وزارت دارايی چين روز سه شنبه اعلام کرد عضويت ايران در بانک سرمايه گذاری زيرساخت‌های آسيايی پذيرفته شد.

عضويت ايران در بانک سرمايه‌گذاری زيرساخت‌های آسيايی پذيرفته شدبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه از شانگهاي، اين تصميم درست چند روز پس از امضاي تفاهم نامه تاريخي بر سر برنامه هسته اي ايران صورت گرفته است.
وزارت دارايي چين در بيانيه اي در پايگاه خبري خود از حمايت ديگر اعضاي موسس اين بانک از عضويت ايران خبر داده است.

بعد از مخالفت واشنگتن با عضويت متحدان خود در اين بانک بيش از پنجاه کشور به اضافه تايوان درخواست خود را براي عضويت در اين بانک مطرح کرده اند. آمريکا و شريک آسيايي آن يعني ژاپن تاکنون براي پيوستن به اين بانک تلاشي نکرده اند اين در حالي است که جاکوب لي وزير خزانه داري آمريکا هفته گذشته اعلام کرد دولت اين کشور آماده استقبال از اين بانک است اما  بانک سرمايه گذاري زيرساخت هاي آسيايي بايد مکمل بانک جهاني و صندوق بين المللي پول باشد.

تقاضاي ايران براي عضويت در اين بانک قبلا اعلام نشده بود اما بلافاصله پس از توافق هسته اي اعلام شد توافقي که چين نيز به عنوان يک ميانجي در آن نقش ايفا کرده بود.

بر اساس اين توافق آمريکا و اتحاديه اروپايي تحريم هاي اعمال شده در رابطه با برنامه هسته اي ايران را در صورتي که آژانس بين المللي انرژي اتمي پايبندي ايران را به مفاد اين تفاهم اعلام کند، لغو خواهند کرد.

البته نگرانيهايي در زمينه شفافيت عملکرد اين بانک وجود دارد اين در حالي است که چين به عنوان قدرتي در حال رشد با سرمايه گذاري در زمينه زير ساخت ها در آسيا به دنبال منافع خود در زمينه اقتصادي و جغرافياي سياسي است.

چين قصد دارد در زمان رياست جمهوري شي جينپينگ جاده باستاني ابريشم را تحت عنوان «يک منطقه، يک جاده» با هدف تسهيل تجارت احيا کند. انتظار مي رود بخشي از سرمايه گذاري اين طرح از سوي بانک سرمايه گذاري زيرساخت هاي آسيايي صورت گيرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار