محققان آلمانی به تازگی تارهای مصنوعی تولید کرده‌اند که به مانند تارهای عنکبوت سخت بوده و می‌توانند در کیسه‌های هوای ماشین استفاده شوند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، تلاش‌های قبلی برای تولید تارهای مصنوعی عنکبوت بر روی دو نوع مولکول تمرکز داشت که یکی در ایجاد ساختار مستحکم و کریستالی و دیگری در ایجاد ساختار ژل مانند تار مؤثر بود. در واقع ساختاری کریستال در ژل تشکیل یک پروتئین بزرگ می‌داد.

نتایج تحقیق تازه‌ای از دانشمندان آلمانی نشان داده است که حضور و مولکول کوچک دیگر می‌تواند به تشکیل بهتر این تارهای پروتئینی کمک کند. این دو مولکول نقشی در ساختار نهایی و عملکرد تارها ندارند اما در تشکیل تارهای مصنوعی بهتر و قوی‌تر تأثیر زیادی دارند و موجب می‌شوند که تارهای جدید نسبت به تارهای قدیمی مستحکم‌تر باشند.

این محققان با وارد کردن ژن‌های تار عنکبوت به درون ژنوم باکتری E.C.li  توانستند باکتری را قادر سازند که در حمام آب و الکل تمام 4 نوع پروتئین لازم را تولید نماید.

این تارهای مصنوعی جدید به اندازه تارهای واقعی عنکبوت محکم نیستند اما از تارهای مصنوعی قبلی خاصیت ارتجاعی بیشتری دارند.

در ساختار تار عنکبوت سه نوع پروتئین عملکردی وجود دارد و تلاش می‌شوند در آینده تارهای با حضور ساختاری هر سه نوع پروتئین به دست آید که دقیقاً خصوصیات تارهای واقعی عنکبوت را دارا باشند.

نتایج این تحقیقات جدید می‌تواند موجب استفاده از این تارهای مصنوعی جدید در تولید کیسه‌های هوای اتومبیل شود که قدرت ارتجاعی و ضربه‌پذیری بیشتری دارند. کیسه‌های هوای مورد استفاده به علت خاصیت ارتجاعی کم آسیب‌هایی را برای سرنشینان اتومبیل ایجاد می‌کنند که استفاده از تارهای مصنوعی جدید در ساخت آن‌ها این آسیب‌ها را به حداقل می‌رساند.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار