عمارت شتر گلو ، از جمله منحصر به فرد‌ترین بناهای تاریخی شهر ماهان محسوب می‌شود که عنوان خود را از یکی از ابداعات ایرانیان یعنی عبور دادن آب به شکل گلوی شتر کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان،شتر گلو نوعی معماری است که در گذشته برای عبور آب از مناطق غیر هم سطح به کار می‌بستند و یا اگر مانعی در مسیر آب وجود داشته است سعی می‌شده که با استفاده از این روش مانع برطرف و آب به سوی دیگر منتقل شود.

همچنین از این روش در ایجاد آبنماها در خانه‌های مجلل گذشته استفاده می‌شده در واقع در این روش که در برخی موارد نیز برای حفاظت از سلامت آب و عدم ورود جانوران به مجاری آب انجام می‌شده است آب در یک سوی بنا با شیب و مجاری ویژه وارد کانالی شبیه گلوی شتر می‌شده و با زوایایی مناسبی که توسط معماران به این کانال داده می‌شده است آب از سوی دیگر با فشار بیرون می‌زده است.

در بنای موسوم به شتر گلوی ماهان از این روش برای ایجاد آبنما استفاده شده و بالای این آبنمای زیبا دو بادگیر بزرگ و زیبا نیز ساخته شده و در واقع یکی از زیباترین و بدیع‌ترین بناهای فنی ایجاد شده در ماهان همین بنای شتر گلو بوده است.

این بنا متشکل از قنات وکیل، مجرایی زیبا با کاشی‌های سبز رنگ بوده که آب از مسیر این کانال وارد حیات زیبای بنا می‌شده است و در قالب کانالهای و جوبهای زیبایی که دست ساز معماری شهر بوده است وارد محوطه باغ می‌شده است.

باغ این عمارت مملو از درختان کهنسال سرو، کاج، انار و میوه‌ها و گلهای چهار فصل بوده است که هم اکنون یا خشک شده‌اند و یا در حال خشک شدن هستند.

گرچه این بنا مرمت و احیا نشده اما زیبایی های دارد که می تواند چشمان علاقمندان به معماری ایرانی را نوازش دهد.


انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.