در هر برهه‌ای از زمان و هرجا كه اراده‌ای توانا به منصه ظهور می‌رسد، در پی آن شگفتی‌ها پديد می‌آيد. شگفتی‌هايی كه در اين ميان فقط اهل نظر می‌توانند به عظمت آن پی ببرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با نگاه به چشم انداز راه آهن ايران، چه در شمال هنگام عبور از رشته کوه البرز و چه در جنوب هنگام گذشتن از فراز دره ه وكوه هاي سخت و بلند به راحتي مي توان به اهميت و عظمت آن پي برد.

يكي از شاهكارهاي راه آهن كشور پل ورسك است كه به عنوان مهمترين و مرتفع ترين پل خط آهن شمال ايران مطرح است.
 
از اين پل كه شهرت جهاني نيز دارد و نام آن در تمامي آثاري كه پس از پايان جنگ جهاني دوم منتشر شد، به عنوان "پل پيروزي" ياد شده است.
 
 به لحاظ ويژگي‌هاي منحصر به فرد، اين پل در فهرست آثار ملي كشورمان نيز به ثبت رسيده است.
 
پل ورسك كه در واقع از شاهكارهاي معماري جهان به شمار مي‌رود، در دره ورسك واقع در ۸۵ كيلومتري جنوب قائم شهر در محور سوادكوه قرار دارد و راه آهن سراسري تهران ـ شمال را به هم متصل مي‌كند. عظمت اين كه در واقع دوكوه عظيم وسخت گذر عباس آباد را به يكديگر اتصال مي‌دهد، حقيقتي انكارناپذير است كه حتي جهانگردان خارجي نيز به آن اعتراف دارند و در برابر عظمت و بزرگي و اراده آهنين طراح و سازندگان آن سرتعظيم فرود مي‌آورند.

امروز پل ورسك علاوه بر اهميت ويژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه‌هاي سياحتي كشور نيز محسوب مي‌شود كه مسير دسترسي به آن در صورت كسب مجوز از مقامات مسئول از ارتفاعات شرق ورسك، است.
 
گفتني است؛در سال ۱۳۲۰ كه نيروهاي متفقين در زمان جنگ جهاني دوم وارد ايران شدند، يكي از دلايل پيروزي خود را در اين جنگ وجود راه آهن سراسري ايران عنوان كردند. از طرفي،چرچيل نخست وزير وقت انگليس نيز پل ورسك مستقر در راه آهن شمال را پل پيروزي لقب داد.
 

 
انتهای پیام/

منبع:beytoote.com
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
mehdi
۲۲:۳۶ ۱۶ فروردين ۱۳۹۴
با احترام.بنده یکی از مراجعین هر روز سایت با ارزش و دقیق شما هستم و به همین دلیل بینهایت سپاسگذارم.لطفا اگر درباره موارد و آثار تاریخی مطلبی ارائه میدهید سعی کنید تا اطلاعات کامل برای خواننده بازگو شود و نیز دربیان یک گزارش بنای تاریخی ارائه تنها دوره زمانی یک حاکم حتی ستمگر کافی نیست و نباید فقط ذکر سال گنگ و نامفهوم ارائه شودو ذکر نام حاکم مورد نظر و دلایل ساخت الزامیست، زیرا مخاطبین همه تحصیلکردگان تاریخ نیستند. سپاس مجدد از تلاشهایتون.
آخرین اخبار