«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا تاکید کرد کاملا اطمینان دارد توافق ایران و ۱+۵ موفقیت آمیز خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در گفتگوی اختصاصی با سی ان ان، با رد نگرانی‌های موجود در خصوص اجرایی بودن توافق با ایران تاکید کرد کاملا اطمینان دارد توافق به دست آمده بین ایران و شش قدرت جهانی موفقیت آمیز خواهد بود. 

مونیز درباره اینکه برای آمریکایی‌ها و جهانیان چه تضمینی می‌تواند درباره این توافق بدهد گفت «ما با بستن هر چهار مسیر احتمالی منتهی به ساخت سلاح اتمی که در خصوص ایران نگرانی داشتیم، به این توافق رسیدیم. آنها گفته بودند که به دنبال برنامه‌ای صلح آمیز هستند ولی ما می‌خواستیم در این خصوص اطمینان حاصل کنیم. مساله اساسی این است که ما توان تولید (اورانیوم غنی شده) آنها را کم کنیم. از دیگر سو میزان ذخایر آنها را محدود کنیم. ما پلوتونیوم تولیدی آنها را به خارج از کشورشان منتقل می‌کنیم و مهم اینکه اقداماتی بی‌سابقه برای دسترسی‌های بیشتر، شفافیت و نظارت برای همه فعالیت‌های اتمی در همه جای ایران صورت داده‌ایم.» 

مونیز درباره برخی ادعا‌ها در خصوص اینکه زیرساخت‌های اتمی ایران دست نخورده مانده است و این کشور همچنان کشوری اتمی به شمار می‌آید گفت: اول اینکه باید بگویم امید می‌رود در آینده جوانان ایرانی به دنبال راهی برای پیوستن موثر‌تر به جامعه جهانی و غرب باشند. در خصوص توافق -- در پایان مهلت توافق-- ایران می‌بایست اعتماد جهانی را در خصوص برنامه خود به عنوان برنامه‌ای صلح آمیز به دست آورد. 

وی ادامه داد: در آغاز، کاری کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم اگر ایران بخواهد به سوی سلاح اتمی گریز کند، بتوانیم خیلی زود آن را شناسایی کنیم و زمان کافی که دست کم یک سال است، داشته باشیم تا به صورت دیپلماتیک یا احتمالا در قالب دیگر اقدامات واکنش نشان دهیم. از این رو، مساله اینجاست که ما این ابزار‌های مهار را داشته باشیم و در این خصوص نیز بسیار اطمینان داریم. سپس برنامه‌ای را مدون کنیم که ما را از این دوره به دوره‌ای طولانی مدت‌تر، یعنی ۱۵ سال یا بیشتر، منتقل کند که آنها برنامه انرژی هسته‌ای را با اطمینان جامعه جهانی درباره صلح آمیز بودنش، داشته باشند. 

وزیر انرژی آمریکا درباره انتقادهای صورت گرفته از این توافق، بخصوص انتقادهایی که از سوی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و اینکه بر چه اساس اطمینان دارند که ایران تا پایان، بر سر این توافق می‌ماند گفت: اول اینکه شایان ذکر است که بگویم این درجه از خاص بودن مرحله‌ای که ما به آن رسیده‌ایم، بسیار شگفت انگیز است. این‌ها فقط یک مشت قول و تدوین اصول نیستند. ما در هر قسمت، آمار و اعداد مشخص داریم و به خوبی می‌دانیم برنامه (اتمی ایران) در زمانی که این توافق اجرایی شود، به چه شکل خواهد بود و ما در این خصوص کاملا اطمینان داریم. دوم اینکه همانطور که گفته شد، ترکیبی از کاهش و محدودیت در زیرساخت‌ها و مهم‌تر از آن میزان اورانیومی که آنان (ایرانی‌ها) در اختیار خواهند داشت، در کنار بازرسی‌هایی که صورت می‌گیرد، به ما اطمینان می‌دهد که هر گونه فرار هسته‌ای می‌تواند خیلی زود شناسایی شود و ما زمان واکنش نشان دادن را خواهیم داشت که اصولا این واکنش به صورت ایده آل، در ابتدا به صورت دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل خواهد بود ولی در بلند مدت، در صورت فرار هسته‌ای، هر ابزاری که برای به کار بردن لازم باشد از جمله بازگرداندن تحریم‌های سختی که اکنون در خصوص ایران اعمال شده است، به کار گرفته می‌شود. 

مونیز درباره کاهش بهای نفت با احتمال ورود دوباره نفت ایران به بازار جهانی، گفت: البته من نمی‌خواهم درباره قیمت دقیق گمانه زنی کنم. چیزی که ما در بهای نفت نیاز داریم، باید بازتاب دهنده واقعیت بازار و برای مصرف کننده مناسب باشد. البته کاهش بهای نفت از صد دلار، به سود مصرف کننده و اقتصاد ما و دیگران شده است. همه ما می‌دانیم که در حال حاضر، عرضه بیش از اندازه داریم و ذخایر زیادی وجود دارد. زمانی که ایران به بازار نفت بازگردد، باعث اضافه شدن میزان عرضه می‌شود ولی باید دید در طرف دیگر یعنی تقاضا، چه روی می‌دهد. امید می‌رود شاهد بهبود در اقتصاد جهانی باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار