ثروتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

افزایش جذابیت صنعت پتروشیمی با واگذاری تعیین نرخ خوراک به دولت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: انتظار داریم مصوبه مجلس درخصوص واگذاری تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به دولت، موجب بهبود وضعیت بازار سرمایه شود و با سودآوری مناسبی که برای پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده است، استقبال سرمایه‌گذاران از این صنعت افزایش یابد.

موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درخصوص مصوبه اخیر مجلس پیرامون پتروشیمی‌ها اظهار داشت: پس از گفتگوهای فراوان در کمیسیون های متعدد بنا شد که اختیار تعیین نرخ خوراک به دولت واگذار شود.
 
وی در این خصوص ادامه داد: با توجه به تجربه موقعیت های منطقه ای و ترجیحاتی که وجود دارد، تصمیم گیری برای قیمت خوراک گاز به دولت واگذار شده و برای پالایشگاه ها نیز نرخ خوراک براساس ماده 1 قانون هدفمندی یارانه ها، معادل 95 درصد فوب خلیج فارس درنظر گرفته شد.
 
ثروتی در این خصوص افزود: در ارتباط با خوراک گاز پتروشیمی ها که سابق بر این با 65 درصد قیمت گاز صادراتی تعیین می شد، طبق اصلاحاتی در این قانون، تعیین قیمت در اختیار دولت قرار گرفت که دولت متناسب با رشد و توسعه پتروشیمی ها نرخ مورد نظر خود را اعلام کند.
 
وی درخصوص اثرات این مصوبه برای جذب سرمایه گذاری بیان داشت: در کل، مجلس و کمیسیون های مجلس، با هدف این که واحدهای جدید احداث شود و سرمایه گذاری صورت گیرد تخفیفاتی را برای این واحدها در نظر گرفت.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص ادامه داد: به این ترتیب تصمیماتی اخذ شد که بنا بر آن، پتروشیمی هایی که قبلا ساخته شده و توسط دولت واگذار شده بودند بتوانند به فعالیت تولیدی خود ادامه دهند و اگر نیاز به طرح توسعه ای دارند از یک سری مشوق های دولتی استفاده کنند.
 
وی درخصوص این مشوق ها بیان داشت: این مشوق ها را مجلس تعیین کرده بود منتهی با توجه به اینکه اختلاف نظری پیرامون این قضیه وجود داشت قرار شد که خود دولت این مشوق ها را ارائه کند و برای ایجاد طرح های توسعه ای در پتروشیمی های قبلی که منجر به تشویق سرمایه گذاران برای ایجاد پتروشیمی های جدید خواهد شد،  وزارت نفت در فعالیت های خود تسریع کند.
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درخصوص تسریع فعالیت های وزارت نفت تأکید داشت: از وزارت نفت درخواست شده که تصمیم گیری های اجرایی و موافقت خود را سریعا اعمال کند، زیرا سرمایه گذاران در انتظار تصمیمات این وزارتخانه هستند.
 
ثروتی یادآور شد: با تسریع تصمیم گیری های اجرایی توسط وزارت نفت، توقف خام فروشی که مد نظر مقام معظم رهبری بود نیز رعایت شده و این مواد خام تبدیل به فرآورده های مختلف و توسعه صادرات می شود که از طرفی بحث فعالیت های دانش بنیان رونق می گیرد و از سوی دیگر، طرح های نخبگان کشور نیز محقق خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه تسریع در واگذاری خوراک گاز به پتروشیمی ها به سرعت کار وزارت نفت بستگی دارد، افزود: انتظار داریم این تصمیم موجب بهبود وضعیت بازار سرمایه شود و با سودآوری مناسبی که برای پتروشیمی ها پیش بینی شده است امیدواریم استقبال سرمایه گذاران از این صنعت افزایش یابد.
 
وی درخصوص صندوق تثبیت بازار سرمایه عنوان داشت: در لایحه رفع موانع تولید، صندوقی به نام صندوق تثبیت بازار سرمایه با هیأت مدیره ای متشکل از وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و دو نفر از فعالین بازار سرمایه ایجاد شد که در مواقع بحرانی و نوسانی، به بازار سرمایه کمک کند و نسبت به تقویت سرمایه گذاری اقدام کند البته در این میان پیشنهادی در خصوص واریز سهمی از صندوق توسعه ملی به این صندوق بود که بر خلاف برنامه پنجم بوده و حذف شد اما این صندوق، ایده بسیار مناسبی بود که در مواقع بحرانی بتواند بازار را تقویت کرده و زیربنای بازار سرمایه را استحکام ببخشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار