مدیرکل راهبردی نظام نگهداری و تعمیرات صنعت نفت، از مجوز مشاوران مهندسی در صنعت خوردگی برای تشخیص صلاحیت افراد برای نخستین بار در این صنعت خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کردیم که نظارت بر عملکرد مدیریت در سطح خوردگی توسط مشاوران و مهندسان باتجربه صورت گیرد همچنین دبیرخانه داده خوردگی در صنعت نفت برای اولین بار تشکیل شده است.

لزوم تقویت تعامل بخش خصوصی با حوزه تعمیرات و نگهداری/ صیانت از سرمایه های نفت با فعال شدن مدیریت خوردگیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ یکی از مهمترین عوامل تخریب تجهیزات صنعتی، پدیده خوردگی است که به عنوان یکی از زیانبارترین آفت‌های صنایع مطرح می‌شود. این زیان‌ها به حدی اهمیت دارد که تحقیق در حوزه‌های مربوط به فناوری‌های کنترل خوردگی، بخش عظیمی از پژوهش‌ها و تحقیقات کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص داده است.

این مطالعات به تدوین استراتژی‌ها، قوانین، آیین نامه‌ها و روش‌های مؤثری در زمینهٔ پیشگیری و رفع اثرات خوردگی منجر شده که تحت عنوان "مدیریت خوردگی" مورد مطالعه قرار می‌گیرند. در ایران نیز به دلیل جایگیری صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در مناطق مستعد پدیدهٔ خوردگی، بررسی این پدیده و مدیریت آن، از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

براساس این گزارش بحث مدیرت کلان خوردگی در صنعت نفت هنوز در کشور جا نیفتاده که در این زمینه باید توجه ویژه‌ای صورت گیرد درغیر این صورت موضوع خوردگی در صنعت نفت مغفول خواهد ماند؛بنابراین ارگان‌های مختلف نظام باید با سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های کلان این صنعت را دریابند.

علیرضا اصل عربی مدیرکل راهبردی نظام نگهداری و تعمیرات صنعت نفت، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به اینکه تکنیک‌های نوینی در عرصه خوردگی وارد کشور می‌شود،گفت: برای کاهش خوردگی در صنعت نفت نیاز است بحث‌های کلانی صورت گیرد تا این تکنیک‌های جدید در کشور بهینه و نهادینه شود.

وی افزود: مدیریت خوردگی از 12 سال پیش در کشور شروع شده و با دست اندازهای مختلفی روبروست؛بنابراین برای گذر از این محدوده مسئولان وزارت نفت برنامه‌های ویژه‌ای را اجرا می‌کنند آنچه که در حال حاضر در این صنعت نیاز داریم مدیریت خوردگی و هدایت مهندسی است.

عربی با تأکید بر اینکه شاهد 4.5 درصد هزینه ناشی از خوردگی در کشور روبرو هستیم؛گفت: باید روش‌های مختلفی را برای کاهش و کنترل خوردگی در عرصه‌های مختلف از جمله نفت و گاز و پتروشیمی در نظر بگیریم که این امر نیازمند شناخت دقیق و علت‌ها و مکانیزم‌های پدیده خوردگی است.

وی بررسی و حل مسائل مشکلات کلان خوردگی در صنعت نفت را نیازمند رویکرد برنامه با محوریت توسعه دانش و فناوری خواند و افزود: باید راه حل‌های علمی و منطقی جهت کاهش خسارات در نظر گرفته شود همچنین با کاهش تعمیرات برنامه‌ریزی شده در این صنعت هزینه‌های عملیاتی و شناخت بیشتر و پیروی قانونی از خط مشی این صنعت را از عوامل مؤثر برای کاهش حوادث ناگوار جانی و همچنین هزینه ناشی از منابع مالی عنوان کرد.

وی گفت: برای اینکه به هدف اصلی خود برسیم باید برنامه ریزی مدونی در این زمینه تدوین شود که وزارت نفت با همکاری سایر ارگان‌ها سیاست گذاری و برنامه‌ریزی‌های مداومی را جهت مدیریت اجرایی خوردگی اجرا می‌کند.

اصل‌عربی تصریح کرد: در همین راستا پیرومذاکراتی که در خصوص موضوع مدیریت خوردگی صورت گرفته هم اکنون به نتایج مثبتی در این زمینه رسیدیم و نتایج در حال ارزیابی و  بررسی است به طوری که ما در این زمینه مهندسی خوردگی و بازرسی فنی داریم. ولی متاسفانه مدیریت خوردگی در این صنعت هنوز شکل نگرفته است.

وی افزود: نگاه به حوزه مدیریت خوردگی نگاه تکنیکال صرف نیست بلکه نگاه سازمانی است که در آن حوادث HSE و توانمندی‌های نیروی انسانی در ان لحاظ شده است. برداشتی که از این مدیریت خوردگی به عمل آمده تقریبا حدود 50درصد است بایستی در این خصوص کار شود.

اصل عربی از مجوز مشاوران مهندسی در صنعت خوردگی برای تشخیص صلاحیت افراد برای نخستین بار در این صنعت خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کردیم که نظارت بر عملکرد مدیریت در سطح خوردگی توسط مشاوران و مهندسان باتجربه صورت گیرد همچنین دبیرخانه داده خوردگی در صنعت نفت برای اولین بار تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه باید پژوهش‌های هدفمند در این صنعت شکل بگیرد؛گفت: متأسفانه هنوز قطب‌های پژوهشی در زمینه خوردگی صنعت نفت در کشور  فعال نشده است و مراکزی در این زمینه فعالیت نمی کنند که باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به دانش و توانمندی علمی مورد نیاز در زمینه خوردگی و ایجاد دستورالعمل‌ها و استانداردهای خوردگی در صنعت نفت باید بازنگری شود تا بتوانیم از عوارض ناشی از صنعت نفت جلوگیری شود.

اصل عربی تصریح کرد: دو اقدام جدی را در دستور کار خود قرار دادیم که در حال نهایی شده یکی اینکه تهیه سند اجرایی برای شرکت ملی گاز ایران است هم اکنون با پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت گاز سند اجرای راهبردی را تدوین خواهیم کرد اگر سند راهبردی سند سیاستی باشد یک سند اجرایی و مدیریتی برای شرکت گاز به عنوان پایلوت اماده و در حال نهایی و تصویب است.

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری و تعمیرات صنعت نفت از برگزاری سومین کنگره خوردگی در صنعت نفت در سال آینده خبر داد و گفت: کنگره خوردگی نفت از سالها قبل متوقف شده بود و بعد از 10 سال توقف قرار است که در سال آینده برگزار شود.

اصل عربی افزود: حدود 35 پروژه را که مرتبط با مدیریت خوردگی در صنعت نفت شناسایی شده که در حال بررسی است همچنین دستورالعمل آر بی آر برای اولین بار آماده شده که روش اجرایی مدیریت بازرسی فنی را برمبنای ریسک منتشر  کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون برای طراحی الگوی مدیریت دارایی در پارس جنوبی با دانشگاه شریف در حال انعقاد قرارداد هستیم و این مهم به درخواست خود دانشگاه شریف از وزیر نفت پس از ابلاغ مدیریت دارایی وزارت نفت اعلام شد تا فاز استقرار را مدل سازی کنند.

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری و تعمیرات صنعت نفت خاطرنشان کرد: حفظ تأسیسات صنعت نفت با الگوی نظام کارآمد نگهداری و تعمیرات موضوع مهمی است که در پیشنهاد دانشگاه شریف مدل سازی فاز استقرار با الگوی مدیریت دارایی بر اساس استانداردهای روز جهان مورد توجه قرار گرفته است.

اصل عربی با اشاره به موافقت وزیر نفت در کار مشترک با دانشگاه شریف و شرکت گاز، گفت: این یک الگوی نمونه خواهد بود و انتظار داریم برای تمام مجموعه‌های صنعت نفت چنین برنامه ریزی مدیریتی داشته باشیم که بی تردید انجمن‌های علمی دانشگاهی همچنین انجمن خوردگی نیز در این مسیر همکاران خوب ما خواهند بود.

وی همچنین در مورد تعامل بخش خصوصی با حوزه تعمیرات و نگهداری عنوان کرد: استفاده از مشاور در مجموعه‌ها به نوعی الزامی است و در بخش حاکمیتی چنین کارکردی وجود ندارد و در بخش خصوصی که بیشتر بدنه دانشگاهی و علمی بر آن غالب است امکان مربی گری در تأسیسات نفت وجود دارد.

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری و تعمیرات صنعت نفت افزود: ساز و کار مشخص در حوزه نگهداری که ترکیبی از خبرگان صنعتی و دانشگاهی است،می‌تواند به ارزیابی گزارش‌های خود ارزیابی پالایشگاه‌ها بپردازند و این موارد را در مسیری راهگشا پیش ببرند.

اصل عربی با اعلام اینکه در انجمن مهندسان مشاور جامعه مهندسان نگهداری و تعمیرات ایجاد خواهد شد، گفت: جایگاه و توافق‌های لازم در این تأسیس جدید به وجود آمده و همزمان جامعه مهندسان مشاور فضای فعالیت مشاوران نگهدای و تعمیران را ایجاد کرد و این نشانگر آن است که بخش خصوصی از دولت پیشگام تر است.

وی در تشریح اهمیت مشاوره در تعهمیرات و نگهداری پروژه‌های صنعت نفت، تأکید کرد: ایجاد یک پروژه نفتی حدود سه سال زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد اما حداقل تا 40 سال مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرد که با درک این مهم دریافت خدمات فنی و مشاوره  همچنین در حوزه تعمیرات و نگهداری موجب افزایش بهره وری و طول عمر تأسیسات و حفظ سرمایه‌های اولیه خواهد بود.

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری و تعمیرات صنعت نفت افزود: تولد یک بخش جدید در حوزه تعمیرات و نگهداری به نوعی مدیون کارآفرینان و بخش خصوصی است که تاکنون در این عرصه حضور نیافته بودند و با تشکیلاتی تخصصی می‌توان شاهد پیشرفت روز افزودن این حوزه کاری بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار