معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: در دهه‌های اخیر بسیاری از کشورها مسیر خود را به سمت تولید دانش چرایی و توسعه علم و فناوری و دانش بنیادین برده و توانسته‌اند خودشان تولیدکننده علم شده و از بسیاری وابستگی‌ها دور شوند؛ همین الگو را باید در مورد صنعت نفت نیز جاری کنیم.

محمدرضا مقدم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه ایران از نظر دانش و فناوری می تواند بسترهای توسعه اقتصادی را در کشور فراهم سازد اظهار داشت: باید به دانش کاربردی و راهبردی تجهیزات نفتی تکیه شود و تا قدرت طراحی محصول شکل گیرد و برای تامین نیاز مشتری باید به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت و قدرت رقابت در کشور براساس دانش مورد نظر بنیادین شود تا از طریق توسعه علم و فناوری تبدیل به طراحی شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: در بخش‌های مختلف صنعت کشورمان از جمله صنایع دفاعی و هسته ای پیشرفتهای بسیار زیادی داشته ایم اما متاسفانه این پیشرفت در حوزه صنعت نفت و یا خودرو چشمگیر نبوده و باید بتوانیم این کمبودها را جبران کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا و منطقه نیازها را به شکل یک کالای رقابتی از نظر کیفیت و قیمت به تولید می رسانند که امیدواریم در آینده یک صنعت ساخت کالا و تجهیزات نفتی را در کشور داشته باشیم. قطعا راهبردی تر از صنعت خودرو و سایر صنایع باشد.

معاون وزیر نفت افزود: در گذشته تبادل نظر برای اجرای طرحها و حمایت از سازندگان به خوبی انجام نشد اما امروزه قدمهای مثبتی برای پیشبرد اهداف مورد نظر در اقتصاد کشور و صنعت نفت برداشته شده است.

وی با اشاره به دو گروه از کشورها که تولیدکننده و یا استفاده کننده از کالاها و تجهیزات هستند، گفت: کشورهایی که خودشان تولیدکننده دانش هستند با توسعه علم و فناوری حوزه های پیشروانه صنعت را در دست می گیرند و این همان دانش بنیادین است که در انحصار تعداد اندکی از کشورهاست و با آن کشورهای دیگر، که استفاده کننده از دانش هستند را تحت کنترل خود در می‌آورند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت تاکید کرد: در دهه های اخیر بسیاری از کشورها مسیر خود را به سمت تولید دانش چرایی و توسعه علم و فناوری و دانش بنیادین برده و توانسته اند خودشان تولیدکننده علم شده و از بسیاری وابستگی ها دور شوند. همین الگو را باید در مورد صنعت نفت نیز جاری کنیم و قطعا نتایج این اقدام مهم در تولید ١٠ قلم کالای اولویت دار صنعت نفت، برای تحقق اهداف بزرگ صنعت نفت موثر و مفید خواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: صنعت ، نفت ، سازنده ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار