یک جامعه‌شناس گفت: تفاوت نسل امری حیاتی، واجب و لازم است که علت آن به تغییرکردن امکانات و سرعت گرفتن زندگی برمی‌گردد.

امان‌الله قرائی مقدم جامعه‌شناس در گفت و  گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه شکاف فرهنگی بین والدین و فرزندان به معنای فاصله ارزش‌های آنها با یکدیگر است اظهار کرد: این شکاف که از آن به تفاوت فرهنگی نیز بعید می‌شود، نوعی نیاز جامعه محسوب می‌شود که توسعه یافتگی و پیشرفت هر جامعه‌ای نیازمند تفاوت هر نسل با نسل قبل از خود است. 

وی افزود: شکاف فرهنگی در طول زندگی بشر وجود داشته و امری طبیعی به شمار می‌رود که اگر نباشد زندگی مانند یک آب راکد می‌شود. زیرا همانطور که آب در جریان است زندگی هم باید در جریان باشد. 

قرائی مقدم با بیان اینکه تفاوت نسلی امری حیاتی، واجب و لازم است تصریح کرد: علت این تفاوت تغییرکردن امکانات سرعت گرفتن زندگی است اما باید اندیشید و فکر کرد و برای آن راهی پیدا کرد تا این فاصله بیشتر نشود. 

وی ادامه داد: برای کم کردن این شکاف فرهنگی باید به اسطور‌های ملی و میهنی، باورها و اعتقادات بیشتر توجه کرد تا زمینه تمایل به فرهنگ بیگانه فراهم نشود. 

این روانشناس در پایان عنون کرد: امروزه فاصله نسلی از 10 سال کمتر شده است درحالی که در گذشته این فاصله حتی به 1000 سال هم می‌رسید. بنابراین بهترین کار برای کم کردن شکاف فرهنگی برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش با استفاده از آموزش ارزش‌ها، باورها و اعتقادات ملی و مذهبی است. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.