پایگاه اینترنتی فارن پالیسی در گزارشی نوشت کار‌شناسان روابط بین الملل آمریکا و رژیم صهیونیستی در یک نظرسنجی اعلام کردند توافق با ایران برای امنیت ملی کشورشان مفید است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی نوشت اندیشمندان سیاسی و تحلیلگران سازمان‌ها و نهادهای تحقیقاتی تنها کسانی نیستند که استدلال‌های متفاوت درباره توافق هسته‌ای با ایران را ارزیابی و یا درباره اینکه چگونه این توافق ممکن است برهم زننده توازن در خاورمیانه باشد احساس نگرانی می‌کنند.

برنامه آموزش، تحقیق و سیاست بین الملل در دانشکده «ویلیام‌اند مری» در تازه‌ترین نظرسنجی خود نظر کار‌شناسان روابط بین الملل را در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های سراسر آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران جویا شده است.

در این گزارش علاوه بر نتایج این نظرسنجی، به نظرات کار‌شناسان روابط بین الملل در رژیم صهیونیستی نیز اشاره شده است.

در این گزارش آمده است: کار‌شناسان روابط بین الملل آمریکا معتقدند مناسبات آمریکا و اسرائیل به میزان قابل توجهی رو به تیرگی گذاشته است وکار‌شناسان آمریکایی وصهیونیست به طور کلی بر سر این مسئله که توافق هسته‌ای با ایران برای کشورشان خوب است اتفاق نظر دارند.

فارن پالیسی افزود: تلاش‌های دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به عنوان یکی از اعضای 5+1 برای گفتگو درباره توافق هسته‌ای با ایران نه تنها به موضوعی بحث برانگیز در آمریکا تبدیل شده و انتقاد شدید نامزدهای جمهوریخواه را به دنبال داشته است بلکه در فعالیت‌های انتخاباتی اخیر اسرائیل نیز در کانون توجه قرار داشته است. در ادامه این گزارش نوشته شده: پس از سخنرانی نتانیاهو در کنگره، ۴۷ سناتور جمهوریخواه با نوشتن نامه‌ای جنجال برانگیز به ایران هشدار دادند هرگونه توافقی که دولت اوباما درباره آن مذاکره کند با پایان دوره ریاست جمهوری وی لغو و یا از سوی کنگره تعدیل خواهد شد.

کار‌شناسان روابط بین الملل در آمریکا درباره این مسئله که به دنبال مذاکرات هسته‌ای و سخنرانی نتانیاهو در کنگره، مناسبات آمریکا و اسرائیل بیش از پیش تیره شده است اتفاق نظر دارند و احتمال نمی‌دهند این مناسبات در آینده نزدیک بهبود یابد.کار‌شناسان روابط بین الملل اسرائیل نیز با این مسئله که مناسبات تل آویو و واشنگتن رو به تیرگی گذاشته است موافقند اما نسبت به بهبود این مناسبات اندکی خوشبین‌تر هستند.

در حالی که کار‌شناسان روابط بین الملل آمریکا احتمال می‌دهند مناسبات این کشور با اسرائیل در ۵ سال آینده اندکی بهبود یابد، کار‌شناسان صهیونیستی درباره این مسئله خوشبین‌تر هستند و درصد بالاتری برای بهبود این مناسبات پیش بینی می‌کنند.

یکی از موضوعات کلیدی مورد اختلاف میان دولت اوباما و منتقدان توافق هسته‌ای چندجانبه آن است که آیا باید به ایران اجازه حفظ توانایی غنی سازی سوخت هسته‌ای برای مصارف غیرنظامی داده شود یا خیر.

فارن پالیسی ادامه داد: کار‌شناسان روابط بین الملل آمریکا در این نظرسنجی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چگونه چنین توافقی ممکن است بر امنیت ملی آمریکا تاثیرگذار باشد اعلام کردند این توافق بیش از آنکه برای امنیت ملی کشورشان زیان آور باشد، مفید است. در همین حال کار‌شناسان روابط بین الملل اسرائیل معتقدند توافقنامه چندجانبه با ایران برای امنیت ملی اسرائیل نیز سودمند خواهد بود؛ دیدگاه‌هایی که با استدلال‌های نتانیاهو و ۴۷ سناتور جمهوریخواه آمریکا به شدت مغایرت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار