هشتگ بیشتر در انجمن‌های گفتگوی بدون‌ناظر و موقت استفاده می‌شود،هر ترکیبی از کارکترها که با علامت hash، شروع شده باشد، یک هشتگ است.

به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران،هر هشتگ، اگر توسط تعداد کافی از افراد ترویج شود، می‌تواند یک «trend» باشد و کاربران بیشتری را به بحثی که از آن هشتگ استفاده می‌کند، جذب کند که در اين بين  جنبش های اعتراضی و حمایتی در زمینه های سیاسی، مقابله با نژادپرستی، ضدیت با خشونت و جنگ از این دست هستند.

در اين جنبش لینک‌های مخلوط توسط هیچ کاربر یا گروه کاربری ثبت و کنترل نمی‌شود  و نیز نمی‌توان آنها را از استفاده عمومی خارج کرد، به این معنی که لینک‌های مخلوط می‌توانند با یک پایایی نظری (بسته به طول عمر کلمه یا مجموعه‌ای از کارکترها که به یک زبان نوشته شده‌اند) به کار روند.

 آنها همچنین هیچ‌کدام از تعاریف مجموعه‌ها را شامل نمی‌شوند، یعنی یک هشتگ می‌تواند با اهداف زیادی به کار رود، چنان که کسانی که از آنها استفاده می‌کنند، به آنها اعتقاد دارند.
به  بياني ديگر مي توان گفت هشتگ مانند چراغی برای کاربران، در «دنبال کردن» یا «لیست کردن» دیگر کاربران با علایق مشابه عمل می‌کند.

افراد و سازمان ها با استفاده از شبکه ها و رسانه های اجتماعی، تلاش می کنند به گسترش و آگاهی بخشی در خصوص ایده های خود پرداخته و پشتیبانی و حمایت مورد نیاز برای مقاصد خود را در سطحی بی سابقه بدست آورند.

اکنون سوال اينجاست که آیا اینگونه کنش های مجازی به واقع تاثیری در دنیای واقعی پیرامون ما دارند؟ یا تنها کارکرد نهایی آن ها، آسوده کردن وجدان کاربران شبکه های اجتماعی است؟

طي سال هاي گذشته سیستم ها و بستر کلی شبکه های اجتماعی آبستن جنبش ها و کنش های اجتماعی فراوانی بوده که در قالب هشتگ ها و جذب مخاطب از طریق لایک و هم رسانی نمود پیدا کرده اند. 

جنبش هشتگ چه اهدافي را دنبال مي کند؟
در ابتدا ذکر اين نکته ضروري است که معنا يافتن جنبش هايي اينچنين مستلزم انجام اقدامات عملي در دنياي واقعي است.افزایش و گسترش آگاهی در بسیاری از موارد، هدف ابتدایی جنبش هشتگ است.

 این رویکرد،اقدامی است که سال‌هاست توسط نهادها به منظور اشتراک تعهد به آرمان  با تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطمینان حاصل کردن از آگاه شدن نهادها و مسئولات دولتی و حکومتی از این آرمان و پایبندی نهاد به آن نیز از دیگر اهداف اصلی به کار گیری این شیوه است. 

با توجه به اينکه پدیدهٔ هشتگ برای تبلیغات،ترویج و هماهنگی‌های احتمالی استفاده می‌شود. سازمان‌های بزرگتر تنها روی یک هشتگ، یا تعداد کمی از آنها تمرکز می‌کنند. با این حال، برخی افراد و سازمان‌ها تعداد زیادی از هشتگ‌ها را به کار می‌گیرند تا بر طیف گسترده‌ای از مفاهیم موردعلاقه‌شان تأکید کنند. تصمیم‌گیری در مورد اختصاصی کردن هشتگ‌ها یا ترویج یک طیف، بستگی به استراتژی بازاریابی کسانی که با آن درگیرند دارند.

نظر منتقدين در باره اين جنبش چيست؟
منتقدین از افزایش کارزارها در شبکه‌های اجتماعی و عدم حضور کاربران در "خیابان‌ها به عنوان "انقلاب توییتری" یاد می‌کنند که یادآور واژه اسلاکتیویسم "Slacktivism" و یا "تنبل‌گرایی" سال‌های دهه ۹۰ میلادی است. 

از سال ۲۰۱۳ روند کارزارهای اینترنتی رو به افزایش گذاشته است.منتقدین از فعالین آنلاین به‌خاطر عدم حضور در "خیابان" انتقاد می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد یک "بازتوییت" ساده از یک موضوع اعتراضی باعث رضایت خاطر کاربران می‌شود. به همین خاطر منتقدین به طعنه نام "Fell Good Activism" برفعالین آنلاین نهاده‌اند.

در مقابل فعالین آنلاین می‌گویند اگر حضور در خیابان به معنی اعتراض به نابسامانی‌ها است، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم به معنی اطلاع‌رسانی است، و اطلاع‌رسانی‌از نابسامانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی از قابلیت "جهانی‌شدن" برخوردار است.

کمپين هاي هشتگ تا چه ميزان موفق بوده اند؟
 پاسخ به این پرسش بسیار دشوار خواهد بود. نمونه‌هایی نظیر چالش سطل آب یخ بوده‌اند که با هشتگ icebucketchallenge# فعالیت کرده و به ده‌ها میلیون دلار کمک مالی برای تحقیق بر روی ALS منجر شده‌اند که به شکلی کاملا مشخص،یک موفقیت به حساب خواهد آمد. اما نمونه‌های بسیاری نیز وجود دارد که شرایط پیچیده‌تری داشته و اثرات آن‌ها را باید با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار داد.
در حالت کلی، زمانی که یک هشتگ روی بورس افتاده و مورد توجه قرار می‌گیرد،می‌توان به این معنا دست یافت که افراد بسیاری در حال گفتگو در خصوص مساله‌ی مورد نظر هستند. 

انتهاي پيام/

برچسب ها: هشتگ ، کاربر ، اینترنت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار