اقتصاد بین‌الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد کاهش شدید بهای طلا تا سقف 40 دلار بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اقتصاد بین الملل در هفته ای که گذشت شاهد کاهش شدید بهای طلا تا سقف 40 دلار بود.

کاهش تولید ناخالص داخلی ژاپن 
براساس این گزارش رشد اقتصاد سالانه ژاپن برای سه ماهه چهارم سال 2014 به 2.2 درصد افزایش یافت اما این میزان در ماه فوریه 2015 به 1.5درصد رسید.
این کاهش در حالی است که تورم در ژاپن به شدت کاهش و نزدیک ضریب منفی است.

یونان اولین بدهی خود به صندوق بین المللی پول را پرداخت کرد
دولت یونان روز جمعه پس از اعمال آخرین تغییرات در فهرست اصلاحاتش، طرح نهایی را برای بروکسل فرستاد و قرار است موضوع بدهی های یونان و طرح جدید این کشور برای انجام اصلاحات، بار دیگر روز دوشنبه در نشست وزیران دارایی منطقه یورو بررسی شود.
این خبر را آلکسی سیپراس، نخست وزیر این کشور زمانی  اعلام کرد که این کشور باید تا پایان ماه مارس مبلغ ۱.۵ میلیارد یورو به صندوق بین المللی پول پرداخت کند. بر این اساس اولین قسط از این بدهی به مبلغ ۳۱۰ میلیون یورو پرداخت شد.

تحریم دو بانک روسی توسط آمریکا
بحران اوکراین بهانه‌ای شد تا آمریکا بار دیگر دو بانک روسی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.
بنا بر این تصمیم، حدود ۶۴۰ میلیون دلار از دارایی‌های دو بانک "روسیا" و "اس ام پ بانک" در ایالات متحده آمریکا در تلافی اقدامات کرملین در اوکراین بلوکه خواهد شد.
جالب اینجا است این دو بانک توسط سه میلیونر که از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هستند، اداره می‌شوند.

راشاتودی: کاهش بهای طلا اقتصاد آفریقا را نشانه می‌رود
با توجه به اینکه تعداد زیادی از معادن طلای جهان در آفریقا قرار دارد، کاهش قیمت فلز زردرنگ جز ضرر به اقتصاد این کشور و ایجاد وابستگی جدید برای کشورهای آن هدفی ندارد.
بهای طلا دیروز کاهش حدود 40 دلاری را تجربه کرد. کاهش 3 درصدی که تنها چند ثانیه بعد در راس اخبار هر خبرگزاری قرار گرفت. 
بنابر آمارهای موجود آخرین کاهش شدید قیمت طلا مربوط به سال 2013 می‌شود زمانی که طلا کاهش بهای زیر 30 دلار را شاهد بود و بعد از این کاهش بود که حدس و گمان‌ها برای دلیل این سقوز قیمت آغاز شد.
کارشناسان بازار طلا در گفتگو با "سی‌ان‌ان" دلیل این کاهش را نوسان قیمت دلار و ارزش آن دانستند. آنها همچنین بر این باورند افزایش نرخ بهره در آمریکا ارزش دلار را بیش از پیش افزایش می‌دهد و به تقاضا برای کالاهایی نظیر طلا آسیب می‌زند.

براساس این گزارش هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با کاهش نزدیک به 3 دلار 49 دلار و 61 سنت معامله شد و با این روند این نوع نفت خام به کانال 40 دلاری بازگشت.

نفت برنت نیز با کاهش 1 دلار و 30 سنتی 59 دلار و 73 سنت معامله شد و به کانال 50 دلاری بازگشت.

در بازار فلزات گرانبها نیز طلا با سقوط قابل توجه نسبت به دیروز 1164 دلار و 30 سنت معامله شد که با این میزان کاهش 40 دلاری را تجربه کرد.

ذخاير ارزی اوکراين به پایين‌ترين سطح خود در يازده سال گذشته رسيد
بانک مرکزي اوکراين با انتشار بيانيه اي اعلام کرد ذخاير ارزي اين کشور در ماه  فوريه ۱۲.۴ درصد کاهش يافت و به پنج ميليارد و ششصد و بيست  و پنج ميليون دلار رسيد که در يازده سال گذشته بي سابقه بوده است.
ميزان ذخاير ارزي اوکراين در ماه ژوئن سال ۲۰۰۳ به شش ميليارد و دويست و هجده ميليون دلار رسيده بود. اواخر سال ۲۰۱۴ اين رقم به هفت ميليارد و پانصد و سي و سه ميليون دلار رسيد.

بانک مرکزی اروپا روند بازخريد بدهی‌های کشورهای اروپایی را آغاز کرد
بانک مرکزي اروپا براي آنکه به کشورهاي بحران زده منطقه يورو کمک کند  قرار است از روز دوشنبه هفته آينده، اوراق قرضه دولتي و خصوصي (بدهي هاي بخش خصوصي و دولتي) آنها را بازخريد کند.
باز خريد اين اوراق، نقدينگي بيشتري به نظام مالي کشورهاي منطقه يورو تزريق خواهد کرد و اين گونه  آنها بهتر مي توانند با  مشکلات  مالي و اقتصادي که با آن مواجه هستند مبارزه کنند.

پیش بینی افت میزان رشد اقتصادی چین در سال 2015
دولت چین پیش بینی می کند رشد اقتصادی کشور در سال ۲۰۱۵ به رقم ۷ درصد برسد. این پایین ترین میزان رشد اقتصادی طی ۲۵ سال اخیر است.
بازار کم رونق مسکن در چین، تولید بیش از حد محصولات صنعتی و کاهش سرمایه گذاری دولتی از جمله عوامل کندی رشد اقتصادی چین هستند.
بانک مرکزی چین روز شنبه گذشته جهت مقابله با این روند و تحریک رشد اقتصادی کشور نرخ بهره بانکی خود را برای دومین بار طی سه ماه گذشته کاهش داد.
 
