سفر به روستایی با قدمت چندین هزار ساله

شهرستان میبد یکی از مکان های تاریخی با پیشینه‌ای چندین هزار ساله است که در 50 کیلومتری شمال باختری شهرستان یزد قرار دارد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ شهرستان میبد، در شمال شهرستان یزد قرار داشته و از سوی شمال به شهرستان اردکان، از جنوب و باختر به شهرستان یزد محدود می‌شود و به صورت دقیق می‌توان گفت این شهرستان در 50 کیلومتری شمال باختر قرار دارد. 

این شهر به عنوان دارا بودن یکی از بافت‌های تاریخی ارزشمند در فهرست تاریخی ایران به ثبت رسیده است. 

نکته قابل توجه در خصوص این شهرستان پیشینه چندین هزار ساله آن است میبد را می توان اولین نقطه یکجا نشینی در ناحیه شهر یزد دانست.  جعفری، اولین مورخ یزدی قرن هشتم در مورد بنای تاریخی نارین قلعه حکایت اسطوره‌ای و افسانه‌ای عنوان می‌نمایند که نشانگر آن است که حتی در آن زمام هم عامه و خاص از دیرینه بودن این مکان مطلع بوده‌اند. 


وی می‌گوید که سلیمان نبی نارین قلعه را برای اختفای دفینه و گنج خود ایجاد نمود. 

از مکان های تاریخی این شهرستان که می‌تواند نظر گردشگران را به خود جلب کند می‌توان به آب انبارهای تاریخی، آتشکده‌های حسن‌آباد، آرامگاه میر شمس‌الحق، آرامگاه میر صدر‌الدین قنره، امام زاده خدیجه خاتون، برج کبوتر خان، برج محمود آباد، برج عبدالوهاب ، برج کاظم‌آباد،‌پیر چراغ، پیر خرمن، چاپارخانه، حسینیه‌های تاریخی، خانقاه (سده 8 ه.ق) دخمه شورک، 33 راه باستانی، کاروان سرا، مزرعه کلانتر، مسجد جامع( از سده نخست هجری قمری)، مسجد جامع فیروزآباد (سده 8ه.ق) مسجد جامع بفروبیه(سده 8 ه.ق)،‌مسجد زبرگ بید، نارین قلعه (کهن دژ) و یخچال‌های طبیعی از جمله مکان‌های دیدنی و تاریخی شهرستان اشاره کرد. 


انتهای پیام/ 
برچسب ها: میبد ، میراث فرهنگی ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار