مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: آبیاری قطره‌ای موجب تامین نیاز آبی گیاه به طور روزانه می‌شود، بنابراین رطوبت خاک در منطقه توسعه ریشه‌ها در طول دوره رشد ثابت باقی مانده و گیاه کمتر از نوسان‌های تنش آب صدمه می‌بیند.

یعقوب دین پژوه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز  افزود: جوابگویی گیاه ازنظر رشد، کمیت و کیفیت محصول با بهره گیری از آبیاری قطره‌ای نسبت به سایر روش‌های آبیاری برتری دارد.

وی تصریح کرد: در آبیاری قطره‌ای تلفات آب از طریق تبخیر از خاک به علت کاهش سطح خیس شدگی خاک به حداقل می‌رسد، همچنین تلفات پخش آب در هوا و یا خیس شدن شاخ و برگ نیز در این روش وجود ندارد، استفاده از این روش باعث کاهش رویش علف هرز و درنتیجه کاهش مصرف آب غیرمفید که توسط علف‌های هرز به مصرف می‌رسد، خواهد شد.

دین پژوه ادامه داد: آبیاری قطره‌ای تضمین‌کننده حفظ و دوام هرچه بیشتر منابع محدود آب و خاک بوده و موجب توسعه روز افزون کشاورزی و افزایش محصول در برابر مصرف هر واحد از آب آبیاری می‌شود.

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: آبیاری قطره‌ای باعث تهویه مناسب محیط ریشه شده و شرایط مناسب رطوبت قابل استفاده در خاک را تامین می‌کند.

وی افزود: آشنایی با استفاده صحیح از آبیاری قطره‌ای باعث می‌شود آب کافی به اندازه و به موقع به گیاه برسد و حداکثر تولید با حداقل آب مصرفی حاصل شود.

دین پژوه تاکید کرد: مقایسه مقدار محصول تولیدی در آبیاری قطره ای با سایر روش‌های نشان داده که تولیدی محصول در این روش بیشتر و یا حداقل مساوی با سایر روشها بوده است و به عبارت دیگر آبیاری قطره‌ای باعث کاهش مقدار محصول نمی‌شود.
 انتهای پیام/س
برچسب ها: ابیاری ، کاهش ، صدمه ، کشاورزی ، تبریز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.