شمار متقاضيان بيمه بيکاری در آمريکا افزایش یافت
بر اساس اعلام وزارت کار آمريکا، شمار متقاضيان بيمه بيکاري در اين کشور در هفته گذشته (هفته منتهي به 28 فوريه ) به 320 هزار نفر رسيد حال آنکه رقم همين شاخص در هفته قبل از اين تاريخ به 313 هزار نفر رسيد.
کارشناسان مسائل اقتصادي پيش بيني کرده بودند رقم اين شاخص به طور متوسط به 295 هزار نفر برسد.
آمار و ارقامي که درباره شمار متقاضيان بيمه بيکاري در آمريکا منتشر مي‌شود يکي از شاخص‌هاي مهم درباره وضع سلامت ساختار اقتصاد آمريکا محسوب مي‌شود.
 
رشد فعالیت‌های کارخانه‎ای در آمریکا به ضعیف‌ترین حد رسید
نتايج تحقيقات موسسه  ISM که روز دوشنبه منتشر شد نشان مي دهد که کاهش رشد فعاليت هاي کارخانه اي آمريکا در ماه فوريه در سيزده ماه اخير بي سابقه بوده است.
شاخص فعاليت هاي کارخانه اي مدنظر آي اس ام در ماه فوريه در آمريکا به پنجاه و دو مميز نه دهم درصد کاهش يافت که از ژانويه سال دو هزار و چهارده بي سابقه بوده است.
 
خودرو عامل توافق برزیل و مکزیک برای تجارت آزاد
دولت برزیل از توافقنامه جدید خود با مکزیک برای خودرو در آینده نزدیک خبر داد.
توافقنامه برزیل و مکزیک از چهار سال پیش در خصوص واردات و صادرات خودرو صورت گرفت هنگامی که تفاهم نامه ای صنعتی بین روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

نمایشگاه متفاوت خودرو در ژنو + تصاویر
نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو کار خود را آغاز کرد و آمارها حاکی از بازدید 700 هزار نفری از این نمایشگاه مدرن خودرو اروپا دارد.
تفاوت نمایشگاه خودرو ژنو با دیگر نمایشگاه‌ها در این است که این نمایشگاه به منظور نمایش نوآوری‌های خودرو بر پا شده است. نمایشگاه ژنو محلی برای به نمایش گذاشتن آخرین نوآوری‌ها در زمینه استفاده از سیستم‌های دیجیتالی و هوشمند در خودروهاست.
گفتنی است؛خودروهای بدون راننده و متصل به سیستم‌های کامپیوتری از دیگر شاهکارهای دنیای اتومبیل است.

شرکت "اپل" 11 روز دیگر به شاخص صنعتی "داو جونز" ملحق می‌شود
"ایتیاندتی" – دومین شرکت بزرگ ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در آمریکا – در سال 1916 به شاخص تأثیرگذار "داو جونز" پیوست؛ ولی حالا "اپل" جایگزین "ایتیاندتی" می‌شود.
"اپل" – با وجود تبدیل شدن به یکی از پرسودترین شرکت‌های فعال در آمریکا – اجازه پیوستن به شاخص "داو جونز" را دریافت نمی‌کرد چون ارزش بالای سهام آن شرکت می‌توانست محاسبه شاخص "داو جونز" را با اشکال روبرو کند.
اما کاهش تأثیر حوزه "فناوری اطلاعات" بر شاخص "داو جونز" شرایط را برای حضور "اپل" در سبد این شاخص فراهم می‌کند.

سفارشات صنايع در آلمان کاهش یافت
وزارت اقتصاد آلمان روز پنج‌شنبه اعلام کرد سفارشات صنايع اين کشور در ماه ژانويه 3.9 درصد کاهش يافت که اين رقم بسيار بيشتر از پيشي‌بيني‌ها است، تحليلگران اقتصادي پيش بيني کرده بودند اين کاهش فقط يک درصد باشد.
وزارت اقتصاد آلمان تصريح کرد آمار دسامبر که مربوط به دو ماه (دسامبر تا ژانويه نسبت به اکتبر تا نوامبر) است، 4.4 درصد رشد داشت .
افزايش صادرات از بندرهاي الحريقه و الزويتينه تا حدودي بخش نفت اين کشور عضو سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) را براي بازگشت سطح توليد آن به پيش از حوادث اميدوار مي کند. 
عمر الزوي سخنگوي رسمي شرکت نفت «اجوکو» ليبي که توليد نفت در شرق ليبي را در اختيار دارد با اعلام اين خبر افزود: توليد از چهار ميدان نفتي از جمله ميدان السرير به 243 هزار تا 245 هزار بشکه در روز مي رسد. ما توليد از ميادين السرير و المسله را پس از انفجاري که ماه گذشته در خط لوله به بندر الحريقه رخ داد از سرگرفته ايم.

بهای نفت در آستانه افزایش قرار گرفت
بهاي نفت روز گذشته در بازار با افزايش همراه بود. افزایش بهایی که با اعتصاب کارکنان پالایشگاه های برتر آمریکا آغاز شد.
بيش از پنج هزار کارگر از روز يکم ماه فوريه در پالايشگاه‌ها در اعتصاب به سر مي‌برند که خواستار افزايش دستمزدها و بهبود شرايط کاري هستند.
قرار است روز چهارشنبه مذاکرات براي حل و فصل و پايان دادن به اعتصاب در سه پالايشگاه مهم در آمريکا که زير نظر رويال داچ شل قرار دارند از سر گرفته شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار