کمالوندی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اجرای پروتکل‌الحاقی از سوی کشورها داوطلبانه است/ از آژانس انتظار اظهارنظرهای حرفه‌ای داریم نه سیاسی!

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: اجرای پروتکل از سوی کشورها به صورت داوطلبانه است و اگر هم در کشور ما بخواهد اجرا شود باید به تصویب مجلس برسد.

"بهزاد کمالوندی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اظهارات یوکیا آمانو رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران اجرای مفاد پروتکل الحاقی که پیش از این امضا کرده بود را متوقف کرده است، اظهار داشت: اجرای پروتکل الحاقی مدت‌هاست که متوقف شده است. 
 
وی ادامه داد: عناصری که در برنامه اقدام مشترک اجرا می‌شود به نوعی عناصری از پروتکل الحاقی است. اما به شکلی که قبلا ما مستقیما پروتکل را در اوایل سال 80 پیگیری می‌کردیم نیست و ما بارها در گزارش‌های خود به این نکته اشاره کرده‌ایم.  

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تأکید کرد: اجرای پروتکل از سوی کشورها به صورت داوطلبانه است و اگر هم در کشور ما بخواهد اجرا شود باید به تصویب مجلس برسد. 

کمالوندی با اشاره به بخش دیگری از اظهارات آمانو مبنی بر اینکه ایران باید با اجرای برنامه‌های نظارتی شدیدتر موافقت کند گفت: اظهار نظرهای سیاسی باید از اظهارنظرهای حرفه‌ای و فنی جدا شود و انتظار ما از گزارش‌هایی که آژانس ارائه می‌دهد این است که به صورت حرفه‌ای و فنی به این امر بپردازد نه سیاسی.  

وی با اشاره به اینکه گزارش‌های فصلی بستگی به شورای حکام و ماهانه بستگی به برنامه اقدام مشترک دارد افزود: در رابطه با پروتکل الحاقی آمانو تأکید می‌کند که این گزارش‌ها را شورای حکام و امنیت خواسته و ما مکررا اعلام کردیم که این درخواستی غیرقانونی است بنابراین اجرا نخواهد شد.  

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: اگر قرار است پرونده‌ای به شورای امنیت برود باید حتما انحراف در آن و یا نقض یکی از موارد توافقات پادمانی به اثبات رسیده باشد که پرونده ایران شامل هیچ کدام از این موارد نبوده و به صورت غیرقانونی به شورای امنیت رفته است.  
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار