سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: خروج از تحریم از جمله تحریم کنگره آمریکا، شورای امنیت و تحریم‌های اتحادیه اروپاست که هر کدام برای خروج پروسه خاص خود را دارد و برای خروج از تحریم‌های شورای امنیت لازم است که ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شود.

اهمیت مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها/ من ایستادگی برای مذاکرات را انتخاب می‌کنم/ مسیر مذاکرات صحیح استصادق خرازی، سفیر سابق ایران در فرانسه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: اسرائیل و مخالفین از وضع موجود انتقاد می‌کنند و ایران در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته و مذاکرات لوزان در شرایط مهم و تاریخی است و آنچه که می‌توان از مذاکرات تحلیل کرد، مذاکره کنندگان در همه ابعاد حقوقی، سیاسی، تکنیکی و امنیتی یک مذاکره جامع و سنگین را انجام می‌دهند.

*** دستاوردهای بزرگ هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای

وی ادامه داد: این مذاکرات پروسه است زیرا موضوعیت دانش هسته‌ای پروسه بوده و این هم زمان‌دار بوده و در طول مذاکرات دستاوردهای بزرگی نصیب هیأت ایرانی شده است.

*** طرفین مذاکره پذیرفته‌اند که چاره‌ای جز مذاکره نیست

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: در یک دوران برای کار تحقیقاتی اجازه چند سانتریفیوژ داده نمی‌شد اما امروز اجازه چند هزار سانتریفیوژ گرفته شده که البته دقت‌ها و نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را طرف غربی می‌خواهد و یک فهم مشترک در دو طرف ایجاد شده که دو طرف پذیرفته‌اند که چاره‌ای جز مذاکره نیست.

*** اتحاد ملی پشتوانه مذاکرات هسته‌ای

خرازی با اشاره به رویکرد غربی‌ها در زمینه تلاش برای تحریم و تهدید نظامی جهت منصرف کردن ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرد: پشتوانه عظیمی که مذاکره کنندگان دارند، ملت ایران است و با توجه به شعار امسال که رهبری سال دولت و ملت نامیده‌اند، دولت و ملت همان اتحاد ملی (National State) است که بسیاری از کشورها این مفهوم را ندارند که کشورهای مدرن و تکامل یافته‌ای مثل ایران از آن بهره‌مند است.

***‌ اهمیت مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها / لزوم لغو همه تحریم‌ها

وی با اشاره به اهمیت مذاکرات برد – برد و انجام کارهای تحقیقاتی در اراک و فردو و همکاری مناسب در بخش فنی و سیاسی و اهمیت سمت و سوی مذاکرات به سمت خروج از تحریم‌ها یادآور شد: برای خروج از تحریم‌های شورای امنیت لازم است که ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شود.

*** لابی آیپک در کنگره و سنا بسیار پرنفوذ است

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: رفع تحریم‌های شورای امنیت نکته بسیار مهمی بوده که اگر ایران یک کشور بسیار مهم و در بستر مسائل امنیتی نقش آفرین است باید تحریم‌ها حذف شوند و تحریم کنگره آمریکا باید توسط رئیس جمهور حل و فصل شود که البته لابی صهیونیست‌ها در کنگره بسیار قدرتمند است و نهادهای تصمیم‌ساز را صهیونیست‌ها مصادره کرده‌اند.

*** اشتیاق اتحادیه اروپا برای رفع تحریم / آمریکایی‌ها به مذاکره با ایران نیاز دارند

خرازی با اشاره به اشتیاق اتحادیه اروپا در جهت رفع تحریم‌ها یادآور شد: اگر تحریم‌ها رفع شود آن‌ها دوست دارند در صف اول ورود به ایران باشند و امروز آمریکایی‌ها به مذاکره با ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای نیاز دارند.

*** لزوم پیگیری خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای

وی تأکید کرد: مذاکره‌کنندگان ما باید بحث تضمین عینی برای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را دنبال کنند.

سفیر سابق ایران در فرانسه درباره این که از بین دو کلمه ایستادگی و سازش کدام را انتخاب می‌کنید، گفت: من ایستادگی برای مذاکرات را انتخاب می‌کنم و افق مذاکرات تا تیر ماه بسیار روشن بوده و مسیر مذاکرات صحیح است.

*** تمام ابزارهای سیاست خارجی درگیر مذاکرات هسته‌ای است

خرازی با اشاره به تلاش رئیس جمهور در رابطه با رایزنی با مقامات غربی اظهار داشت: تمام ابزارها و آناتومی سیاست خارجی ایران درگیر مذاکرات هسته‌ای است.

*** اسرائیل، اعراب و برخی مخالفین در مذاکرات هسته‌ای جوسازی می‌کنند

وی با بیان این که نباید درباره رفتار 1+5 پیشگویی کنیم و لزوم پیگیری دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای خاطر نشان کرد: جوسازی از سه جانب اسرائیل، اعراب و مخالفین بدنامی که در هر صورت اهانت می‌کنند، وجود دارد که اسرائیل و رژیم‌های عربی منطقه با برخی رفتارهای خود از آمریکا گله می‌کنند که چرا با ایران گفتگو می‌کند و در این زمینه باید به رهنمودهای مقام معظم رهبری اشاره کنیم و به نکته‌ای که در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب وجود داشت مراجعه کنیم و آگاهی مردم از تحولات جهان کمتر از آگاهی مسئولین نیست.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار