همواره نوزادان و کودکان بیشتر از سایرین درمعرض ابتلا به ویروس‌ها هستند چرا که سیستم ایمنی آنها ضعیفتر است.

پرفسور محمدحسین سلطان زاده، متخصص اطفال و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: اصولا عفونت‌های روتاویروس به طور حاد و با تب و استفراغ شروع می‌شود و ظرف 24 تا 48 ساعت منجر به بروز اسهال آبکی و استفراغ می‌شود و میزان آب بدن بیمار را کاهش می‌دهد. معمولا علائم 3 تا 8 روز باقی مانده و سبب اختلالاتی چون کم شدن آب بدن، اختلالات الکترولیت و اسیدز می‌شود.

پرفسور سلطان زاده، عنوان کرد: روتا ویروس اغلب در کودکان زیر 5 سال دیده می‌شود و  کودکانی که زیر یک سال دچار روتاویروس می‌شوند با کم آبی شدید بدن خود رو به رو می‌شوند، همچنین خردسالانی که از نقص ایمنی رنج می‌برند، اسهال طولانی مدت در آنها بروز می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: هر سال 300 هزار نفر به علت روتاویروس دچار مرگ می‌شوند.
شایع‌ترین سن ابتلا به این بیماری 6 ماه تا دو سال است. ضمنا 80 درصد مبتلایان مربوط به کشورهای در حال توسعه هستند چرا که واکسیناسیون انجام نمی‌دهند. 

وی در مورد راه انتقال روتاویروس گفت: تماس مستقیم با اشخاص آلوده سبب انتقال می‌شود. 
اسباب بازی کودکان هم می‌توانند بیماری را منتقل کنند. حدود 2.5 درصد افراد بستری شده در بیمارستان را روتاویروس شامل می شود. 20 در صد از بالغینی که از کودکان آلوده مراقبت می‌کنند، خود دچار این بیماری می‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که شیر خوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند اغلب دچار روتاویروس نمی‌شوند و اگر هم دچار شوند بسیار خفیف‌تر از سایرین است.

وی افزود: نام ابتدایی این بیماری winter vormiting disease  بوده چرا که بیشتر در فصل سرما مشاهد می‌شود. تشخیص روتاویروس از تظاهرات بالینی مانند استفراغ و اسهال یا تست‌های ازمایشگاهی و pcr و ... می‌باشد. دوره‌ی کمون روتاویروس 1 تا 3 روز است.

شایان ذکر است برای درمان این عفونت باید مایعات خوراکی، الکترولیت‌های لازمه و ors به بیمار خورانده شود. برای کودکانی که نقص ایمنی بدنی دارند نیز ایمونوگلوبین تزریق می‌شود. باید توجه داشت کودکان بیمار ایزوله شدند و سطوحی که با آن تماس داشتند با آب و صابون ضد عفونی شدند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در سال 1998 اولین واکسن روتاویروس ساخته شد اما به دلیل مشکلاتی که داشت قطره روتاتک به صورت 3 دوره‌ی در 2،4 و 6 ماهگی به نوزاد خورانده می‌شود. پس از آن نیز روتاریکس در 2 دوره‌ی 2 و 4 ماهگی به کودکان داده می‌شود. روتاریکس برای نوزادان نارس هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.