یک روانشناس گفت: در اکثر مواقع ترس کودکان به عوامل خانوادگی و نیاز روانی ارتباط دارد.

مجید صادقی، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ترس در کودکان اظهار کرد: ترس در کودکان بر اساس سن و سطح رشدی آنها متفاوت است که این ترس‌ها در بعضی از دوران‌های زندگی ممکن است افزایش یابد.
تولد یک فرزند نو جدید در خانواده، نقل مکان از خانه‌ای به خانه دیگر ترس در کودکان را تقویت می‌کند.
وی در خصوص علل ترس در کودکان ادامه داد: در برخی اوقات ترسی که کودک از خود نشان می‌دهد به عوامل خانوادگی و نیاز ارتباط دارد، از آنجایی که والدین در آموزش اکثر رفتارها، به عنوان الگو برای کودک هستند.
بنابرین رفتار والدین بر روی کودک اثر گذار است و ممکن است خانواده عامل ترس را در کودک به وجود آورد.
صادقی در خصوص علل ترس‌های شبانه در کودکان تصریح کرد: ترس‌های وقت خواب از تاریکی و تنها خوابیدن در سنین پیش از دبستان آغاز شده و در این سال‌ها قدرت تحمل کودک به طرز فوق العاده‌ای گسترش پیدا می‌کند و می‌تواند موارد جدید و ترسنا‌کی را در تصور خود بگنجاند که آنها واهمه دارد.
روانشناس با اشاره به راه‌های غلبه بر ترس های شبانه کودک گفت: در ساعات پیش از خواب کودک را  با داستان‌ها، فیلم‌های  شاد و غیر خشونت آمیز آماده و از تعریف کردن قصه‌ها ترسناک پرهیز کنید.
وجود یک یا دو چراغ خواب در اتاق خواب کودک می‌تواند احساس امنیت بیشتری به کودکان  بدهد.
آثار رختخواب کودک ماندن نقشی در آرامش خواب او ایجاد می‌کند.
روانشناس در پایان گفت: هرگز احساسات و ترس در کودک را بی‌ارزش نشمارید و هیچ‌گاه به خاطر تر‌سیدن او را تحقیر نکنید و بدانید که بی‌توجهی به عواملی که او را می‌ترساند کمکی به حل مشکل نمی‌کند و در مورد علل ترس با او صحبت کنید تا ترس در کودک تقویت نشود.
انتهای پیام/
برچسب ها: کودک ، ترس ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.