رئیس دیوان عدالت اداری گفت: کاهش 14 درصدی پرونده‌های وارده طی يازده ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، اقدامات پيشگيرانه اين نهاد قضایی موثر بوده است.

کاهش 14 درصدي پرونده‌هاي وارده به دیوان ناشی از اقدامات پيشگيرانه استبه گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،به گزارش روابط عمومی دیوان عدالت اداری، حجت‌الاسلام والمسلمین «منتظری» در آخرین جلسه سال جاری هیات عمومی دیوان، با ارایه گزاشی از عملکرد بخش‌های مختلف اظهار داشت: امیدواریم با پیگیری هر چه جدی‌تر و توجه بیشتر به تعامل با دستگاه‌های اجرایی و همچنین آموزش آنان بتوانیم روند کاهش پرونده‌های وارده به دیوان عدالت اداری را تداوم بخشیده و به نقطه مطلوبی برسانیم.

وی افزود: پرونده‌های وارده به شعب بدوی دیوان عدالت اداری، طی ۱۱ ماهه سال جاری ۹۹ هزار و ۵۲۵ فقره پرونده بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که در سال‌های گذشته ما با افزایش ۱۰ تا ۱۴ درصدی سالانه افزایش پروند‌های ورودی مواجه بوده‌ایم.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد آمار افتخارآمیزی هستیم که حاکی از عملکرد قابل تحسین همکارانمان است اظهار کرد: همچنین بر اثر اقدام موثر قضات در شعب رسیدگی‌کننده به پرونده‌ها و مختومه کردن پرونده‌ها توانسته‌ایم در یازده ماه ۱۰۱ هزار و ۸۴۱ پرونده مختومه داشته باشیم که این رقم نیز نسبت به سال قبل ۱۴ درصد رشد در رسیدگی به پرونده‌ها را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: در شعب تجدیدنظر نیز به رغم اینکه به تازگی این شعب فعال شده‌اند، ورودی پرونده‌ها ۳۵ هزار و ۴۸۶ پرونده بوده که از این میزان ۱۴ هزار و ۴۸ فقره مورد رسیدگی قرار گرفته و مختومه شده است.

وی با بیان اینکه عملکرد شعب تجدیدنظر با توجه به جدیدالتاسیس بودن آن نگران کننده نیست اظهار امیدواری کرد در سال آینده این شعب بتوانند رسیدگی به پرونده‌های خود را تسریع بخشند.

رئیس دیوان عدالت اداری تعداد پرونده‌های وارده و مختومه هیات عمومی را نیز در ۱۱ ماه گذشته به ترتیب یک هزار و ده و یک هزار و ۵۳۸ فقره اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه رقم پرونده‌های وارده به هیات عمومی در سال گذشته یک هزار و ۱۱۹ فقره و مختومه‌های آن ۹۴۱ فقره بوده است، در سال جاری با ۸/۹ درصد کاهش پرونده‌های وارده و بیش از ۶۳ درصد افزایش در پروند‌ه‌های مختومه هیات عمومی مواجهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در ادامه تاکید کرد: با تلاش و همت همکارانمان توانستیم ضمن کاهش زمان رسیدگی به پروند‌ه‌ها، انتقادی را که بعضا به خاطر طولانی شدن زمان دادرسی متوجه دیوان عدالت اداری بود، به صورت نسبی برطرف کنیم.

وی افزود: امیدواریم با تداوم یافتن این تلاش‌ها و همچنین اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام می‌دهیم، زمان دادرسی همچنان کوتاه‌تر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در ادامه از تلاش همه همکاران خود قدردانی کرد و گفت: آمار‌ها در دیوان عدالت اداری و مقایسه عملکرد همکارانمان با سایر بخش‌های دستگاه قضایی نشان می‌دهد که دیوان عدالت اداری سنگین‌ترین بار مسئولیت را عهده‌دار است و من از سنگینی مسئولیت همکارانم چه در حجم کار ایشان و چه در حساسیتی که متوجه کارشان است، شرمنده‌ هستم.

وی با اشاره به اینکه اطلاق عنوان شغل به معنای دریافت مزد و اجر برای قاضی و قضاوت سزاوار نیست، اظهار داشت: قضاوت مسئولیت و جایگاه رفیع و منصبی است که پیامبر(ص) یا وصی ایشان در آن قرار دارند و بر این اساس در شرع مقدس برای قاضی حقوق مشخص و معینی را که تقلیل دهنده اینجایگاه و مقام باشد، مشخص نکرده‌اند بلکه تصریح شده است که قاضی باید از محل بیت‌المال تامین شود.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: اگر عنایت داشته باشیم که اسلام قضاوت را دارای جایگاهی رفیع دانسته و شغل در معنای مرسوم نمی‌شمارد، شاید نگاه‌مان به مسئولیتی که داریم تغییر کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در پایان با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: ایشان می‌فرمایند، «خداوند متعال این گونه فرموده است که مردم عائله من هستند، کسی به این مردم مهربان‌تر و در رفع نیازشان کوشا‌تر باشد، نزد من محبوب‌ترین است».

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار