بیشترین زمان مبتلا به این عفونت گوشی زیر شیر خوارگی و خردسالی می‌باشد به طوری که میکروب‌ها و چرک‌ها به فضای گوش میانی راه پیدا می‌کنند.

عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:‌ پرده سماخ یا پرده شنوایی یک پرده نازک به ضخامت یک دهم میلی متر است که گوش بیرونی را از گوش میانی جدا می‌کند و به صورتی بسیار هنرمندانه به استخوان‌های شنوایی پیوند خورده است، این پرده در گوش با یک زاویه‌ای قرار گرفته که نیروی هر صدا به آن برخورد می‌کند و با تکانه‌های ظریفی که روی آن جابجا می‌شود استخوان جاهایی که به آن پیوند خورده تکان می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ اما رخدادهایی همانند ضربه شدید گوش، وارد کردن هر چیزی به راه گوش بیرونی و برخی عفونت‌ها و گوش در بیرون و بیشتر در پس پرده این توانایی را دارند که پرده گوش را پاره کنند.

دکتر عمرانی بیان کرد: 86 درصد بیشتر مردم کره زمین یک بار در زندگی‌شان دچار عفونت گوش میانی شده‌اند که بیشترین زمان مبتلا به آن زیر شیرخوارگی و خردسالی است، میکروب ها، خلط، چرکی به فضای گوش میانی دسترسی پیدا می‌کنند. بنابراین هر میکروبی که در آن جا باشد یک نبرد سنگین بین یافته‌های بدن و باکتری ایجاد می‌شود، چرک جمع می شود این چرک به پرده گوش فشار می آورد بچه‌ها را از خواب بیدار می‌کند به شدت بی قرار می‌شوند تب می‌کنند و حتی ممکن است پرده به صورت سوزنی همانند یک سوزن پاره شود و چرک بیرون بریزد که این چرکی که بیرون می‌ریزد باعث می‌شود فشار کمتر شده و درد کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه این پارگی‌ها در بیش از 90 درصد موارد در 24 تا 48ساعت بسته می‌شوند.، ضربه‌های فشاری که موج ناشی از ضربه اگر به گوش منتقل شود می‌تواند گوش را پاره کند و عفونت‌های مزمن گوش میانی که نیازمند توجه زیاد است که بر خلاف بسیاری از عفونت‌های دائمی که کاری جز درمان نمی‌خواهد عفونت‌های مزمن نیازمند جراحی است.

عمرانی افزود: کسانی که گوش آن‌ها ظرف ماه‌های پیاپی ترشح، چرکی یا بوی چرکی و یا کم شنوایی دارند نیازمند است به پزشک مراجعه کرده و درمان شوند زیرا در مواردی به گوش درونی که پیوند آشکاری با مغز است راه پیدا کرده و تهدید کننده است. امکان دارد در یک بررسی و پرهیز درست 2 تا 3ماهه پرده گوش جوش بخورد.

این متخصص گوش حلق و بینی در پایان خاطر نشان کرد: بسیار مهم است اگر کسی پرده گوش او پاره است چکاندن برخی قطره‌ها در گوش ممکن است باعث جذب مستقیم آنها و ورودشان باعث پارگی پرده گوش به گوش درونی و آسیب شنوایی شود بنابراین اگر کسی پرده گوش او پاره شد سر خود از قطره‌ها استفاده نکند و زیر نظر پزشک باشد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار