رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد ایران هنوز امتیازات کافی و لازم را به منظور دستیابی به توافق هسته‌ای نداده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "رویترز،" "باراک اوباما" -- رئیس‌جمهور آمریکا -- در مصاحبه‌ای با نشریه "هافینگتون پست" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به دلیل اظهاراتش درباره تأسیس نشدن کشور  مستقل فلسطین سرزنش کرد. "بنیامین نتانیاهو" هفته گذشته -- و پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی -- گفته بود مادامی که قدرت را در اختیار داشته باشد، به فلسطینی‌ها اجازه تأسیس کشور مستقل نمی‌دهد. اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روابط آمریکا و این رژیم را با بحرانی کمسابقه روبرو کرده است.

"اوباما" درباره دیدگاه‌های "نتانیاهو" گفت: "به خوبی به او نشان دادم ما همچنان معتقدیم راه حلی مبتنی بر 2 کشور بهترین ضامن امنیت اسرائیل در درازمدت است. ... و به او فهماندم با توجه به اظهاراتش پیش از انتخابات، یافتن مسیری که در آن مردم به شکلی جدی به محتمل بودن مذاکرات باور داشته باشند دشوار خواهد بود."

"اوباما" درباره عقب‌نشینی "نتانیاهو" و تعدیل دیدگاه‌هایش پس از پیروزی در انتخابات افزود: "ما حرف او را مبنی بر اینکه کشور فلسطین در زمان نخست‌وزیریش تشکیل نمی‌شود می‌پذیریم؛ پس به همین دلیل است که باید گزینه‌های دیگر را ارزیابی کنیم تا از رخ ندادن وضعی گیج‌کننده در منطقه مطمئن شویم."

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش بر ادامه حمایت از رژیم صهیونیستی تأکید کرد و متذکر شد: "باید همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی با اسرائیل ادامه یابد تا امنیت شهروندان اسرائیلی تضمین شود. ... اما -- از دید ما -- ادامه وضع موجود امکانپذیر نیست. و در حالی که امنیت اسرائیل را به طور کامل لحاظ می‌کنیم، نمی‌توانیم وضع موجود را همیشه حفظ کنیم و شهرک‌ها را توسعه دهیم. این برای ثبات منطقه دستورالعمل مناسبی نیست."

آمریکا سالانه 3 میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد.

رئیس جمهور آمریکا در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «هدف ما این است که موضوع هسته‌ای ایران را در چند هفته حل کنیم» 

وی همچنین اذعان کرد ایران در مسیر توافق هسته‌ای گام برداشته است. 

هافینگتون پست از اوباما درباره گفتگوهای هسته‌ای با ایران و نظر وی درباره اینکه انتخابات اسرائیل چه تاثیری بر توان اوباما در قبولاندن توافقنامه هسته‌ای با ایران هم به مردم آمریکا و همه به کنگره فعلی خواهد داشت، پرسید. 

اوباما در ادامه گفت: «آنچه بر مسئله دستیابی ما به توافق تاثیر دارد این است که آیا ایران حاضر است نشان دهد و به جهان ثابت کند سلاح اتمی نمی‌سازد و دیگر اینکه آیا ما می‌توانیم به شکلی شدید و سرزده و مناسب این مسئله را راستی آزمایی کنیم. راستش، آن‌ها هنوز امتیازاتی را که به نظر من لازم است تا توافق نهایی صورت گیرد، نداده‌اند.»

خبرنگار هافینگتون پست پرسید  گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد هم اکنون پیش نویس توافق حاضر شده است. اما گزارشهای دیگر می‌گوید هنوز درباره سرعت برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل متحد اختلاف نظر وجود دارد. با توجه به این گزارش‌ها هم اکنون گفتگو‌ها در چه شرایطی است و شما در این خصوص که تحریم‌های بین المللی باید به صورت مرحله‌ای و گام به گام برداشته شود تا چه حد قاطع هستید. 

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ گفت: هیچ توافقی حاصل نمی‌شود مگر اینکه درباره همه چیز اتفاق نظر وجود داشته باشد و همه مسائل حل شود. به نظر من زود است بگوییم پیش نویس حاضر است. واقعیت این است که حرکت‌ها و تلاش‌هایی از طرف ایران وجود داشته است. افزون بر این ما با ۱+۵ مشورت می‌کنیم. مذاکرات یک هفته به علت تعطیلات نوروز در ایران متوقف شده است و این خود فرصتی را فراهم می‌آورد تا مطمئن شویم همه در 1+5  با مواضع فعلی که اتخاذ شده مشکلی ندارند. این فرصتی است تا آن‌ها بتوانند بیشتر مشورت کنند. ما یک هفته دیگر دوباره به مذاکرات باز می‌گردیم. هدف ما این است که این مسئله را در چند هفته و نه چند ماه فیصله دهیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iraq
ESMAIL
۱۳:۱۴ ۰۲ فروردين ۱۳۹۴
انگار رفیقتون چشمش به ته دیگای موندست
آخرین اخبار