عراقچی:

خروج مواد غنی‌شده از کشور در دستورکار ما نبوده و نیست/رسیدن به تفاهم در دسترس است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه رسیدن به تفاهم در دسترس است، تصریح کرد: خروج مواد غنی شده از کشور در دستور کار ما نبوده و نیست.

خروج مواد غنی‌شده از کشور در دستورکار ما نبوده و نیست/رسیدن به تفاهم در دسترس است
به گزارش حوزه  سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سید عباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران در جمع خبرنگاران در لوزان گفت:امیدواریم و فکر می‌کنیم رسیدن به جمع‌بندی و تفاهم مشترک درباره موضوعات مورد مذاکره کاملا وجود دارد و رسیدن به تفاهم در دسترس است.

وی افزود: البته کاری که الان انجام می‌دهیم رسیدن به راه‌حل‌هایی در خصوص موضوعات مورد مذاکره است و درخصوص خیلی از مسائل این راه‌حل‌ها به دست آمده، درخصوص دو تا سه موضوع هنوز داریم کار می‌کنیم و هنوز جزییات آن مشخص نشده و راه‌حل‌هایی که باید به دست بیاید،‌ هنوز کامل نشده؛ ولی ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم.

عراقچی یادآور شد: مذاکرات به لحاظ سخت خود و لحظات پایانی خود در رسیدن به راه‌حل‌ها رسیده است.

* درخصوص دو سه موضوع هنوز مذاکره ادامه دارد و هنوز به راه‌حل نرسیده‌ایم

وی بدون اشاره به جزییات مذاکره عنوان کرد: ولی ما در دو محور مذاکره می‌کنیم، یکی بحث اعتمادسازی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران که مورد خواست طرف مقابل ماست و دیگری احترام به برنامه هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها که خواست ماست. در هر دو موضوع مذاکره ادامه دارد و ما به راه‌حل‌های خوبی رسیدیم و در خصوص دو سه موضوع هنوز مذاکره ادامه دارد و هنوز به راه‌حل نرسیده‌ایم.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: تلاش همه هیأت‌ها این است که به راه‌حل در سریع‌ترین زمان برسیم. ظرف دیروز و امروز که وزرای خارجه وارد شدند مذاکرات شدت بیشتری گرفته و در مسیر جدی‌تری افتاده و ملاقات‌ها بین وزرای خارجه جریان دارد.

وی ادامه داد: فردا صبح یک جلسه جمعی ایران و 1+5 را در سطح وزرای خارجه خواهیم داشت. ناامید نیستیم، فکر می‌کنیم می‌توانیم به راه‌حل برسیم.

عراقچی گفت: این مستلزم آن است که همه طرف‌ها به ویژه طرف مقابل ما تصمیم جدی بگیرد و بین توافق و فشار یکی را انتخاب کند.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای درباره مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره موارد مورد توافق افزود: هیچ کدام از اخبار و گزارشاتی که الان داده می‌شود از دقت کافی برخوردار نیست و مورد تأیید ما نمی‌باشد.

*خروج اورانیوم غنی شده از کشور در برنامه ما نبوده و نیست

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر موافقت ایران با انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه تصریح کرد: خروج اورانیوم و مواد غنی شده از کشور اصلا در برنامه ما وجود ندارد و از ابتدا گفته‌ایم و مجدد تکرار می‌کنیم که قصد خارج کردن مواد خود را نداریم؛ ولی راه‌حل‌های دیگری وجود دارد که نسبت به وجود این ذخایر اعتمادسازی شود و نگرانی‌ها نسبت به هرگونه احتمال بهره‌برداری برای مقاصد غیر صلح‌آمیز برطرف شود.

معاون وزیر خارجه گفت: از نظر ما راه‌های مختلفی وجود دارد و می‌شود این کار را کرد. ما روی این راه‌ها بحث کردیم و تقریبا به نتایجی رسیدیم؛ ولی خروج مواد از کشور در دستور کار ما نبوده و نیست.

*در مقاطع پایانی مذاکرات هستیم

وی در خصوص درصد و میزان پیشرفت عنوان کرد: ما می‌توانیم بگوییم پیشرفت‌های خوبی کرده‌ایم، اینکه واقعا چه درصدی از کار انجام شده و چه درصدی مانده و شانس توافق چقدر است،  50 -50 است یا بیشتر؛ شاید نشود به دقت ارزیابی کرد. ما در مقاطع پایانی مذاکرات هستیم. مذاکرات بسیار سخت و نفس‌گیر شده است و نمی‌شود هیچ درصدی را گفت، بعضا بعد از هر جلسه‌ای این درصدها جا به جا می‌شود، ولی ما امیدوار هستیم مهم این است که امیدوار هستیم و می‌دانیم شانس توافق وجود دارد، ولی نیازمند این است که طرف‌های مقابل ما این اراده‌ای را که دارند در عمل نشان دهند و تصمیماتی که لازم است بگیرند.

*تعامل سازنده، تصمیم قاطع ایران

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به سهم خودش تصمیمات سخت را قبلا گرفته است. تصمیم قاطع ما تعامل سازنده است و ایجاد یک شرایطی که اعتمادسازی صورت گیرد و برای این کار انعطاف‌های لازم را داشتیم و تدبیرهای لازم را اندیشیده و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را معرفی کردیم. نوبت طرف مقابل است که آنها هم به سهم خود عمل کنند در رفع تحریم‌ها و همه تحریم‌ها باید در چارچوب مشخصی لغو شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده درباره اینکه آیا در خصوص یمن هم گفت‌وگو کردید؟ تصریح کرد: ما هیچ مذاکره‌ای غیر از موضوع هسته‌ای با هیچ کدام از طرف‌ها نداشته و نخواهیم داشت و موضوع مذاکرات ایران و 1+5 فقط برنامه هسته‌ای است.

وی درباره تاثیر تحولات اخیر در منطقه بر مذاکرات عنوان کرد: البته در عالم سیاست هر چیزی بر هر چیزی تأثیرگذار است. نمی‌شود گفت تاثیری نداشته،‌قطعا تاثیر خود را داشته است و همه طرف‌ها (ایران و طرف‌های مقابل) مصمم هستند که تاثیر عوامل خارجی را به حداقل برسانند و اجازه ندهند عامل خارجی در مذاکرات دخالت کند.

عراقچی درباره همزمانی مذاکرات در لوزان و تحولات یمن نیز گفت: از نظر ما این دو موضوع کاملا جداگانه است و هیچ ارتباطی با هم ندارند.

* برای ما موضع 1+5 مهم است نه تک تک کشورها

عضو ارشد تیم مذاکره کننده درباره موضع فرانسه در مذاکرات گفت:‌ ما با مجموعه 1+5 مذاکره می‌کنیم. مواضع تک تک این کشورها البته مهم است ولی علاقه‌مند هستیم با یک صدای واحد مذاکره کنند.اگر مواضع انگلیس، آلمان و بقیه کشورهای 1+5 با هم منافاتی دارد به عهده آنهاست که این مواضع را یکسان کنند و از موضع یکسان صحبت کنند. برای ما موضع 1+5 مهم است نه موضع تک تک کشورها.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: از زمانی که وارد مذاکرات شدیم براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و مبتنی بر رویکرد سازنده برای رسیدن به مجموعه برد - برد حرکت کردیم و هر جا لازم بود انعطافی نشان دهیم که به روند مذاکرات کمک کند و هیچ حقی از حقوق هسته‌ای ایران کاسته نشود، این انعطاف را نشان داده‌ایم. 

وی درباره تحریم‌ها گفت: در حال مذاکره در این خصوص هستیم. قطعا از نظر ما تحریم‌ها باید در چارچوب مشخصی برداشته شود در خصوص این چارچوب مذاکرات ادامه دارد، هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم و امیدواریم به یک جمع بندی برسیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار