بیماری لیتوسپیروز در سراسر دنیا وجود دارد و بیشتر در نواحی که آب وجود دارد بروز می‌کند.

دکتر نبوی، متخصص عفونی در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران درخصوص بیماری لیتوسپیروز توضیحاتی را بیان کرد: لیتوسپیروز در تمام دنیا شیوع دارد و گفته می‌شود این بیماری از زیر قطب شمال شروع شده و تا زیر قطب ادامه می‌یابد.  

این بیماری بیشتر در مناطقی که آب است شیوع بیشتری دارد چون لپتوسپیروز توسط ادرار جوندگان منتقل می‌شود در نتیجه کشور در استان‌های شمالی این بیماری بیشتر دیده می‌شود و در فصول اواخر بهار و اوایل تابستان به صورت همه گیری دیده می‌شود و در اکثر موارد ابتلا به صورت خفیف خود را نشان می‌دهد و بیماری بعد از تب و درد عضلات بهبود می‌یابد اما در موارد شدید با نارسایی کلیه همراه می‌شود و ممکن است مرگ و میر هم درپی داشته باشد.  

دکتر نبوی در ادامه عنوان کرد: در سایر نقاط هم ممکن است این بیماری دیده شود این بیماری در افرادی که خود کانال می‌کنند و با جوندگان در ارتباطند، دیده می‌شود اما عمده گسترش لیپتوسپیز در شمال کشور است.  

متخصص بیماری‌های عفونی دباره علائم بیماری بیان کرد: این بیماری با تب، کوفتگی عضلات همراه است که بعد از 7- 3 روز بهبود می‌یابد و عارضه‌ای ندارد. در 5 درصد موارد بیماری شدید بروز می‌کند تب کاهش نمی‌یابد، یرقان ظاهر می‌شود و علائم کم ادراری و نارسایی کلیه دیده می‌شود که گاهی نیازمند به دیالیز می‌شوند.  

مرگ و میر ناشی از موارد شدید در کشور حدود 10 درصد می‌باشد و در استان‌های شمالی بین 2-1 درصد است.  

راه‌های پیشگیری از این بیماری به شرح زیر می‌باشد:  
برای افرادی که در کانال فاضلاب و مبارزه با جوندگان فعالیت می‌کنند دستکش و شست‌وشوی دست‌ها توصیه می‌شود.  

در شالیزارها از وسایل حفاظتی بهره گیرند و به طور کلی انجام تمام اقدامات برای کاهش ابتلا به بیماری است و نه ریشه کن شدن بیماری چرا که این بیماری در طبیعت در همه جا وجود دارد.  

انتهای پیام/ 
برچسب ها: پوست ، آب ، بیماری ، شایع ، تب ، کوفتگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار