كوچ نشینی كهن ترین شیوه زیست بشر است كه پا برجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ ترین جاذبه‌های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر "دیدنی ترین جاذبه عصر تكنولوژی" لقب بگیرند.

مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه؛جامعه عشایری استان کرمانشاه با بیش از 14 خانوار و جمعیتی معادل 79207 نفر در قالب 14 ایل در دل دامنه‌های سر سبز کرمانشاه روزگار می گذرانند.

عشایر استان با در اختیار داشتن 1500000 راس دام ،حدود 30 درصد کل دام استان کرمانشاه و 7 درصد کل دام عشایر کشور و رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است و سالانه بیش از 10 هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند.

آزادی  افزود: صنایع دستی عشایر استان شامل چیخ،چادر، خورجین،گلیم، گیوه، قالی،قالیچه، نمد،موج و جاجیم است و بیش از 3500 میلیارد ریال درآمدزایی دارد و نقش عمده‌ای در چرخه اقتصاد وتولیدات استان ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: عشایر کرد معتقدند با فرا رسیدن اول بهار کسی به نام "دالگ اول وهار" می‌آید و از آن غذایی که برای اول بهار درست شده باید مقداری در ته دیگ باقی گذاشت تا مادر اول بهار از آن بخورد.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: کرمانشاه ، عشایر ، نوروز ، ایام ، رسوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.