سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی اعلام کرد آمریکا در خاورمیانه هیچ هم‌پیمانی نزدیک‌تر از رژیم صهیونیستی ندارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، سخنگوی کاخ سفید به پرسش‌های خبرنگاران دربارهٔ تفاهم هسته‌ای اخیر پاسخ داد. 

 «جاش ارنست» در واکنش به سوال خبرنگاری درباره سخنان «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که توافق با ایران را تهدیدی مستقیم برای صلح و امنیت در خاورمیانه و جهان خوانده بود گفت: ما به صراحت اذعان کردیم جزئیات بیشتری وجود دارد که لازم است درباره آنها با ایرانی‌ها مذاکره شود. به همین علت است که این مذاکرات دربارهٔ جنبه‌های فنی توافقنامه از سر گرفته خواهد شد و پیش بینی و امیدواری ما این است که تا پایان ماه ژوئن، دربارهٔ همهٔ جزئیات توافق حاصل شود. 

وی ادامه داد: فکر می‌کنم هر عضو کنگره باید تا سی‌ام ژوئن صبر کند و سپس به طور کامل منطق این توافقنامه را مورد ارزیابی قرار دهد. آن‌ها می‌توانند به تعهداتی که ایران تاکنون هم در چارچوب گام نخست داده است، نگاه کنند. 

جاش ارنست در پاسخ به پرسش دیگری گفت: آنچه که ما در فکت شیت (برگهٔ نکات کلیدی) بیان کردیم این است که دورهٔ گریز هسته‌ای ایران دست کم ده سال باشد. روشن است که این دوره در مقایسه با وضع کنونی پیشرفت بسیار زیادی محسوب می‌شود. مطلب مهم این است که ما درک و فهم گسترده‌ای از برنامهٔ هسته‌ای ایران خواهیم داشت. 

ارنست در ادامه گفت: دولت آمریکا همچنان در مورد این توافق با اعضای کنگره از نزدیک در تماس خواهد بود. موضع دولت آمریکا همچنان این خواهد بود که اعضای کنگره باید این توافقنامه را آنگونه که شایسته است، ارزیابی کنند. 

جاش ارنست ادامه داد: کار‌شناسان ما می‌گویند هم اکنون زمان گریز هسته‌ای ایران دو تا سه ماه است و براساس این توافق می‌توانیم این زمان را در بیش از یک دهه به یک سال افزایش دهیم. این تعهدی است که ما از ایران دریافت کردیم و بر سناریوی کنونی رجحان دارد. 

خبرنگاری پرسید: با توجه به توافق هسته‌ای که درپیش است آیا رئیس جمهور آمریکا برنامه‌ای برای حفظ روابط مثبت با اسرائیل دارد؟ 

جاش ارنست گفت: رئیس جمهور آمریکا بار‌ها خاطر نشان کرده است که روابط امنیتی قوی و بی‌سابقه آمریکا و اسرائیل همچنان ادامه خواهد یافت. این روابط چه در بحث "گنبد آهنین" و چه در بحث سایر تعهدات ادامه خواهد داشت تا این اطمینان حاصل شود که همه در سراسر دنیا درک کنند آمریکا هیچ هم‌پیمانی در خاورمیانه نزدیک‌تر از اسرائیل ندارد. 

ارنست در پاسخ به پرسشی دربارهٔ اوضاع نابسامان انسانی در یمن گفت: «ما قطعا گام‌هایی را که سعودی‌ها برداشته‌اند تا وضع امنیتی در مرز جنوبیشان را حل کنند، درک می‌کنیم. نگرانی‌های آن‌ها مشروع است. آمریکا نیز برخی حمایت‌های تدارکاتی را فراهم می‌کند تا (عربستان) این گام‌ها را بردارد.»


انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، هسته ای ، امذریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار