عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: موضوع نزدیکی ایران و آمریکا مطرح نیست. ما بحث هسته‌ای داریم؛ بنابراین اختلافات زیادی هنوز وجود دارد.

مقامات عالی کشور در جریان کامل جزییات هستند/ منتقدین به رسانه‌های غربی اعتماد نکنیدبه گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "حمید بعیدی نژاد" مدیرکل امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه از مردم هم خواست به تیم مذاکره کننده ایران اطمینان داشته باشند.

وی از اینکه برخی رسانه‌های اظهارات غربی‌ها و رسانه‌هایشان را محور قرار می‌دهند، ابراز تاسف کرد و گفت: آن‌ها بهتر است به تیم مذاکره کننده اطمینان کنند؛ مقامات عالی کشور در جریان کامل جزییات هستند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ اشاره کرد و گفت: رهبرمعظم انقلاب به طور کامل در جریان تصمیم‌ها بوده‌اند و دکتر روحانی نیز در جریان کامل مذاکرات قرار داشت.

بعیدی‌نژاد اظهار داشت: نیت غربی‌ها ورسانه‌های آن‌ها روشن است چرا که با ما دشمنی دارند؛ قرار هم نیست تمام شود؛ ما اختلافات استراتژیک با غرب در منطقه و خاور میانه داریم.

وی با بیان اینکه در برخی موضوعات با غرب هم موضع نشده‌ایم، گفت: موضوع نزدیکی ایرا ن و آمریکا مطرح نیست. ما بحث هسته‌ای داریم؛ بنابراین اختلافات زیادی هنوز وجود دارد.

این عضو تیم مذاکره کننده کشورمان به دو روایت متفاوت از مذاکرات و محورهای مورد تفاهم اشاره کرد و گفت: روایتی که ما از این تفاهم داریم و روایتی که غربی‌ها مطرح می‌کنند با هم یکی نیست.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: روایت ما با آمریکایی‌ها کاملا متمایز است؛ آن‌ها می‌گویند ما ایران را از دست یابی به سلاح هسته‌ای بازداشته‌ایم و ما نیز در روایت خود تاکید داریم که ما برنامه صلح آمیز خود را حفظ کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: طرف غربی می‌خواهد بگوید که به هدفمان رسیده‌ایم یعنی جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را گرفته‌ایم و ما نیز هدفمان مشخص است چرا که دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم.

این عضو تیم هسته‌ای کشورمان خاطر نشان کرد: هدف ما تضمین صلح آمیز بودن و تضمین تداوم برنامه صلح آمیزمان بوده است و این دو روایت و دو ادبیات کمی متفاوت به نظر می‌رسد.

بعیدی‌نژاد افزود: این دو منظر و دو روایت می‌خواهد در مورد یک موضوع صحبت کند ولی ادبیات دو طرف تفاوت دارد؛ آن‌ها با ادبیاتی تندی می‌خواهند بگویند جلوی ایران گرفته شده و ما بنابر ادبیات خود می‌گوییم که برنامه صلح آمیز، نیروگاه اراک، برنامه غنی سازی و فردو تداوم می‌یابد.

وی اظهار داشت: دو روایت و هدف متفاوت میان ما و غرب وجود دارد بنابراین ادبیاتمان نمی‌تواند یک گونه باشد. بنابراین رسانه‌ها این دو روایت را دریافت می‌کنند و ممکن است کمی دچار سردرگمی شوند و بگویند چرا بیان‌ها یک گونه نیست.

بعیدی‌نژاد تاکید کرد: ما از منظر خود و آن‌ها از منظر خود این مذاکرات را بیان می‌کنیم و نوع روایت‌ها با طرف مقابل یک شکل نیست.

وی همچنین یکی از مشکلات فعلی تیم هسته‌ای را فشار برخی رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: وقتی برخی رسانه‌ها به ما فشار می‌گذارند باید به دفاع و تاکید روی روایت خودمان بپردازیم و هر چه به این موضوع می‌پردازیم به‌‌ همان نسبت نگاه خارجی نیز عصبانی‌تر می‌شود.

این عضو تیم هسته‌ای ادامه داد: این یعنی اینکه یک عضو کنگره بعد از دفاع ما می‌گوید این‌ها چه می‌گویند که برنامه ما حفظ شد و به تیم هسته‌ای خود فشار می‌آورد که چه تفاهمی صورت گرفته است؟

بعیدی‌نژاد تصریح کرد: در این شرایط برخی رسانه‌های داخلی هم صحبت‌های غربی‌ها را می‌خوانند و می‌گویند کنترل زیاد شده و جلوی ایران را گرفته‌اند؛ تمامی این موضوعات به سبب‌‌ همان روایت‌های متفاوت مطرح شده است.

وی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر افکار عمومی حساس است و انتظار دارد صحبت شود؛ برخی هم دلواپس و نگران هستند. آن‌ها هم مدام بحث می‌کنند و ما هم باید جواب بدهیم نمی‌توان سکوت کرد و شاید مقداری صحبت‌ها اجتناب ناپذیر باشد.

این عضو تیم هسته‌ای کشورمان خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم در برخی مسائل روشنگری کنیم بدون اینکه هیجانات را بالا ببریم، محتوا را در جوی صمیمانه و فنی و حقوقی توضیح دهیم می‌توان کمک بسیاری به برخی صحبت‌ها و نظرات کرد.

بعیدی‌نژاد به رفتار برخی منتقدین اشاره کرد و افزود: به‌‌ همان میزان که منتقدین جو را هیجانی می‌کنند و به حوزه‌هایی سوق می‌دهند که می‌خواهند نگرانی خود را تزریق کنند به ما نیز فشار وارد می‌شود؛ زمانی که ما نیز حرف می‌زنیم طرف مقابل و کنگره موضع می‌گیرد و این مشکلی است که در حال حاضر وجود دارد.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود برخی رسانه‌ها و منتقدان به رسانه‌های غربی اعتماد نکنند؛ هر چه حرف‌های آن‌ها را نقل می‌کنند از روایت آن‌ها سخن گفته‌اند؛ اظهارات وزیر خود و مقامات داخلی را مبنا قرار دهند.

این عضو تیم هسته‌ای کشورمان به بیانات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان درباره مذاکرات اشاره کرد و افزود: رهبرمعظم انقلاب بار‌ها در مورد مذاکرات صحبت کرده‌اند؛ ما به اطمینان می‌گوییم تمام خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای حفظ شده است. با اطمینان خاطر از جنبه حقوقی، فنی، سیاسی و سایر زمینه‌ها از این تفاهم نامه دفاع می‌کنیم.

وی اضافه کرد: خدا راشکر نیاز به پنهان کاری و مخفی کاری نداریم و پشت این تفاهم می‌ایستیم و در هر سطحی از آن دفاع می‌کنیم؛ کشور نیز باید اعتماد لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار