سیدعباس عراقچی تشریح کرد

آخرین «تصمیمات» هسته‌ای ایران و گروه 5+1 در لوزان + فیلم

معاون وزیر امور خارجه کشورمان آخرین تصمیمات و وضعیت مذاکره ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس را تشریح کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی  باشگاه خبرنگاران، «عباس عراقچی»، مذاکره کننده کشورمان در لوزان،‌ در گفتگو با بخش خبری 14 شبکه یک سیما به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای گفت: با این که در وقت اضافه مذاکرات هستیم اما به راه‌حل‌های خوبی رسیده‌ایم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امیدوار هستیم که تا آخر امروز بتوانیم به جمع‌ بندی برسیم، ضمن این که باید درباره همه موضوعات به یک راه‌حل برسیم.

** در خیلی از مسایل به راه حل رسیده‌ایم


عراقچی تاکید کرد: در خیلی از مسائل به راه‌حل رسیده‌ایم و پیشرفت خوبی حاصل شده است.

معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه ما از دیروز جلسه وزاری امور خارجه 1+5 را شروع کردیم و یکی از سنگین‌ترین روزهای مذاکراتی را دیروز داشتیم، گفت: از ساعت 7:30 صبح تا 1 بعد از نصف شب وزرا جلسه داشتند و حضور کارشناسان نیز تا ساعت 3 و 4 صبح نیز ادامه داشت.

وی ادامه داد: امروز مجدداً از حدود ساعت 7 صبح جلسات کارشناسان و وزرای خارجه 1+5 شروع شد.

**در وقت اضافه مذاکرات هستیم

عراقچی اظهار داشت: ما در حقیقت در وقت اضافه مذاکرات هستیم، زیرا قرار بود که تا دیروز مذاکرات به سرانجام برسد، ولی ما هیچ وقت اجازه ندادیم، که زمان ما را در محتوای مذاکرات اسیر خودش کند.

معاون وزیر خارجه بیان تاکید کرد: زمان برای ما مهم است ولی محتوای مذاکرات و خواسته‌هایمان مهم‌تر است.

عراقچی با اشاره به این که بعضی از اختلافات و بعضی از فاصله‌ها هنوز وجود دارد تصریح کرد: تصمیم گرفتیم که مذاکرات حتماً ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: در حقیقت خروج سه نفر از وزرای خارجه به هیچ معنای خاصی نیست، زیرا آن‌ها آمده بودند و فکر می‌کردند تا دیروز ظهر همه چیز تمام خواهد شد و می‌توانند مشارکت کنند.

عراقچی در خصوص جلسه پایانی گفت: آنها مشاهده کردند که بحث‌ها خیلی جدی‌تر، ریزتر و عمیق‌تر است و اختلافات باید رفع شود.

 
**خروج برخی از وزرای مذاکره کننده به معنی کم اهمیت بوده مذاکرات نیست

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه وزرای خارجه تعهدات خودشان را دارند، خاطر نشان کرد: اگرچه برخی از این وزرا خارج شدند، اما این اصلاً به معنای توقف مذاکرات و به معنی کم‌اهمیتی نسبت به مذاکرات نیست.

عراقچی با بیان اینکه در حال حاضر مذاکرات برای یک تنفس کوچک قطع شده است، افزود: تقریباً از یک ساعت دیگر مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و ما امیدوار هستیم که بتوانیم تا آخر امروز جمع‌بندی بکنیم و همان طور که گفتم اجازه نمی‌دهیم زمان ما را اسیر خودش بکند.

عراقچی در خصوص موارد اختلافی اظهار داشت: ما تقریباً در مورد همه موضوعاتی که در دستور کار است، باید به یک راه حل برسیم و این‌ها هر کدام راه حل‌های جداگانه خودشان را دارند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: هر کدام جزئیات بسیار زیادی دارند، و باید در موردشان تصمیم‌گیری شود و تا به راه حل برسیم و در خیلی از مسائل این کار انجام شده است.

**طی چند روز گذشته پیشرفت خوبی داشته‌ایم

وی با تاکید بر اینکه در عرض چند روز گذشته پیشرفت خیلی خوبی را داشتیم، بیان داشت: دیروز با توجه به فشردگی مذاکرات و حضور وزرای امور خارجه پیشرفت خوبی را انجام دادیم و امروز صبح مجدداً این بحث‌ها از سر گرفته شد و تا وقتی که ما در مورد همه مسائل به نتیجه نرسیم، نمی‌توانیم بگوییم که یک مجموعه منسجمی را داریم.

عراقچی با بیان اینکه همه موضوعات در دستور کار است تصریح کرد: دو، سه موضوع وجود دارد که به جمع‌بندی نرسیده، و هنوز در مورد آنها اختلاف نظر وجود دارد و امیدوار هستیم که آن‌ها نیز تا امروز انجام شود.

**تحریم‌ها باید لغو شود

وی افزود: هدف ما در مذاکرات این است که نسبت به برنامه هسته‌ای ایران از یک طرف اعتماد سازی صورت بگیرد و از طرف دیگر تحریم‌ها رفع شود و این دو موضوع کاملاً به هم مرتبط است.

معاون وزیر امور خارجه بیان داشت: در هر دو موضوع یکی دو نکته وجود دارد که هنوز جای کار دارد، و هنوز یک راه حل مشخصی توافق نشده است.

عراقچی در ادامه به موضوع لغو تحریم‌ها پرداخت و گفت: این موضوع در چند روز اخیر چندین بار تکرار شده، و وزیر امور خارجه کشورمان، اعلام کرده، نمی‌شود که ما توافقی داشته باشیم که در آن لغو تحریم‌ها وجود نداشته باشد، و این دو قطعاً با یکدیگر سازگاری ندارد، و حتماً تحریم‌ها باید لغو شود.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها یک گستره زیادی، چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی دارد، تصریح کرد: موضوعات و مسائلی که مورد تحریم هستند بسیار متنوع هستند و نوع تحریم‌ها نیز متنوع است.

عراقچی با بیان اینکه مرجع صادر کننده آن نیز متنوع است، ادامه داد: شورای امنیت به یک ترتیب، اتحادیه اروپا به ترتیب دیگری، خود آمریکایی‌ها به ترتیبات دیگری و در حوزه‌های مختلف. این‌ها باید تفکیک شوند و هر کدام مشخص شود که به چه ترتیب صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ما داریم که در گام اول توافق همه تحریم‌های اقتصادی، مالی، نفتی، بانکی و همه این چیزهایی که به هر حال با تحریم‌های اقتصادی مرتبط است، همه باید لغو شود و تحریم‌هایی که احیاناً با قسمت‌های دیگر سر و کار دارد، یک چارچوبی هم برای آن‌ها مشخص شود و تکلیف آن‌ها دقیقاً روشن شود.

عراقچی تاکید کرد: ما بدون یک چشم‌انداز روشن، دقیق و برای لغو تحریم‌ها توافق نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر ادعای برخی خبرگزاری‌های خارجی به نقل
از فیلیپ هامون وزیر امور خارجه انگلیس و برخی مقامات آلمانی درباره برخورد با یک مسئله مهم و کلیدی که با مشکل روبرو شده گفت: همه مسائل مهم است، ولی در موردشان یکی یکی راه حل پیدا شده و دو سه موضوع باقی مانده است، که این دو سه موضوع به عقیده بنده موضوعاتی نیستند که سخت‌تر از بقیه موضوعات باشند، ولی در خصوص بقیه موضوعات امکان این که راه حل حاصل شود، به وجود آمد.

وی افزود: در این یکی دو موضوع که کلیدی و مهم هستند، هنوز جای کار دارد و حتماً بدون رسیدن به یک راه حل واقع‌بینانه و معتدل، در مورد این‌ها ما توافق نخواهیم داشت.

عراقچی با تاکید بر اینکه باید برنامه تحقیق و توسعه ما روی ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته ادامه پیدا کند تصریح کرد: این‌ها مواردی است که جزئیات آن‌ها در حال مذاکره است و بنده امیدوار هستم که بتوانیم امروز به جمع‌بندی برسیم.

وی 
در مورد مذاکرات امروز معاونان وزرای خارجه ایران و 1+5 قرار است برگزار شود، بیان داشت: امروز جلسه وزرای امور خارجه 1+5 و ایران جریان دارد و درست است که برخی وزرا ترک کردند و به جای آن‌ها معاونین‌شان شرکت می‌کنند، اما جلسه، جلسه وزرا است.

معاون وزیر خارجه کشورمان با نام بردن از افراد شرکت کننده در این جلسه ادامه داد: این جلسه با حضور خانم موگرینی به عنوان هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، آقای آمون وزیر امور خارجه انگلیس، آقای اشتانمایر وزیر امور خارجه آلمان، آقای کری وزیر امور خارجه آمریکا، در سطح وزرای امور خارجه در حال ادامه است.

وی تاکید کرد: ما در پایان امروز توافق نخواهیم داشت و توافق وقتی خواهد بود که راه حل‌ها مکتوب، جزئی و نگارش شود و یک متن واحد به عنوان توافق نهایی که تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و کشورهای 1+5 است به سرانجام برسد و اعلام شود.

**بیانیه مشترک مطبوعاتی منتشر می‌شود

وی افزود: آنچه که امروز در قالب یک بیانیه مطبوعاتی اعلام می‌شود، در واقع اعلام پیشرفت در مذاکرات است و اعلام این است که ما موفق شدیم در مسائل کلیدی به راه حل برسیم و از این مرحله به بعد راه‌حل‌ها را مکتوب می‌کنیم، کما این که حتی مکتوب کردن و نگارش بعضی از این‌ها بین طرفین تقریباً شروع شده است.

عراقچی با بیان اینکه ما در پایان امشب بیانیه‌ای خواهیم داشت که اعلام پیشرفت خواهد کرد، تاکید کرد: این بیانیه پیوستی نخواهد داشت، این بیانیه یک بیانیه مشترک مطبوعاتی است که مسلماً یکسری اسناد کاری بین ما و گروه 1+5 در حال کار کردن و نگارش آن است.

وی افزود: این‌ها ضمیمه جایی نیست و مکتوباتی است که نهایتاً باید به یک توافق نهایی تبدیل شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ما این پروسه را الان هم شروع نکردیم، یاد آور شد: چندین ماه قبل پروسه نگارش در وین شروع شد، ولی به دلیل این که در آن زمان راه حل‌ها هنوز کامل نشده بود، ما نتوانستیم ادامه بدهیم! تا یک مرحله‌ای جلو رفت، بعد متوقف شد. الان بعضاً این پروسه دوباره در حال شروع شدن است.

**تا هر زمانی که نیاز باشد مذاکرات، ادامه خواهد داشت

وی در خصوص زمان اتمام مذاکرات لوزان گفت: تا هر زمانی که نیاز داشته باشد، مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد، یعنی تا زمانی که ما در مورد تمامی موارد نظرات‌مان تأمین نشود، مذاکرات را به پایان نمی‌رسانیم و اصرار داریم که در همه موضوعات ولو این که دیگران برنامه‌هایشان طور دیگری باشد ما حتماً تا آخرین لحظه‌ای که نیاز باشد، در پای میز مذاکره خواهیم بود ولی تلقی و احساس بنده این است که احتمال رسیدن به یک جمع‌بندی از راه‌حل‌های موجود در پایان امشب احتمالاً وجود داشته باشد و بیانیه مشترک مطبوعاتی در آن زمان صادر خواهد شد.

عراقچی تصریح کرد: اگر ما به این نقطه برسیم و بیانیه صادر شود، بعد از آن مطمئن باشید که یک لحظه آرزوی ماندن در لوزان را نداریم.

وی در پایان بیان داشت: ما با افتخار به مردم ایران خدمت کردیم، نوکری مردم ایران را کردیم و اگر که بتوانیم وظیفه‌مان را کامل انجام دهیم، ان شاء الله بلافاصله هم برخواهیم گشت.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: عراقچی ، مذاکره ، لوزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۴
سوابق کاری عراقچی چی بوده
آخرین اخبار