کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد

بازار در انتظار رفع ابهامات برای بازگشت به روند صعودی

کاهش حجم معاملات نشانگر بیم و تردید در نگاه سهامداران به بازار سرمایه است، اما تا زمانی که ابهامات موجود در بازار از بین نرود شرایط فعلی کماکان باقی خواهد ماند.

محمد رضا گیوکی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص شرایط بازار سرمایه در هفته جاری بیان کرد: با شروع اولین روز معاملاتی هفته جاری شاهد تسلط جوی رو به افول بر بسیاری از صنایع بودیم امری که بار دیگر شاخص کل بورس را در مسیر نزولی قرار داد.

وی با اشاره به پرتاثیرترین نمادها بر روند بازار بورس گفت:  نمادهای خودرویی و مالی بیشترین تاثیر را در نزول این نماگر داشتند تا در نهایت شاخص کل با کاهش 488 واحدی دوباره به سطح زیر 70 هزار واحد رسید.

گیوکی در باره ی اثر شاخص فرابورس تصریح کرد: شاخص فرابورس نيز(6.80) واحد کاهش یافت که پترول بیشترین تاثير منفی را بر ايفكس بر جاي گذاشت.

کارشناس بازار سرمایه در توضیح گروه شیمیایی ها افزود: گروه شیمیایی هفته خود را با معاملات منفی آغاز نمودند، نماد فارس پس از معامله میلیونی مجددا با صف فروش رو به رو شد.

علاوه بر این شرکت پتروشيمي شيراز در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم منتهی به 29/12/93 شرکت را مبلغ 650 ریال اعلام نموده است ،شرکت در 9 ماهه خود توانسته است به ازای هر سهم 477 ریال سود محاسبه کند و 73 درصداز پیش بینی هایش را پوشش دهد.

شایان ذکر است که بازگشایی نماد هلدینگ خلیج فارس در روزهای گذشته موجب شد تا بزرگ ترین شرکت بورسی تاثیر منفی زیادی در افت شاخص داشته باشد که از جمله خبرهای مهم این گروه می باشد.

وی با بیان روند منفی خودرویی ها در اواسط هفته اظهار داشت: گروه خودرو و قطعات  روزهای اول هفته را منفی پشت سر گذاشتند اما در پایان هفته تقریبا متعادل و رو به مثبت معامله شدند.

نماد خکاوه با توجه به خبرهای مبنی بر افزایش سرمایه شرکت، در آستانه مثبت معامله و صف خرید شد. ختراک و خنصیرنیز در آستانه مثبت معامله شده و صف خرید شدند اما شرکتهای قطعه ساز وضعیت بهتری داشتند که یکی از دلایل آن میتواند افزایش تولید خودرو باشد که این امر منجر به سود دهی بیشتر شرکتهای قطعه ساز می شود.

گیوکی با اشاره به منفی بودن معاملات سیمانی ها در اهفته جاری گفت: گروه سیمانی اکثر معاملات این گروه در این هفته منفی بود از جمله خبرهای مهم این گروه می توان به شرکت سيمان هگمتان اشاره کرد که در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم منتهی به دی ماه 93 شرکت را مبلغ1026 ریال اعلام نموده است، همچنین شرکت سیمان کرمان نیز در دوره ۶ ماهه نخست سال جاری با اختصاص ۱۷۲۷ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۷۴ درصد از پیش بینی هایش را محقق کرد. که از جمله خبرهای این گروه میباشند. به نظر می رسد رکود پروژه هاي عمرانی بازار سیمان را تحت تاثیر قرار داده است.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص معاملات گروه دارویی ها یاد آور شد:دارویی ها معاملات متعادل و رو به مثبتی داشتند که البته در روزهای پایانی هفته شاهد  معاملات پر رونقی در این بخش بودیم، شاید خبر افزایش نرخ ارز برای شرکتهای دارویی که مواد اولیه خود را وارد میکنند خوشایند نباشد زیرا باعث افزایش بهای تمام شده آنها در شرایطی خواهد شد که افزایش نرخ دارو بعید به نظر می رسد.

وی درباره ی وضعیت بازار سرمایه ادامه داد: روند بازار سرمایه این هفته روندی ریزشی بود، که متاسفانه ریزش قیمت سهام شرکتها به تبع از ریزش شاخص بیشتر بود، تغیر مدیریت بازار و جلسه معارفه ایشان در اولین روز هفته،زمزمه های تشکیل کمیته ثبات بازار به منظور رونق در بازار سرمایه و ارایه راهکارهای ثبات بلند مدت از جمله اتفاقات جدیدی می باشد که رخ داده اما بازار سرمایه کشور برای پیش گرفتن روند صعودی خود نیازمند عامل بیرونی و قوی میباشد .

وی در پایان اظهار داشت: کاهش حجم معاملات نشانگر بیم و تردید در نگاه سهامداران به بازار سرمایه است، اما تا زمانی که ابهامات موجود در بازار از بین نرود شرایط فعلی کماکان باقی خواهد ماند. در چنین شرایطی سهامداران جز صبوری و انتظار استراتژی دیگری در بورس نخواهند داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: تردید ، بازار ، سرمایه ، بورس ، شاخص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار