حجت الاسلام کومساری گفت: تصور می کنم اگر می‌خواهیم به اندیشه‌ی امام بپردازیم باید بدانیم که ایشان در چه خاستگاه فکری و فرهنگی بوده است تا دچار انحطاط نشویم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ اختتامیه هشتمین جشنواره شعر بین المللی یاد و یادگار  امروز در فرهنگسرای امام خمینی (ره) در جماران برگزار شد.

حجت الاسلام علی کومساری، معاون فرهنگی هنری موسسه نشر امام خمینی(ره) گفت: به هر حال هم اکنون شاهد برگزاری مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی شعر یاد و یادگار و آغاز برنامه‌های آن هستیم. امیدواریم که این برنامه فرصت خوب و مناسبی برای خوانش اشعار شاعران پیشکسوت و جوانی باشد که اشعار خود را با موضوع اندیشه، نام، یاد و میراث های گران‌بهای امام خمینی(ره) خلق کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما افتخار می‌کنیم که برای ترویج اندیشه‌ی امام خمینی(ره) گویاترین و تأثیر‌گذارترین زبان را زبان ا دب و هنر می‌دانیم و هر اندیشه‌ای بدون بهره گیری از این زبان مانا و ماندگار نخواهد بود.

معاون فرهنگی هنری نشر آثار امام خمینی(ره) اظهار داشت: به نظر طرح دو نکته در این جا مفید است به هر حال درمجموعه‌ی فرهنگی هنری موسسه نشر آثار امام خمینی این اعتقاد جازم وجود دارد که باید برای اندیشه و فرهنگ امام از زبان هنر استفاده کنیم و این رویکرد صوری نبوده و کاربردی است.

حجت الاسلام کومساری ادامه داد: ما اعتقاد داریم که اندیشه امام خمینی یک اندیشه فردی نیست و ممکن است که برخی کار ما را منحصر به یک فرد و انتشار آثار او بدانند اما ما امام (ره) را فقط در یک شناسنامه‌ی فردی نمی‌شناسیم بلکه ایشان را یک اندیشه دانست که باید در دل یک جریان تاریخی و به عنوان قطعه‌ای از یک پازل که بدون او این جریان ابتر می‌ماند شناخته شود.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهید در اسلام جریان شناسی کنید به سه گروه سنت‌گرایان، تجددگرایان و یک گروه بینابینی بر می‌خوریم. سنت‌گرایان همان هایی هستند که به نسل و احوال اصالت داده و عالم جدید و دنیای مدرن را نفی و طرد می کنند اینها در زمان حال وهابی‌ها، تکفیری‌ها و داعش هستند.

معاون فرهنگی هنری موسسه نشر آثار امام خمینی(ره) ادامه داد: امروز داعش به عنوان یک جریان سنت‌گرای خشونت طلب خاستگاهی در کشورهای جهان سوم نداشته و ریشه در کشورهای غرب دارد.

وی ادامه داد: دومین جریان، جریان تجددگرایان بوده که امروزه ما بیشتر با آن مأنوس هستیم. این جریان معتقد است که هر چیزی که رنگ و بوی تجدد دارد مانع رشد و شکوفایی جامعه به حساب می‌آید.

حجت الاسلام کومساری اظهار داشت: فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم به اندیشه‌ی امام بپردازیم باید بدانیم که ایشان در چه خاستگاه فکری و فرهنگی بوده است تا دچار انحطاط نشویم. امروزه تصویری از امام خمینی(ره) منعکس می‌شود که به طور کل امام (ره) را درست و شایسته معرفی نمی‌ کند و این امر نسل جوان را در شناخت چنین شخصیتی دچار سردرگمی می‌کند.

وی گفت: در اصل خاستگاه فکری و اندیشه‌ای امام (ره) همان جریان بینابینی بوده که وجود داشته و دارد.

حجت  الاسلام کومساری افزود: امام (ره)  اهل ظاهر، معنا و آیت بوده است و در عین حال فیلسوف هم هست و نگاه ایشان به فلسفه به مثابه فلسفه‌ی متأله و عرفانی است.

معاون فرهنگی هنری موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) تصریح کرد: اگر بخواهیم پیرامون شخصیتی، چون شخصیت امام خمینی (ره) فیلم بسازیم و شعر بگوییم باید از ایشان یک هندسه‌ی کامل داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: معرفی امام خمینی(ره) معرفی یک جریان سالم و ریشه‌دار اسلامی است و تلاش ما این بوده که موضوع جشنواره بین المللی شعر یاد و یادگار را تبدیل به اندیشه‌ی امام خمینی(ره) کنیم.

بنابراین گزارش، هم اکنون این مراسم در فرهنگسرای امام خمینی (ره) در محله جماران ادامه دارد و در حال حاضر محفل شعر خوانی در این محل بر پاست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار