علی رغم تبادل هیات‌های تجاری میان ایران و روسیه برای حل مشکلات بانکی و حمل و نقل و نیز عزم مسئولان دو دولت برای افزایش مبادلات تجاری، آمار گمرک حاکی از کاهش صادرات ایران به روسیه در یازده ماهه سال 93 است.

تجارت الاکلنگی ایران و روسیه/صادراتی که در سربالایی روسیه نفس بریدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پس از تحریم روسیه توسط اروپا این کشور بازار مناسبی برای صادرات کالای ایرانی شد و در این بین هیأت‌های بسیاری میان دو کشور ایران و روسیه جهت افزایش مبادلات تجاری تبادل شد.

اما نکته‌ای که در این بین مورد توجه است کاهش صادرات کالاهای ایرانی به روسیه در 11 ماهه سال 93 نسبت به مدت مشابه می‌باشد امری که در سایه تبادل هیأت‌های تجاری و نیز عزم جدی دو دولت برای افزایش مبادلات تجاری دور از انتظار است.

توسعه صادرات یک شبه امکانپذیر نیست

مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که علی‌رغم اینکه هیأت‌های تجاری برای افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه تبادل شده است؛اما با این وجود صادرات ایران به این کشور کاهش یافته است، گفت: توسعه روابط تجاری و اقتصادی حرکتی یک شبه نیست.

وی افزود: زمانی که عزم جدی برای توسعه روابط اقتصادی دو  کشور وجود دارد باید زمابندی مناسبی هم با توجه به نوع کاری که می‌خواهد انجام بگیرد صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از اهداف ما توسعه صادرات مواد غذایی به کشور روسیه است این در حالی است که این کشور از نظر مقررات قرنطینه و استاندارد ضوابطی دارد که با ضوابط ایران که سال‌ها با اروپا خود را هماهنگ کرده مغایر است و در این راستا مقامات بهداشتی دو کشور باید با یکدیگر مذاکراتی را انجام دهند.

خسروتاج تصریح کرد: از طرفی کشور روسیه چون خودشان در چارچوب اتحادیه‌های گمرکی با کشورهای دیگر قرار دارند موظف هستند که ضوابط مربوط به خودشان را نیز رعایت کنند که این عوامل موجب زمانبر شدن صادرا ت مواد غذایی ایران به روسیه شده است.

قائم مقام وزیر صنعت با تأکید بر اینکه عزم جدی از طرف مقامات دو کشور برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد؛گفت: در سطح مدیران میانی و در کارشناسی در حال تبادل هیأت‌های تجاری هستیم و همچنین تاکنون چندین هیأت بانکی از ایران به روسیه سفر کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در بخش پروژه راه‌آهن و توسعه آن اگر بخواهیم همکاری کنیم باید مناقصاتی برگزار شود که این امر نیز زمانبر خواهد بود.

حل مشکل ویزای تجار و بازرگانان

به گفته خسروتاج بحث ویزا یک مشکل جدی است که در جلساتی که میان دو کشور برگزار شد برای تجار و بازرگانان تسهیلاتی در نظر گرفته شده است و همچنین نمایشگاه‌هایی در آستاراخان و مسکو در حال برگزاری است تا زمینه حضور ایران در روسیه را آماده کند.

وی تصریح کرد: فضای فرهنگی در روسیه حاکم است که نتیجه چندین سال تبلیغات علیه ایران می‌باشد که کار را برای ما سخت کرده و لذا شرکت‌های ایرانی باید با شرکت‌هایی قرارداد ببندند که به ایران اطمینان کنند.

قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به اینکه روس‌ها نیز با مشکلاتی مواجه هستند و شرایط خوبی ندارند نیز گفت: روسیه نیز به دلیل تحریم و کاهش ارزش پول  ملی روبل در برابر دلار مواجه هستند و در حالی که در گذشته هر دلار 30 روبل بوده الان هر دلار 60 روبل شده است که چنین کاهش ارزش پول ملی برای روس‌ها ظرف چند ماه آنها را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات بانکی ایران و روسیه گفت: مذاکرات برای رفع این مشکلات ادامه دارد و سناریوهای مختلفی برای آن پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده که موافقت‌نامه بانکی در زمینه روبل و ریال داشته باشیم و همچنین پیش‌بینی شده که موافقت‌نامه بانکی در زمینه ارز غیر از روبل و ریال داشته باشیم که بانک مرکزی موظف به‌‌ پیگیری این مسئله می‌باشد.

صادرات 263 میلیون دلار کالا از ایران به روسیه

بر اساس آمار گمرک در یازده ماهه سال گذشته،748هزار و 148 تن کالا به ارزش 263 میلیون و 450 هزار و 389 دلار از ایران به روسیه صادر شد.

این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال 92 از نظر وزنی 14.96 درصد و از نظر ارزشی 9.37 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید در مدت یاد شده یک میلیون و 179 هزار و 599 تن کالا به ارزش 619 میلیون و 28 هزار و 399 دلار از روسیه به ایران وارد شد.

این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزنی 8.48 درصد و از نظر ارزش 17.78 درصد کاهش را نشان میدهد.

واردات از روسیه دو برابر صادرات به این کشور

آمار گمرک حاکی از این است که واردات از روسیه در مدت یاد شده از نظر ارزشی دو برابر صادرات به این کشور است و حال که دو کشور عزم جدی برای توسعه روابط تجاری دارند باید ایران نیز بتواند از این فرصت استفاده کند نه اینکه با تسهیل تجارت تنها ایران به بازاری برای کالاهای روسی تبدیل شود و روسیه  جایگزین چین در روابط تجاری ایران شود.

بررسی آمار نشان می‌دهد که علیرغم تمام تلاش و وعده مسئولان هنوز صادرات به روسیه چشمگیر نشده و حتی کاهش یافته است، هر چند که به گفته مسئولان افزایش صادرات یکشبه امکانپذیر نیست و پروسه ای زمانبر است؛اما این امر نیز باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که یکی از اهداف تبادل هیئت‌های تجاری میان دو کشور افزایش صادرات است امری که تاکنون محقق نشده است.

گزارش: فاطمه کامرانی

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، روسیه ، صادرات ، واردات ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Russian Federation
نوید پرکاری خیابانی
۱۳:۴۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۴
با سلام
متاسفانه اشکال اصلی عدم توجه به فرهنگ مصرف بازار روسیه هست . بنده ساکن روسیه هستم . متاسفانه روزانه تجار زیادی به اینجا میان که اینجا رو با بازار عراق و افغانستان مقایسه میکنند ، روسیه عراق و افغانستان پس از جنگ نیست که هر محصولی فرستاده میشه بشه راحت فروخت . اینجا کشوریه که احترام به زبان روسی در بسته بندی ، قیمت رقابتی به دلیل شرایط تحریمی و داشتن بنیه مالی قوی برای تجارت طولانی مدت ( نه واردات فقط چند کانتینر جنس و انتظار مشتری در مسکو ) جزو شرایط اصلی است.
آخرین اخبار