آنچه در تیرماه 93 در وزارت نیرو گذشت

تابستان با قطع برق آغاز شد/ قطع آب مشترکین غیرمسکونی/ آغاز جیره‌بندی آب از کرج

شاید در بین اخباری که در تیرماه سال 93 وزارت نیرو را بیشتر خبرساز کرد؛ خاموشی، جیره بندی و بحران بی‌آبی بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شروع تابستان 93 با دو موضوع بحران آب و اطلاعیه های پی در پی وزارت نیرو در این خصوص و خاموشی های مقطعی همراه بود.

در ابتدای این ماه بود که وزارت نیرو طی اطلاعیه ای  از همه هموطنان درخواست کرد تا به‌منظور تامین هرچه بهتر و پایدار خدمات آب و برق، نسبت به مصرف بهینه و صرفه‌جویی توجه بیشتری داشته باشندتا تابستان را به کمترین مشکل پشت سر بگذارند.
 
تابستان با قطع برق آغاز شد

اما در ادامه روزهای تابستان درست در چهارمین روز تیربود که برق برخی از نقاط  تهران چندین ساعت در روز قطع شد.

این درحالی بود که تا پیش از آمدن روزهای گرم، مسئولان وزارت نیرو بارها اعلام کردند" تهرانی‌ها نگران قطع برق نباشند" اما در همین روزهای ابتدای تابستان برق برخی از نقاط تهران چندین ساعت قطع شده است.

اما قطعی برق در آن روزها درحالی اتفاق ‌افتد که بسیاری از شهروندان  خود را برای جیره‌بندی آب آماده کرده بودند و هیچ آمادگی برای قطعی‌های گسترده برق آن هم در ابتدای روزهای تابستان نداشتند.

همایون حائری، مدیرعامل شرکت توانیر درباره خاموشی ها آن زمان نیزگفت: طی سالیان گذشته خاموشی‌های پراکنده در سطح کشور داشته‌ایم که در برخی مواقع ناشی از آسیب‌دیدگی و تعمیر تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی بوده است.

حائری تصریح کرد:‌ افزایش دمای هوا و و استمرار آن احتمال خاموشی‌ها را افزایش می‌دهد.
مدیرعامل توانیردرمورد تابستان 94هم اینطورگفت: با ادامه روند رشد مصرف برق در کشور تابستان 94 حادتر از آنچه پیش‌بینی شده اتفاق می‌افتد.

 517 شهر کشور در تنش آبی

اما ماجرا و داستان کم آبی در آن روزها تا پایان سال بسیاری از شهرها را همراهی کرد بطوریکه جانبازمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشورگفت: 517 شهر کشورهم‌اکنون مشکل تنش آبی دارند و میزان تامین و توزیع آب در این شهرها برابر است.

وی گفت: دستور مثبت رییس‌جمهوری را گرفته و برنامه‌ریزی ما برای شهرهای تنش زده  و تمام مناطق شهری این است که جیره‌بندی آب نداشته باشیم.

که ابته در برخی شهرها افت فشار و قطع آب اتفاق افتاد.

قطع آب مشترکین غیرمسکونی در صورت حاد شدن تامین آب تهران

 با شروع تابستان و پررنگ شدن کم آبی بازهم نگاهها به سمت مشترکین پر مصرف جلب شد بطوریکه پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با وجود هشدارهایی که به مشترکین تهرانی داده شد، افزایش 2.5 درصدی آب را شاهد بودیم در صورت ادامه شرایط موجود در ابتدا نسبت به قطع آب مشترکین غیرمسکونی و سپس افت فشار 15 درصدی مشترکین خانگی را اعمال می‌کنیم.

پرورش پیش بینی پاییز را هم اینطور کرد که تمام دغدغه‌ها برای پاییز 93 است.

که البته با بارشهای نصفه نیمه تهران پاییز در نقطه سربه سر تولید و مصرف پشت سرگذاشته شد ونگرانی ها به فصل بعد و سال 94 انتقال پیدا کرد.

آغاز جیره‌بندی آب از کرج

باوجود آنکه وزارت نیرو اعلام کرده بود جیره بندی در تابستان 93 نداریم اما شرکت آب وفاضلاب البرز لیست بلند بالایی از اعلام جیره بندی ها این استان ارایه داد.

روابط عمومی شركت آب وفاضلاب استان البرزاطلاعیه ای با این مضمون منتشر کرد که با توجه به اینكه كلانشهر كرج امسال جزو 12 كلانشهر با وضعیت "تنش آبی" اعلام شده و همراه با كاهش شدید منابع تامین آب (آبهای سطحی وسفره های زیرزمینی) با افزایش دمای هوا ودرنتیجه افزایش مصرف آب مواجه شده ایم، دربرخی از مناطق كرج با افت فشار و قطع آب بخصوص درطبقات فوقانی ساختمانها روبرو هستیم.

بنابراین بمنظور مدیریت وساماندهی به مناطق دارای مشكل افت فشار یا قطع آب،برنامه زمانی نوبت بندی قطع آب به شرح ذیل از دوم تا پایان تیرماه اجرا می شود و جدولبندی هم در این باره ارایه داد.

سناریو جیره‌بندی آب روی میز آبفای استان تهران

در تمام روزهای تابستان سال گذشته ازسناریو جیره بندی آب استان تهران صحبت شد سناریویی که عملیاتی نشد.

ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران هم از این سناریو در نشست خبری اش  گفت:سناریو‌های جیره‌بندی آب مورد بررسی قرار گرفته و روی میز آب و فاضلاب استان تهران است.

وی افزود: امیدوار هستیم که فصل گرما را بدون اجرای نوبت بندی آب پشت سر بگذاریم و این امر با کمک مردم تحقق پیدا خواهد کرد.

هرآنچه که در مردادماه سال93 در وزارت نیرو گذشت را روز آینده در گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران بخوانید.

انتهای پیام/
برچسب ها: تابستان ، قطع ، برق ، جیره بندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
آبا وارد کردن این جمله : (هم شهریان گرامی به دلیل اجرای طرح نوسازی لوله های انتقال آب سد طالقان به مدت ... روز آب مناطق .... قطع می باشد. ) در سایت اداره آب و فاضلاب کار سختی است مطمئنم که برای همه حتی نوجوانان 10 ساله هم وارد کردن این جمله در سایت یا وبلاگشان کار 1 دقیقه است .
مگر نصب در خیابان های اصلی چقدر زمان می برد ؟ خیلی 2 روز. اما برای گرفتن حقوق و مزایا هر لحضه آماده اند.
آخرین اخبار