نایب رییس اتاق ایران و چین عنوان کرد

لزوم افزایش صادرات غیر نفتی برای توسعه اقتصادی در کشور

حریری گفت: صادرات غیر نفتی در کشور به صورت واقعی نمایش داده نمی شودو باید کالاهایی که مزیت صادراتی دارند شناسایی شده و برای توسعه صادرات آن برنامه‌ریزی کرد.

مجید رضا حریری نایب رییس اتاق ایران و چین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: صادرات غیر نفتی در کشور به صورت واقعی نمایش داده نمی شود.
 
وی با انتقاد از وضعیت صادرات در کشور گفت: بخش عمده صادرات ما خام‌فروشی و بخش عمده دیگر آن میعانات گازی و محصولات پتروشیمی است.
 
رییس کمیسیون واردات اتاق ایران در ادامه افزود: علت این که صادرات محصولات پتروشیمی ما بالاست این است که این محصولات با قیمتی پایین‌تر از نرخ جهانی و حتی رقبای خود صادر می‌شود و در اصل ما سوبسید را صادر می‌کنیم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: بخش دیگر صادرات ما سیمان و صنایع سرامیک به کشورهای همسایه است که بخش عمده تولید آن نیز با مصرف سوخت انجام می‌شود، لذا صادرات غیرنفتی ما نیز به نوعی وابسته به سوخت است و در اصل بخش عمده صادرات ما سوبسید و یارانه است.
 
حریری افزود: تا چند سال گذشته پسته کشور ما حرف اول را در دنیا می‌زد ولی اکنون اینگونه نیست.
 
وی خاطر نشان کرد: علت این است که نمی‌بینیم چه محصولی را به صورت واقعی صادر می‌کنیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، به طور مثال باغات ما با تکنولو‍ژی 30 سال گذشته پسته تولید می‌کنند و قاعدتا سطح برداشت در هکتار پایین‌تر است و فراوری آن هم تا زمانی که محصول قابل عرضه شود، متفاوت است.
 
نایب رییس  اتاق ایران و چین افزود: از مشکلات دیگر این است که تولید داخل نگاهی به بازار خارجی ندارد و تولیدکننده معتقد است که در داخل کشور با دیوار تعرفه از آن حمایت می‌شود.
 
حریری با انتقاد از وضع تعرفه‌های بالا در کشور گفت: از نظر نرخ تعرفه در دنیا اگر بالاترین نباشیم در رتبه دوم قرار داریم و وقتی تولید داخلی با تعرفه بالا نمی‌تواند در بازار داخلی با کالای خارجی رقابت کند، چگونه انتظار داریم که در بازارهای جهانی با کالاهای خارجی که عضو WTO هستند، رقابت کند و بازار خود را به دست آورد.
 
وی تصریح کرد: باید کالاهایی که مزیت صادراتی دارند شناسایی شده و برای توسعه صادرات آن برنامه‌ریزی کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار