حواشی حضور ظریف در خانه ملت؛

ظریف: برخورد باید جدی باشد چون موضوع بسیار جدی است / کریمی قدوسی:حتی یک نفر هم نیست که با مذاکره مخالف باشد

وزیر امور خارجه با حضور در مجلس در جمع خبرنگاران گفت: برخورد باید جدی باشد چون موضوع بسیار جدی است.

روایت کریمی قدوسی از حضور ظریف در کمیسیون امنیت ملی/ درگیری لفظی ظریف و کریمی‌قدوسی در کمیسیون امنیت ملی"جواد کریمی قدوسی" نماینده مردم مشهد در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، جلسه عصر امروز یکشنبه 16 فروردین ماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه را تشریح کرد. 

وی افزود: علاوه بر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حدود 50 نفر دیگر از نمایندگان در این جلسه حضور داشتند و علت حضور آنها دغدغه شدید نسبت به توافق لوزان است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آقای ظریف در این نشست توضیحات مختصری دادند که عمدتا همان توضیحات تکراری در صدا و سیما و نشست‌های مطبوعاتی بود و محور بحث هم همان متنی است که آمریکایی‌ها نیم ساعت بعد از اعلام توافق بیرون دادند. 

نماینده مشهد تصریح کرد: بنده سوالاتم را ابتدا از فرمایش رهبر معظم انقلاب شروع کردم مبنی بر اینکه در این کشور حتی یک نفر هم نیست که با مذاکره مخالف باشد من هم جزء آنها هستم و هرگز با مذاکره مخالف نبوده و نیستم و روی مذاکره حساسیت دارم. 

وی افزود: خطاب به آقای ظریف گفتم یک سال قبل در همین کمیسیون از شما سوال کردم قرار است توافقی امضا کنید که براساس آن شش هزار سانتریفیوژ را قبول می‌کنید، آب سنگین اراک به آب سبک تبدیل می‌شود،  فوردو را تعطیل می‌کنید، پروتکل الحاقی را می‌پذیرید ولی شما در آن جلسه همه را تکذیب کردید و گفتید صحت ندارد، در حال حاضر که توافق بیرون آمده همه آن مطالبی که یکسال پیش گفتم در این توافق وجود دارد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: من علم و غیب نداشتم ولی مستندات و اطلاعاتی داشتم که با استناد به آنها گفتم. 

وی ادامه داد: سوال بعدی من از آقای ظریف این بود که ما براساس عرف دیپلماتیک و سیستم‌های قابل قبول در نظام بین‌الملل و تجارب بدست آمده اگر شما متن آمریکا را قبول ندارید متن (متن مذاکره سوئیس) راه آن مصاحبه و سخنرانی نیست بلکه راه آن طبق قانون صدور یک بیانیه توسط وزارت امورخارجه است که متن یا فکت شیت آمریکایی‌ها را تکذیب کند. 

وی افزود: این بیانیه جنبه بین‌المللی و حقوقی هم برای داخل و هم برای خارج خواهد داشت و نمایندگان هم دیگر نمی‌توانند خلاف آن اظهار نظر کنند و برای مردم ما نیز اطمینان آور است. 

کریمی قدوسی گفت: خطاب به آقاتی ظریف گفتم شما سخنرانی نکنید بلکه امروز یک بنیانیه 5 سطری صادر کنید مبنی بر اینکه توافق گفته شده آمریکایی‌ها توافق ما نیست و وقتی آن را تکذیب نکنید یعنی قبول می‌کنید.

نماینده مردم مشهد اظهار داشت: برداشت ما این است توافق لوزان همان متن اصلی است که به عنوان توافقنامه امضا خواهد شد و پیوست‌ها هم در جزئیات آماده شدند. 

وی ادامه داد: نکته بعدی که به آقای ظریف گفتم اینکه فهرستی از بحث‌های تهدید امنیت ملی قریب به 20 سند، عنوان، کلمات و واژه‌هایی که در متن آمریکایی‌ها آمده که تهدیدی برای امنیت ملی ماست.

وی خاطر نشان کرد: این طرح طرحی است که در دراز مدت می‌تواند انقلاب را تهدید کند و کلیت امنیت جمهوری اسلامی ایران را زیر سوال ببرد. 

درگیری لفظی ظریف و کریمی‌قدوسی در کمیسیون امنیت ملی

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ ظریف وزیر امور خارجه ساعتی قبل در جلسه عصر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته است.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت درخصوص موضوعات مورد بحث در این جلسه به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، گفت:آقای کریمی‌قدوسی بحث‌هایی را در رابطه با فوردو و نطنز داشتند.

وی افزود: آقای کریمی‌قدوسی نگرانی‌هایی را مطرح کرد که قبلاً به آقای ظریف تذکر داده شده بود.

نماینده مردم رشت گفت: آقای کریمی‌قدوسی به آقای ظریف گفت حضرت آقا به شما تذکر داده است؛ولی آقای ظریف به آقای کریمی‌قدوسی گفت شما دروغ می‌گویید به آقا تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید و آقا به من تذکر ندادند.

محمدجواد ظریف که سرپرستی تیم هسته‌ای کشورمان را برعهده دارد، اخیراً از سوئیس بازگشته که در آن یک بیانیه مطبوعاتی مشترک منتشر شد.

همچنین چارچوب دستیابی به توافق نهایی مشخص شده که برخی از نمایندگان به آن انتقاد دارند.

سوال نمایندگان را در جلسه غیرعلنی روز سه شنبه پاسخ خواهم داد


ظریف پس از حضور در جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران این جلسه را خوب ارزیابی کرد. 

وی افزود: من سوالات نمایندگان محترم را شنیدم و حتما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حق دارند که در مسائل مهم کشور نظرات خودشان را مطرح کنند. 

وزیر امورخارجه گفت: بسیار خوشحال شدم که این سوالات را شنیدم انشاءالله در جلسه غیرعلنی روز سه شنبه مجلس حضور خواهم یافت و تلاش خواهم کرد که در حد توانم پاسخ بدهم. 

وی تصریح کرد: امروز چون باید در جلسه دولت حاضر شوم، فرصت بیشتری نبود توضیحات مختصری دادم ولی توضیحات بیشتر را در جلسه غیرعلنی مجلس ارائه خواهم کرد. 

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برخورد با شما جدی بود گفت: برخورد باید جدی باشد چون موضوع بسیار جدی است. 

محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه به همراه تخت روانچی و قشقاوی دوتن از معاونان خود در جلسه عصر امروز یکشنبه 16 فروردین ماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار