در سال گذشته بیشترین گروه آسیب دیده ثبت شده در مراکز تحت پوشش دانشگاه از گروه سنی ۱5تا 19 سال بودند که 75 درصد آنان مرد بودند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، مهندس عبدالوند کارشناس مسئول پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی معاونت امور بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی شهید
بهشتی درخصوص حوادث ناگوار چهارشنبه آخر سال  گفت: ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناک، چهارشنبه پایانی سال را به پدیده ای وحشت آور و پرمخاطره تبدیل كرده است.

وی افزود: پریدن از روی آتش و استفاده از مواد محترقه در سال های اخیر تبدیل به مساله ای مشكل آفرین برای خانواده ها شده است و هر ساله سوختگی و جراحات شدید شهروندان را در پی دارد.

عبدالوند با اشاره به آمار مصدومان ناشی از حوادث سوختگی در چهارشنبه آخر سال گذشته گفت:در سال گذشته بیشترین گروه آسیب دیده ثبت شده در مراکز تحت پوشش دانشگاه از گروه سنی ۱5تا 19 سال بودند که  75 درصد آنان مرد بودند.

علت 36 درصد مصدومیتها ترقه و  27درصد موارد نیز آتش بود. همچنین 78درصد حوادث  و سوانح سوختگی سال گذشته در کوچه وخیابان اتفاق افتاد که 64 درصد موارد منجر به سوختگی درجه 2شد که 29درصد این سوختگی ها مربوط به دانش آموزان بود.

وی با توجه به این نکته که جوانان نیاز به شور و هیجان دارند و 99درصد موارد درشهرهای بزرگ اتفاق افتاده تاکید کرد: افزایش آگاهی مردم، افزایش و توسعه فضاهای فرهنگی، تفریحی بعنوان یک راهکار در این خصوص مطرح است.

برخورد با پدیده چهارشنبه آخر سال نیازمند رویكردی فرهنگی است و هماهنگی آموزش و پرورش  و نهادهای فرهنگی در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

عبدالوند برگزاری مسابقات ورزشی و جشنواره ها را زمینه ای برای  تخلیه انرژی گروه های هدف از جمله دانش آموزان دانست و تاکید کرد باید دراین زمینه درمدارس فرهنگ سازی صورت گیرد تا دانش آموزان بدانند هیجان های زودگذر و كاذب نباید باعث سلب آسایش و امنیت خودشان و شهروندان شود.

وی با اشاره به لزوم فرهنگسازی درخصوص پیشگیری از بروز این حوادث ناگوار گفت: برای آگاهی دادن به شهروندان درباره خطرات آتش بازی و استفاده از مواد محترقه، سازمانهای تاثیر گذار در امر پیشگیری مانند صدا وسیما نقش به سزایی دارند و از سوی دیگر مراکزی مانند سازمان زیباسازی شهری می تواند با نصب بیلبوردهای هشدار در سطح شهر در این زمینه فعالیت کند.

عبدالوند در خاتمه از والدین و واحدهای آموزشی خواست در این ایام ضمن هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرها و عوارض وحشتناک بازی با آتش و مواد منفجره آگاه کرده و مواد آتش زا و محترقه و امثال آن را از دسترس كودكان دور كنند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار