تلاش‌ ملت فلسطین برای خاموشی شعله‌های آتش/ انگلیس و صهیونیست‌ها آتش افروزان قدس

آمریکاییان برای گسترش نفوذ و همچنین برای برخورداری از حمایت‌های مالی و سیاسی صهیونیست‌های آن کشور، به پشتیبانی از خواست صهیونیست‌ها و تجهیز گروه‌های تروریستی، به منظور گسترش فعالیت‌های ضدفلسطینی و انگلیسی پرداختند و شبه نظامیان یهودی،‌ با بهره‌گیری از خلاء تبعید رهبران فلسطینی و حمایت آمریکا، به منافع انگلیس و اعراب، آسیب رسانیدند

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران پس از شدت یافتن مقاومت فلسطینی‌ها در برابر حکومت انگلیس و هجوم صهیونیست‌ها،‌ انگلیسی‌ها یقین پیدا کردند که بهترین وسیله برای سرکوب فلسطینی‌ها و تشکیل دولت یهودی، نیروی مسلح است، از این رو، آن‌ها به طور آشکار به مسلح کردن و آموزش دادن صهیونیست‌ها پرداختند و مقادیر زیادی اسلحه به صهیونیست‌ها دادند.

پس از شروع جنگ جهانی دوم، حکومت انگلیس تلاش‌های خود را برای سازماندهی نظامی صهیونیست‌ها و مسلح کردن آن‌ها افزایش داد و «لشکر یهود» را تأسیس کرد و پس از پایان جنگ جهانی به نیروهای آن اجازه داد که با اسلحه خود وارد فلسطین شوند، در دهه 1930 میلادی، نیز عده‌ای از افسران خود را مأمور کرده بود به اعضای سازمان صهیونیستی «هاگانا» آموزش نظامی بدهند تا شیوه‌های مقابله با اعراب را بیاموزند.

مهاجرت‌های گسترده و روزافزون گروه‌های یهودی به فلسطین با مقاومت مردم مسلمان فلسطین روبرو شد و اعتراضات گسترده‌ای ساکنان آن سرزمین را برانگیخت، این در حالی بود که امپراتوری عثمانی سقوط کرده بود و اکثریت سرزمین‌های اسلامی در زیر سلطه کامل کشورهای اروپایی به خصوص بریتانیا قرار داشت و این امپراتوری برای تشکیل دولت یهود در فلسطین عزم راسخ داشت.

در سال 1930 انگلیس سه فلسطینی را به نام‌های عطاالزیر، محمدخلیل جمجوم و فؤاد حجازی که گفته می‌شد عامل شورش‌های اخیر علیه انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها بودند در زندان عکا به دار آویخت. قبل از آن هم حدود 800 مسلمان به زندان محکوم شده بودند.

همگام با مهاجرت یهودیان به فلسطین، مسلح کردن آنان نیز صورت می‌گرفت. برای نشان دادن همکاری انگلیس در امر تسلیح یهودیان سند شماره 24/23 از اسناد وزارت خارجه انگلیس گویاست، به موجب این سند، مسلح کردن یهودیان با قدرت و شدت بیشتر (از گذشته) در جلسه 18 اوت 1921 کابینه انگلیس مورد بررسی قرار گرفته است، همچنین ورود اسلحه از خارج نیز برای یهودیان آزاد گذارده شد، به طوری که در اکتبر 1935 اولین کشتی حامل اسلحه از بلژیک برای یهودیان وارد بندر یافا شد.

در دهه سوم قرن گذشته میلادی شیخ عزالدین قسام قیام خود را با آموزش‌های دینی و نظامی در مساجد فلسطین برپا کرد و ابتدا با 200 رزمنده مسلح به نبرد با صهیونیست‌ها پرداخت. روحیه جهادی و آموزش‌های اسلامی شیخ عزالدین قسام باعث گسترش قیام به تمام فلسطین شد.

این قیام تا سال 1935 ادامه یافت و طی آن 2400 نفر کشته و حدود 5000 زخمی شدند و بالاخره شیخ عزالدین قسام در نبرد با اشغالگران در بیستم نوامبر 1935 در بیشه‌های یَعبُد محاصره شد و به شهادت رسید.

در سال‌های 1936 تا 1939 اوج انقلاب مردم فلسطین بود که احزاب و گروه‌های متعدد فلسطینی علیه اشغالگران بریتانیایی و مهاجران یهودی می‌جنگیدند، در مقابل دولت بریتانیا در فلسطین بین 6000 تا 14000 پلیس یهودی را آموزش و تجهیز نمود تا در برابر قیام فلسطینیان در کنار ارتش بریتانیا بجنگند.

در طی این سال‌ها بود که هزاران فلسطینی کشته و زخمی شدند و صدها هزار دیگر آواره گردیدند.

در سومین دوره حکومت قیمومیت در فلسطین در سال‌های 1939 تا 1948 میلادی که با جنگ جهانی دوم همزمان بود، انگلستان برای حفظ منافع خود در جنگ و جلب حمایت اعراب، به تدریج از تقویت صهیونیست‌ها دست کشید و سعی کرد میان دو گروه متخاصم در فلسطین، نوعی سازش ایجاد کند.

در این دوره، صهیونیست‌ها که بی‌مهری انگلستان را مشاهده می‌کردند، به سوی قدرت نوظهور جهانی، یعنی ایالات متحده آمریکا روی آوردند. زیرا این کشور جای استعماری انگلیس را در نقاط مختلف جهان پر می‌کرد و دیگر انگلیس به عنوان قدرت طراز اول مطرح نبود. آمریکا نیز به همان دلایلی که در نظر انگلیسی‌ها بود و به ویژه به دلایل موقعیت استراتژیکی فلسطین و نفوذ صهیونیست‌ها در انتخابات ریاست جمهوریش، حمایت خویش را از ایجاد رژیم اشغالگر فلسطین اعلام نمود.

از این زمان به بعد است که آمریکا به عنوان حامی اصلی اسرائیل مطرح می‌شود. عملکرد آمریکا از این مقطع زمانی به شکلی بود که امام خمینی (ره) نیز در پیام خویش به مناسبت تصویب کاپیتولاسیون در تاریخ 4/8/1343 فرمودند: «آمریکاست که از اسرائیل و هواداران آن پشتیبانی می‌کند؛ آمریکاست که به اسرائیل قدرت می‌دهد که اعراب مسلم را آواره کند».

آمریکاییان برای گسترش نفوذ و همچنین برای برخورداری از حمایت‌های مالی و سیاسی صهیونیست‌های آن کشور، به پشتیبانی از خواست صهیونیست‌ها و تجهیز گروه‌های تروریستی، به منظور گسترش فعالیت‌های ضدفلسطینی و انگلیسی پرداختند و شبه نظامیان یهودی،‌ با بهره‌گیری از خلاء تبعید رهبران فلسطینی و حمایت آمریکا، به منافع انگلیس و اعراب، آسیب رسانیدند.

بدین خاطر، بوین (وزیر امور خارجه انگلستان) در مجلس عوام اعلام کرد که نظام قیمومیت، قادر به حل مسئله فلسطین نیست؛ زیرا یهودیان تقاضای پذیرش میلیون‌ها مهاجر را دارند و این به زیان اعراب است ؛ به این جهت انگلستان در این مسئله، به بن‌بست رسیده و دولت اعلی حضرت تصمیم گرفته است که تمام قضیه را به سازمان ملل متحد ارجاع دهد.

 
انتهای پیام/
برچسب ها: قیام ، فلسطین ، ملت ، دولت ، یهود ، تقسیم ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار