌های مختلف مردم را می‌بینند، گاهی دولتمردان به این موضوع اعتراض می‌کنند که چرا نمایندگان مجلس اینقدر اعتراض کرده و سوال می‌کنند.

وی بیان داشت: اولا سوال و اعتراض نمایندگان مطابق قانون اساسی حق آنهاست و دوما زمانی که آنها در میان مردم هستند باید بیایند و مشکلات آنها را بگویند و این نشان دهنده دموکراسی است و زمانی که مسئولان اجرایی در حال کار هستند اشخاص دیگر این مسائل را به آنها گوشزد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: گفتگوی این گروهی که نماینده مردم هستند و حرف مردم را بیان می‌کنند و کارگزار خوبی هستند گفتگوی خوبیست حتی اگر نتیجه خوبی نداشته باشد. 

بر اساس این گزارش در این مراسم همسر شهید آیت‌الله مطهری، همسر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین افراشته و زمانی معاونان رئیس مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.


انتهای پیام/

برچسب ها: حرکت ، کشور ، ساختمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار