معاون سازمان میراث فرهنگی در رشت خبر داد

پیگیری حقوقی برای بازگشت اشیای تاریخی ایران از هلند و آمریکا

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از پیگیری حقوقی برای بازگشت تعدادی از اشیای تاریخی ایران از هلند و آمریکا خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، اسدالله درویش‌امیری در جریان بازدید از نحوه ارائه خدمات سفر به گردشگران نوروزی گیلان اظهار داشت: با توجه به نوع نگاه دولت و اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حوزه گردشگری و استفاده از سهم جهانی، توجه خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی در سال 1394 متأثر از قانون برنامه و بودجه است.

ناظر عالی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، برنامه ریزی و نظارت نوروز امسال را نسبت به سال‌های گذشته به‌مراتب بهتر و مناسب‌تر ارزیابی کرد و گفت: این موضوع به‌دلیل برگزاری مداوم نشست‌ها و جلسات متعدد مربوط به سفر طی سال گذشته است.

درویش‌امیری تصریح کرد: در جلسات یادشده نقاط ضعف سالهای گذشته بررسی و تقویت نقاط قوت مورد اهتمام قرار گرفت و تصمیم گیری‌های مناسبی با حضور 22 دستگاه متولی سفر اتخاذ شد که ثمره آن، کاهش بروز مشکلات در جریان ارائه خدمات سفر به گردشگران نوروزی است.

وی تأکید کرد: ستاد هماهنگی خدمات سفر، متولی سفر مردم نیست بلکه ارائه دهنده خدمات سفر است و در همین راستا ظرفیت‌ها و جاذبه‌ها معرفی می‌شود و پس از آن، مردم خود انتخابگر مقاصد سفر هستند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، گیلان را یکی از مقاصد شناخته شده گردشگری در بعد ملی و فراملی عنوان و بیان کرد: البته همه استان‌های کشور دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سفر مطلوب هستند.

 درویش‌امیری، بزرگترین دستاورد حقوقی سال 93 را بازگرداندن 349 قطعه اشیای تاریخی مربوط به بیش از 3500 سال قبل عنوان کرد و گفت: اشیای یادشده 50 سال قبل توسط چند تبعه بلژیک و فرانسه، از کشورمان خارج که حدود 35 سال قبل از سوی جمهوری اسلامی اقامه دعوی شده بود.

وی افزود: سال گذشته در بلژیک دادگاه تجدید نظر برگزار شد که با پیگیری‌های متعدد، دادگاه بلژیک به‌نفع جمهوری اسلامی ایران رأی داد و اشیای یادشده به‌طور ویژه به کشور بازگردانده و با حضور رئیس‌جمهوری از آن‌ها رونمایی شد.

درویش امیری تصریح کرد: مشابه این پرونده، دو پرونده دیگر یکی در کشور هلند و دیگری در آمریکا وجود دارد که امیدواریم این سرمایه‌های فرهنگی با نظارت و پیگیری‌های حقوقی در سال جدید به کشور بازگردانده شوند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار