وزیر امور خارجه آمریکا به شبکه "سی‌بی‌اس" گفت کنگره نمی‌تواند در موضوع توافق هسته‌ای با ایران مداخله کند.

کری اقدام 47 سناتور جمهوریخواه را در نگارش نامه به مقامات ایرانی نادرست خواندبه گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "پولیتیکو،" "جان کری" -- وزیر امور خارجه آمریکا -- اقدام 47 سناتور جمهوریخواه را در نگارش نامه به مقامات کشورمان تقبیح کرد. او می‌گوید کنگره قادر نیست یک "توافق اجرایی" را تغییر دهد؛ ولی رؤسای جمهور آینده ممکن است دیدگاه متفاوتی درباره آن داشته باشند.

"کری" درباره این نامه گفت: "تا به حال چیزی شبیه به این ندیده‌ام. به خوبی می‌دانم هدف نویسنده نامه این بود که بگوید به چنین توافقی دست پیدا نکنید."

وی همچنین متذکر شد به تمدید مهلت مذاکرات با ایران -- پس از پایان ماه مارس -- تمایلی ندارد. "کری" تصریح کرد: "معتقدیم قرار نیست چیزی در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن تغییر کند تا نشان دهد تصمیمی که نمی‌توانیم هم‌اکنون اتخاذ کنیم در آن زمان اتخاذ می‌شود."

در  ادامه این مصاحبه از جان کری پرسیده شد که آیا نامهٔ تام کاتن باعث شد که گفتگو‌ها به خطر بیافتد؟ 

جان کری در پاسخ گفت: هنوز نمی‌دانم، وقتی که من یک شنبه شب برای نخستین بار (پس از ارسال نامه) با ظریف وزیر امور خارجهٔ ایران دیدار خواهم کرد درک بهتری از این موضوع خواهم داشت که ما در کجا قرار داریم؟ اما چیزی که من می‌دانم این است که این نامه کاملا حساب شده بود و مستقیما هدف مداخله در این مذاکرات را دنبال می‌کرد. 

این نامه به طور خاص و به صورت مستقیم با رهبر یک کشور دیگر ارتباط برقرار می‌کند و می‌گوید با این افراد مذاکره نکنید چون ما تغییر خواهیم داد. این اقدام نه تنها مغایر با قانون اساسی در خصوص حقوق قوهٔ مجریه برای مذاکره است بلکه اقدامی نادرست است چون آن‌ها نمی‌توانند یک توافقنامهٔ اجرایی را تغییر دهند. این نامه اطلاعات نادرست دارد و مستقیما هدف مداخله کردن را دارد. این نامه اساسا می‌گوید با آن‌ها مذاکره نکنید بلکه با پانصد و سی و پنج عضو کنگره مذاکره کنید. این امر بی‌سابقه است. 

مجری گفت: اما این شما هستید که در پای میز مذاکره می‌نشینید. 

جان کری گفت: من می‌دانم، اما این کار آن‌ها بی‌سابقه بود. من هرگز چنین چیزی را مشاهده نکردم. من نمی‌دانم که دقیقا چه تعداد افراد روی این مسئله تمرکز کردند اما می‌دانم که تاثیر و نیت نویسندهٔ این نامه اساسا این بود که این توافق را انجام ندهید. در واقع این حرف درحالی گفته شد توافقی وجود ندارد. مثل این می‌ماند که قبل از آزمون به افراد نمره داد یعنی حتی قبل از آنکه آزمون تهیه شود نمره داده شده است نه اینکه آزمون برگزار شده باشد. این اقدام اشتباه و بی‌سابقه است. امیدوارم که این نامه کار را سخت نکرده باشد. مسئلهٔ دیگر این است که در اینجا فقط آمریکا نیست که مذاکره می‌کند بلکه چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس مذاکره می‌کنند. 

مجری پرسید: شما چگونه فضا را تغییر خواهید داد؟ آیا از بابت این نامه عذرخواهی خواهید کرد؟ 

جان کری گفت: من به عنوان کسی که در سنا بوده‌ام برای یک اقدام مغایر با قانون اساسی عذرخواهی نمی‌کنم. این کار درست نیست. من خیلی روشن توضیح خواهم داد که کنگره حق ندارد یک توافقنامهٔ اجرایی را تغییر دهد. شاید یک رئیس جمهور دیگر در آمریکا دیدگاه دیگری داشته باشد اما اگر ما کار خود را دست انجام دهیم همهٔ این کشور‌ها منافع دارند و می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که این برنامه یک برنامهٔ صلح آمیز و اثبات شده است. اگر ما اجازه دهیم که خللی دراین برنامه باشد و اجازهٔ اثبات صلح آمیز بودن آن را ندهد، آنگاه ترک مسئولیت محسوب خواهد شد. 

وی ادامه داد: اول از همه باید دید که این توافق چیست؟ به نظر من همه کسانی که می‌خواهند قضاوت کنند باید همین کار را بکنند و بررسی کنند که آیا می‌توان این توافقنامه را امضا کرد. 

مجری سی بی‌اس نیوز گفت: شما گفتید که این توافقنامه یک توافقنامهٔ بین المللی است و فقط به آمریکا و ایران مربوط نمی‌شود. سناتور باب کورکر رئیس کمیتهٔ روابط خارجی سنا گفت تصمیم به دور زدن کنگره و به جای آن مراجعه به سازمان ملل متحد و رای دادن سازمان ملل متحد دربارهٔ توافقنامه، توهینی مستقیم به مردم آمریکا است. 

جان کری در واکنش گفت: من با تمام احترامی که قائل هستم با این قضاوت مخالفم. من با وی دراین باره صحبت کردم و به صراحت بیان کردم که ما تا حدی تحت نظارت سازمان ملل متحد مذاکره می‌کنیم، پس همانطور که کنگره باید رای بدهد تا تحریم‌ها را بردارد و حق رای دارد، سازمان ملل متحد هم باید در مقطعی از زمان برخی تحریم‌ها را بردارد. 

مجری گفت: این چیزی که شما می‌گوئید دربارهٔ تحریم‌ها است اما آیا به نظر شما کنگره در صدور مجوز توافقنامه، نقشی برای ایفا کردن دارد؟ 

جان کری در پاسخ گفت: کنگره نقش دارد، ما بیش از دویست و پنج جلسهٔ ارائهٔ گزارش، تماس تلفنی و بحث و گفتگو با کنگره داشتیم. یکصد و نوزده مورد از این تماس‌ها و گفتگو‌ها از ماه ژانویهٔ امسال به بعد صورت گرفته است. ما بحث و گفتگوهای کاملی با کنگره داشته‌ایم. ما با همپیمانان خود در منطقه در بحث کامل بوده‌ایم. تیم‌های ما به اسرائیل رفته‌اند و با اسرائیلی‌ها در واشنگتن یا در مکان‌های دیگر دیدار کردند تا به صورت مرتب به آن‌ها دربارهٔ این روند گزارش بدهند. ما براساس قانونی عمل می‌کنیم که همه آن را درک می‌کنند، هیچ چیزی مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر اینکه روی همه چیز توافق حاصل شود. 

وی اضافه کرد: پس ما باید مذاکرات را به اتمام برسانیم، ما حق انجام دادن چنین کاری را داریم و می‌دانیم که باید این توافقنامه را تقدیم دنیا کنیم تا دنیا قضاوت کند. ما باید بتوانیم طوری اقدام کنیم تا هیچ کس با نقض قانون اساسی و سنتی که بیش از دویست سال قدمت دارد، نتواند برای ما مانع ایجاد کند و در کار ما مداخله کند. 

مجری گفت: رئیس جمهور آمریکا خواستار آن است که توافقنامه تا پایان ماه مارس بدست آید. اگر شما نتوانید این جدول زمان را تحقق بخشید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ 

جان کری در پاسخ گفت: ما تلاش می‌کنیم تا پایان ماه مارس به توافق برسیم.

مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا هم‌اکنون در لوزان سوئیس در جریان است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار